Wat is e-commerce?

Wat is e-commerce en waarom is het belangrijk? Duik in de wereld van digitale handel, waar je alles leert over haar betekenis, impact en de obstakels die je mogelijk tegenkomt.

Inhoudsopgave

    E-commerce, voluit Electronic commerce, is een verzamelnaam voor alle manieren waarop handel kan worden gedreven via computernetwerken. In casu het internet. Andere benamingen zijn e-business en elektronische bedrijfsvoering.

    Als we spreken over e-commerce, dan bedoelen we hier niet alleen mee het verdienen van geld via internet. Het onderwerp is veel breder dan dat. Door het internet is e-commerce explosief gegroeid. Aanbieders en afnemers betreden immers tegen zeer geringe kosten de wereldwijde markt. Het heeft veel voordelen met zich meegebracht maar ook veel nieuwe (juridische) vragen opgeworpen.

    E-commerce

    Wie bedrijven e-commerce

    Er zijn verschillende vormen -en deelnemers- van e-commerce:

    • Tussen twee bedrijven (business to business, B2B)
    • Tussen bedrijf en consument (business to consumer, B2C)
    • Tussen consumenten (consumer to consumer, C2C)
    • Tussen overheid en burger (government to citizen, G2C)
    • Tussen overheid en bedrijf (government to business, G2B)
    • Tussen overheid en overheid (government to government, G2G)

    E-commerce kan ook anders worden geclassificeerd. Zo zijn te onderscheiden:

    • Elektronische markten waarbij goederen en diensten worden verhandeld
    • Interorganisationele systemen waarbij organisaties integreren via een netwerk en zo informatie delen
    • Customer service: het verlenen van service aan klanten op een manier die voor de intreding van e-commerce niet mogelijk was.

    Snelle ontwikkeling

    E-commerce is in de jaren ’70 van de vorige eeuw ontstaan, het moment dat computers in staat waren met elkaar te communiceren. Een en ander bleef aanvankelijk beperkt tot het leiden van geldstromen, gevolgd door data-uitwisseling tussen organisaties waarna het zich uitbreidde naar niet-financiële transacties. In de jaren ’90 werd elektronische bedrijfsvoering een factor van belang voor veel bedrijven. In 1995 werden onder andere Amazon.com en eBay opgericht.

    Momenteel zien we duizenden kleine webshops, vrijwel elk bedrijf heeft e-commerce inmiddels geïmplementeerd. De omzetstroom van deze ‘online’ bedrijven is vaak voor een groot deel afhankelijk van de werking van de toonaangevende advertentietool Google Ads.
    Vanaf 2007 vindt het ook via mobiele telefoons plaats, aangeduid als m-commerce. Inmiddels maken miljarden mensen gebruik van mobiele e-commercetransacties.

    Gevolgen e-commerce

    Door de enorme toename van e-commerce zijn de gevolgen ook groot. De marktplaats wordt vergroot, vaak geglobaliseerd. Er is een grotere afzetmarkt, er ontstaat meer ruimte voor specialisatie. Informatiekosten en opslagkosten worden verkleind. Communicatie verloopt aanzienlijk sneller. Voorraden kunnen worden gereduceerd terwijl het aanbod kan worden vergroot. Er kunnen sneller nieuwe handelspartners worden gevonden, consumenten kunnen gemakkelijk en snel aanvullende informatie vinden. Producten en diensten kunnen worden vergeleken. Dit zijn slechts een paar voorbeelden van de vele veranderingen die het gevolg zijn van e-commerce.

    Handel drijven via het internet kent ook een aantal complicaties. Door de globalisering is het soms lastig te bepalen welk recht van toepassing is. Er spelen vragen op het gebied van BTW, accijnzen en invoerrechten. Wie is aansprakelijk en waar ligt het intellectueel eigendom?

    Wil je meer weten over het opzetten van een e-commerce omgeving, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 2 september 2019
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Podcast tafel en microfoon
    Marketing tips en uitleg
    Een moderne manier om jezelf, of je bedrijf, onder de aandacht te brengen is via een podcast. Wat zo’n pod...
    Vrouw presenteert inzet van marketing
    Marketing tips en uitleg
    Zit je eraan te denken om online marketing in te zetten voor jouw bedrijf? Het is de sleutel tot meer zich...
    Zilveren beeld met oude boeken
    Marketing tips en uitleg
    Ben je ooit overweldigd door de vele boekgenres die er zijn? Van literatuur tot lectuur, van klassiek tot ...
    Marketing medewerker met veel ideeen
    Marketing tips en uitleg
    Ontdek de kracht van online marketing specialisaties. In dit blog onthullen we de geheimen achter verschil...
    Meer artikelen over Marketing tips en uitleg