Wat is e-commerce?

E-commerce, voluit Electronic commerce, is een verzamelnaam voor alle manieren waarop handel kan worden gedreven via computernetwerken. In casu het internet. Andere benamingen zijn e-business en elektronische bedrijfsvoering.

Als we spreken over e-commerce, dan bedoelen we hier niet alleen mee het verdienen van geld via internet. Het onderwerp is veel breder dan dat. Door het internet is e-commerce explosief gegroeid. Aanbieders en afnemers betreden immers tegen zeer geringe kosten de wereldwijde markt. Het heeft veel voordelen met zich meegebracht maar ook veel nieuwe (juridische) vragen opgeworpen.

E-commerce

Wie bedrijven e-commerce

Er zijn verschillende vormen -en deelnemers- van e-commerce:

  • Tussen twee bedrijven (business to business, B2B)
  • Tussen bedrijf en consument (business to consumer, B2C)
  • Tussen consumenten (consumer to consumer, C2C)
  • Tussen overheid en burger (government to citizen, G2C)
  • Tussen overheid en bedrijf (government to business, G2B)
  • Tussen overheid en overheid (government to government, G2G)

E-commerce kan ook anders worden geclassificeerd. Zo zijn te onderscheiden:

  • Elektronische markten waarbij goederen en diensten worden verhandeld
  • Interorganisationele systemen waarbij organisaties integreren via een netwerk en zo informatie delen
  • Customer service: het verlenen van service aan klanten op een manier die voor de intreding van e-commerce niet mogelijk was.

Snelle ontwikkeling

E-commerce is in de jaren ’70 van de vorige eeuw ontstaan, het moment dat computers in staat waren met elkaar te communiceren. Een en ander bleef aanvankelijk beperkt tot het leiden van geldstromen, gevolgd door data-uitwisseling tussen organisaties waarna het zich uitbreidde naar niet-financiële transacties. In de jaren ’90 werd elektronische bedrijfsvoering een factor van belang voor veel bedrijven. In 1995 werden onder andere Amazon.com en eBay opgericht.

Momenteel zien we duizenden kleine webshops, vrijwel elk bedrijf heeft e-commerce inmiddels geïmplementeerd. De omzetstroom van deze ‘online’ bedrijven is vaak voor een groot deel afhankelijk van de werking van de toonaangevende advertentietool Google AdWords.
Vanaf 2007 vindt het ook via mobiele telefoons plaats, aangeduid als m-commerce. Inmiddels maken miljarden mensen gebruik van mobiele e-commercetransacties.

Gevolgen e-commerce

Door de enorme toename van e-commerce zijn de gevolgen ook groot. De marktplaats wordt vergroot, vaak geglobaliseerd. Er is een grotere afzetmarkt, er ontstaat meer ruimte voor specialisatie. Informatiekosten en opslagkosten worden verkleind. Communicatie verloopt aanzienlijk sneller. Voorraden kunnen worden gereduceerd terwijl het aanbod kan worden vergroot. Er kunnen sneller nieuwe handelspartners worden gevonden, consumenten kunnen gemakkelijk en snel aanvullende informatie vinden. Producten en diensten kunnen worden vergeleken. Dit zijn slechts een paar voorbeelden van de vele veranderingen die het gevolg zijn van e-commerce.

Handel drijven via het internet kent ook een aantal complicaties. Door de globalisering is het soms lastig te bepalen welk recht van toepassing is. Er spelen vragen op het gebied van BTW, accijnzen en invoerrechten. Wie is aansprakelijk en waar ligt het intellectueel eigendom?

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Comments

  1. AvatarSitus Dominoqq Terpercaya

    Have ү᧐u evеr cоnsidered publishing ɑn e-book or guest authoring on other sites?
    I have a blog based սpon ߋn thе samе topics уoᥙ discuss and would
    reallʏ lіke to hаvе yoᥙ share some stories/іnformation. I knoԝ my audience woulɗ enjoy your work.

    If уоu aгe even remotely interested, feel free to send me
    ɑn email.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.