Coolblue, Bol.com en Zalando: geschiedenis van de webwinkel

We kennen allemaal de grote webshops als Coolblue, Bol.com en Zalando, maar wat weten we eigenlijk over hun ontstaansgeschiedenis?

Gewend als we inmiddels zijn aan het online shoppen, vergeten we bijna dat deze mogelijkheid nog helemaal niet zo lang bestaat. Natuurlijk, al sinds het begin van deze eeuw zijn er online bedrijven actief, maar de echte doorbraak vond pas plaats in de afgelopen tien jaar. Hoog tijd dus om wat meer te vertellen over de geschiedenis van deze grote drie. Hoe zijn ze eigenlijk begonnen?

Lees verder na de afbeelding.

Coolblue, Bol.com en Zalando: geschiedenis van de webwinkel
Bron afbeelding: nieuws.coolblue.nl/beeldbank

De start van Coolblue

De oprichting van Coolblue laat zich het best beschrijven als een jongensdroom. Eigenlijk is het woord ‘studentendroom’ nog beter op zijn plaats, want de drie oprichters, Pieter, Paul en Bart studeerden Bedrijfskunde in Rotterdam en wilden een online bedrijf beginnen. Dat deden ze vanuit hun studentenkamer. Ze startten in 1999 en begonnen met de verkoop van de toen uiterst populaire MP3-speler. De bedrijfsnaam die ze online gebruikten was MP3man.nl. Vandaag bestaat die naam nog steeds. Zet je hem in de adresbalk van je browser, dan kom je op de website van Coolblue terecht.

Download hier gratis het rapport van Unravel over de werking van de website van Coolblue.

Hot Orange of Coolblue?

Rond de eeuwwisseling werd er veel geëxperimenteerd met de manier waarop je klanten online moest benaderen. Het ging daarbij vooral om de hoeveelheid service en de prijzen die je voor je producten kon vragen. Een onlinebedrijf dat toen actief was heette Hot Orange. De filosofie van Hot Orange stond volledig haaks op de manier van zaken doen die de oprichters van Coolblue voor ogen hadden. Hot Orange stuntte met prijzen, maar verleende geen service, had geen klantenservice en financierde zichzelf uitsluitend met geleend geld. In de ogen van de Coolblue oprichters had dit geen toekomst, ook al waren de prijzen laag.

Om dat te bewijzen bedachten ze rond het jaar 2000 een tegengestelde naam. Die werd Coolblue, waarbij de oranje stip in het logo nog steeds een duidelijke knipoog is naar hun grootste concurrent van dat moment.

Groei en uitbreiding naar het buitenland 

Cooblue werd serious business en verhuizen naar een echt bedrijfspand werd al gauw nodig. In 2007 volgde de uitbreiding naar België. Inmiddels was via de Oostzeedijk in Rotterdam een bedrijfspand betrokken in Capelle aan den IJssel. Pas in 2011 werden de eigenzinnige merkwaarden van het bedrijf op papier gezet. Paul en Bart deden een stap terug en Pieter nam samen met investeringsmaatschappij HAL de aandelen over.

Winkels en forse omzetgroei

Inmiddels zetelt Coolblue in een vrolijk kantoor aan het Weena. Gebruik van social media speelt een belangrijke rol bij het ondernemen. Ook staan er intussen tien fysieke winkels in Nederland en vijf in België. Coolblue heeft daarmee bewezen dat een online winkel ook kan uitgroeien tot een fysieke winkelketen. Een slimme zet, want hiermee speelt het bedrijf nog verder in op de gewenste klantbeleving.

Coolblue draaide in 2020 een omzet van 2 miljard euro. Daarmee groeide de omzet met een derde ten opzichte van het jaar 2019. Die groei werd vooral in Nederland behaald. In 2020 werd ook het bedrijfsresultaat voor belasting (ebitda) meer dan verdubbeld. Het kwam uit op 114 miljoen euro.

Bol.com vanaf de start

Rond de eeuwwisseling gebeurde er nog veel meer op internet. Vol ontzag werd zelfs gesproken van de ‘Internet-Bubbel’. Steeds meer bedrijven zagen het belang ervan in om op internet aanwezig te zijn. Daarom besloot het Duitse mediaconcern Bertelsmann AG om in 1999 een online boekwinkel te lanceren.

Die kreeg de naam Bol.com waarbij de letters ‘Bol’ stonden voor ‘Bertelsmann Online’. Bol.com werd naast Duitsland ook in Nederland, Zweden, Italië en zelfs in China geïntroduceerd. Nadat in het jaar 2000 de internetzeepbel uiteen was gespat bleef alleen de Nederlandse tak bestaan. Bertelsmann AG deed die Nederlandse tak over aan een Duitse investeringsgroep.

Ondertussen werd in 2003 voor het eerst winst gemaakt. In 2009 kwam Bol.com in andere handen. De internetonderneming werd overgenomen door een investeringsgroep van verzekeraar Delta Lloyd. Bol.com groeide rustig verder en sinds 2010 behoorde ook Nederlandstalig België tot de doelgroep.

In 2012 bleek de internetonderneming al 350 miljoen euro waard te zijn. In dat jaar kwam Bol.com in handen van het Ahold-concern. Toen Ahold en het Belgische Delhaize in 2016 fuseerden, werd Bol.com hun gemeenschappelijke online tak.

Steeds snellere omzetgroei

In datzelfde jaar werd de omzetgrens van 1 miljard euro doorbroken. Inmiddels konden ook particulieren, ondernemers en bedrijven via het kanaal van Bol.com hun producten aanbieden. Daarbij ging het allang niet meer alleen om nieuwe producten. Ook tweedehands boeken werden via de website van Bol.com verkocht.

Vooral sinds 2016 gaat de omzetgroei met grote stappen. In 2018 doorbrak het bedrijf de omzetgrens van 2 miljard euro. In 2019 zette de omzetgroei nog sterker door, terwijl 2020 een topjaar werd met een omzet van maar liefst 4,3 miljard euro. Bol.com had zelf voor het jaar 2020 een omzet van ‘maar’ 3,5 miljard euro verwacht. De enorme extra groei tot 4,3 miljard euro wordt gezien als een direct gevolg van de coronacrisis, waarbij steeds meer mensen producten online zijn gaan bestellen.

Wanneer ging modewebsite Zalando eigenlijk van start?

Zalando heeft een Duitse oorsprong. De modesite werd door twee Duitse studenten opgericht. Met een hoofdkantoor in Berlijn ging het bedrijf in 2008 van start. Overigens stonden de twee studenten David Schneider en Robert Gentz er niet alleen voor. Ze werden vanaf het begin ondersteund door de oprichters van het Duitse Rocket Internet.

Rocket Internet heeft zich gespecialiseerd in de uitrol van nieuwe internetbedrijven. De groep investeert in veelbelovende startups en jaagt de groei aan van zo’n nieuwe formule. Het businessmodel voor Zalando werd rechtstreeks afgekeken van het Amerikaanse Zappos.com, dat op de Amerikaanse markt in dezelfde branche nog steeds onverminderd populair is.

Schoenen en Zalando

Zalando verkocht eerst alleen maar schoenen. In het jaar 2009 werd Oostenrijk aan de doelgroep toegevoegd en in 2010 kwam Nederland erbij. In dat jaar werden ook andere mode items aan het assortiment toegevoegd. Rond 2013 haalde Zalando met een omzet van 1,8 miljard euro qua omzetgrootte zelfs haar grote voorbeeld Zappos.com in. Zappos zelf was toen al in handen gekomen van het Amerikaanse e-commerce bedrijf Amazon.

Externe verkopers

Inmiddels gooide Zalando ook de deuren open voor externe verkopers. Het is eenzelfde beweging die ook bij Bol.com en het Amerikaanse Amazon werd ingezet. De merkwinkels van externe verkopers op Zalando leveren het bedrijf een flink stuk extra omzet op. Tijdens het afgelopen decennium groeide Zalando gestaag verder en spreidde haar activiteiten over 17 Europese landen.

De omzet van Zalando liet in 2020 een stijging zien van ruim 30 procent en groeide daarmee tot 10,7 miljard euro. De nettowinst van de onderneming groeide van ongeveer 100 miljoen euro in 2019 tot 226 miljoen euro in 2020. Uiteraard droeg de coronacrisis bij aan dit succes. 

Cijfers vergeleken met het grote Amerikaanse voorbeeld Amazon

Voor Nederlandse begrippen zijn online winkels met een jaaromzet van 2 tot 10 miljard euro grote spelers in de markt. Worden deze omzetten vergeleken met de Amerikaanse e-commerceonderneming Amazon, dan ontstaat een ander beeld.

Amazon was één van de eerste grote webwinkels en begon haar activiteiten in 1995. Tegenwoordig blinkt het bedrijf ook uit in allerlei andere vormen van dienstverlening. De online verkoop van producten en de vele andere vormen van dienstverlening brachten de omzet van Amazon in 2020 op circa 380 miljard dollar. Die omzet maakte daarmee ten opzichte van 2019 een stijging door van een slordige 100 miljard dollar. De nettowinst van Amazon over 2020 kwam uit op bijna 18 miljard dollar.

Met zo’n jaaromzet staat de totale omzet van 17 miljard euro die Coolblue, Bol.com en Zalando gezamenlijk wisten te behalen natuurlijk in schril contrast. Maar bij deze online winkels is de groei er nog lang niet uit. Er kan in de nabije toekomst nog heel veel gebeuren.

Veelgestelde vragen

Wanneer startte Coolblue?

In 1999 begon de webwinkel onder de naam MP3man.nl met de verkoop van MP3-spelers.

Waarom staat er een oranje stip in het logo?

Hiermee zet Coolblue zich af tegen concurrent Hot Orange die rond het jaar 2000 zonder service laag geprijsde producten aanbood.

Wanneer startte Bol.com?

In 1999 lanceerde het Duitse mediaconcern Bertelsmann AG onder deze naam een online boekwinkel.

Wanneer startte Zalando?

In 2008 werd het bedrijf met hulp van het Duitse Rocket Internet opgericht door twee Duitse studenten.

Wanneer leerde de Nederlandse consument Zalando kennen?

In 2010. Toen begon Zalando naast de verkoop van schoenen ook met de verkoop van andere mode.

Verkopen Zalando en Bol.com alleen eigen producten?

Nee, ook externe verkopers kunnen tegenwoordig via de platforms hun producten aanbieden. Dit levert Zalando en Bol.com een flinke extra omzet op door de provisie die wordt afgedragen.

Hoe verhoudt de omzet van Coolblue, Bol.com en Zalando zich tot de omzet van het Amerikaanse Amazon?

De jaaromzet van 2020 die Amazon behaalde ligt met circa 380 miljard dollar zo’n 22 keer hoger dan de gezamenlijke omzet van deze drie bedrijven.

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.