Golden Circle Simon Sinek

Golden circle van Simon Sinek is een simpel maar krachtig model dat inspirerend leiderschap stimuleert. Start met ‘why’! Het formuleren van het hogere doel voor een onderneming wordt door velen als ‘vaag’ gezien. Dit hoeft echter niet zo te zijn. Het Golden Circle model van Simon Sinek gaat over de manier van denken, communiceren en handelen tussen doelgroep en organisatie. Het ‘waarom’ is hier het belangrijkste.

Waarom is het belangrijk om een hoger doel vast te stellen?

Producten en diensten kunnen eenvoudig worden gekopieerd. In de praktijk gebeurt dit continu. Dit betekent dat wanneer je je onderneming opstart vanuit een productgerichte gedachte je geen sterke marktpositie hebt. Veel bedrijven starten vanaf de buitenste gouden cirkel. De vraag ‘wat’ is het startpunt en vervolgens wordt gewerkt naar de kern. Dit wordt de ‘outside in’ methode genoemd, ook wel product gestuurd ondernemen.

Geïnspireerde bedrijven echter, beginnen bij de kern. Hier is de vraag ‘waarom’ het startpunt en wordt vervolgens een weg naar buiten gezocht. Dit wordt de ‘inside out’ methode genoemd. Om inspirerend leiderschap vorm te geven dient het model van binnen naar buiten te worden uitgewerkt.

Nadenken over het hogere doel van je onderneming en deze vaststellen wordt beloond met een hoger rendement. Volgens Wyatt Work Study is bij bedrijven waarvan management én werknemers de missie en doelen van het bedrijf goed begrijpen het rendement 29% hoger. Een duidelijk doel werkt inspirerend voor de onderneming en zorgt in de regel voor meer empathie onder consumenten.

Het Golden Circle model van Simon Sinek is een simpel en praktisch gericht model dat inspirerend leiderschap stimuleert. Het model wordt dan ook niet voor niets door toonaangevende bedrijven zoals Virgin, Tesla en Tony’s Chocolonely gebruikt. Sinek geeft aan dat iedere onderneming weet wat hij doet. De meesten zullen ook weten hoe zij te werk gaan, maar slechts een klein deel van de ondernemingen weet waarom zij iets doen.

Simon Sinek Golden Circle model

Simon Sinek Golden Circle model

Werkt jouw bedrijf op de traditionele manier, van buiten naar binnen en wil je daarin verandering brengen? Probeer eens vanuit jouw onderneming invulling aan het Golden Circle model te geven en tracht antwoorden te formuleren op de drie onderdelen binnen de Golden Circle.

Waarom

Met de vraag ‘waarom’ kom je direct bij de kern en het hogere doel van de onderneming. Waarom heeft jouw organisatie bestaansrecht? Met andere woorden; wat is de reden dat je bestaat en waarom zou dit er toe doen voor anderen. In organisatietaal staat dit voor een menselijk beschreven missie waarin duidelijk antwoord wordt gegeven op de waarom-vraag. Waar geloof je in, wat is je drijfveer? Winst is hierbij geen reden. Immers, winst is een resultaat en geen hoger doel. 

Hoe

De ‘hoe’ vraag staat voor het proces, de kernwaarden en de bijbehorende belofte naar de klant. Wat is jouw toegevoegde waarde (unique selling point)? Met ‘hoe’ kan je ‘waarom’ realiseren en inhoud geven. Hier kun je ingaan op onderscheidend vermogen. 

Wat

De ‘wat’ vraag staat voor het resultaat van ‘waarom’. Via de kern en het proces kom je uit bij ‘wat’ en geef je invulling aan de behoefte. Hier mag je denken aan je product en/of dienst. 

De bekende TED Talk van Simon Sinek

Biologische en psychologische verklaringen achter de Golden Circle

Volgens Sinek nemen consumenten hun aankoopbeslissingen op basis van de vraag waarom je het doet en niet op basis van de vraag wat je doet. Hier zijn biologische en psychologische verklaringen voor.

Het limbisch brein is het deel van het brein dat verantwoordelijk is voor besluitvorming op basis van intuïtie en gevoel. Het limbisch brein vertegenwoordigt dan ook de binnenste cirkel in het Golden Circle model. Dit deel van het brein reguleert ook vecht- en vluchtreacties zodat we snel de juiste beslissing kunnen nemen. 

De neocortex daarentegen is het deel van ons brein dat ons in staat stelt abstract te denken. Dit is een rationeel deel van het brein en omvat taal en analyse. De neocortex vertegenwoordig dan ook de twee buitenste cirkels in de Golden Circle theorie.

In deze moderne tijd zijn wij mensen geneigd onze neocortex vaker te gebruiken dan ons limbisch brein. We willen graag weloverwogen beslissingen nemen. Er is nauwelijks nog sprake van acuut gevaar en we hoeven veel minder te vertrouwen op onze intuïtie. 

Maar is dit wel zo? Laten we ons toch niet nog -heel regelmatig- leiden door ons limbisch brein? Zeker wel! Er zijn heel veel consumenten die aankoopbeslissingen nemen op basis van het limbisch systeem. Waarom? Vooral door beïnvloeding door reclames en andere marketinguitingen. Het gaat ons niet zozeer om wat wij kopen maar waarom wij het kopen. Wij willen ons herkennen in een bedrijf of product. In de visie van een bedrijf en vooral ook vertrouwen op het oordeel van onze mede-consumenten. Immers, als een product veel wordt verkocht, dan zal het wel goed zijn. 

De inzichten van Simon Sinek leren ons dus ook iets over de werking van het menselijk brein en hoe bedrijven hierop kunnen inspelen. Een uniek antwoord op de vraag waarom je iets doet stelt je in staat je te onderscheiden van je concurrenten. De Golden Circle theorie is toepasbaar op elke vorm van bedrijfscommunicatie. Zo is het bijvoorbeeld ook inzetbaar bij het maken van een website. Beantwoord eerst de vraag waarom een bezoeker op jouw website komt alvorens het hoe en wat van je dienstverlening te beschrijven.

Over Simon Sinek

Simon Sinek (1973) is een Britse managementgoeroe die bekend is van zijn bestseller ‘Start with why’. Hij gelooft in het creëren van een betere toekomst door de kracht en vaardigheden van mensen beter te gebruiken. Hij deelt zijn kennis over het creëren van sterke organisaties door leiders inspirerend te laten werken i.p.v product-gestuurd. In 2009 heeft hij zijn eerste Ted Talk gegeven die wereldwijd maar liefst 40 miljoen views genereerde en ondertiteld is in 47 talen. Daarna heeft zijn interview over Millenials (mensen die geboren zijn tussen 1980 -2000) in 2016 maar liefst 200 miljoen views gegenereerd.

Lees ook deze blogs

Delen wordt gewaardeerd!

Lees Interacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.