Wat betekent PZ?

PZ is de afkorting van Personeelszaken. Elk bedrijf dat personeel in dienst heeft, krijgt te maken met personeelszaken. De taken van de afdeling personeelszaken zijn overwegend uitvoerend van aard. Het beleid en de strategie met betrekking tot personeel behoren tot het takenpakket van het personeelsmanagement, afgekort tot HRM (Humanresourcesmanagement). Bij kleinere bedrijven zal het takenpakket van deze twee afdelingen vaak samenvallen. Zowel PZ als HRM zijn afdelingen die de organisatie ondersteunen in alle onderdelen die te maken hebben met de arbeidsrelatie tussen werknemer en werkgever. De afdeling PZ neemt daarbij specifiek taken op zich die voortvloeien uit het door de organisatie vastgestelde personeelsbeleid.

Inhoudsopgave

Lees verder na de afbeelding.

PZ - Personeelszaken

Taken PZ

Van deze afdeling wordt veel gevraagd qua kennis en kunde op personeelsgebied. Er is kennis nodig van arbeidsovereenkomsten, arbeidsvoorwaarden en regelingen op dit gebied. Tot het takenpakket en de benodigde kennis van PZ behoren onder meer:

  • Adviseren, begeleiden, ondersteunen en informeren van leidinggevenden en medewerkers op het gebied van arbeidsvoorwaarden en personeelsbeleid
  • Ontwikkelen, adviseren en uitvoeren van de HRM strategie
  • Volgen van nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied
  • Inzicht in de bedrijfsprocessen
  • Kennis van verzuimprocedures
  • Kennis van ontslagprocedures.

Werknemers die deel uitmaken van de afdeling PZ dienen te beschikken over uitgebreide kennis van een groot aantal onderwerpen. Zo moeten zij op de hoogte zijn van de geldende wet- en regelgeving op het gebied van het arbeidsrecht en het ontslagrecht en zij moeten thuis zijn in de regelgeving van de ziektewet. Dit zijn gebieden die onderhevig zijn aan veranderingen waardoor het noodzakelijk is dat mensen die werken bij de afdeling steeds worden bijgeschoold.

De afdeling PZ is daarnaast het aanspreekpunt voor werknemers. Het bijhouden van de urenregistratie, verlofdagen en dergelijke behoort eveneens tot het takenpakket van de afdeling PZ.

Team Kennisdomein

Van Kennisdomein
Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
Meer informatie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Aanbevolen artikelen

Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling-Deel3
Marketing tips en uitleg

19-01-'23

19 januari 2023

De inzet van marketing (deel 3)
Het afgelopen decennium is de inzet van marketing in een stroomversnelling geraakt. Marketeers hebben afko...
Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling-Deel2
Ondernemen

19-01-'23

19 januari 2023

Het nut van een businessplan (deel 2)
Wat is nu de juiste manier om te starten en wat is het nut van een businessplan? Waar sommigen zonder plan...
Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling-Deel1
Ondernemen

19-01-'23

19 januari 2023

Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling (deel 1)
In deze blogreeks lees je meer over de vraag waarom het belangrijk is om vooraf na te denken over de besta...
Het belang van employer branding
Ondernemen

19-01-'23

19 januari 2023

Het belang van employer branding
Voordat we vertellen wat het belang van employer branding is vertellen we eerst wat employer branding prec...
Meer artikelen over Ondernemen

Gratis email updates

Sorry. Dit formulier accepteert geen nieuwe inzendingen meer.