Wat is yield en revenue management?

De termen Yield management en Revenue management worden meestal door elkaar gebruikt. Er wordt hetzelfde mee bedoeld: bij het verkopen van je goederen of diensten maak je gebruik van de elasticiteit van de prijs.

Lees verder na de afbeelding.

Yield / Revenue management - Zijn jouw producten yieldable?

Yield en revenue management in de praktijk

Prijselasticiteit is een bekend begrip uit de economische wetenschap. Het houdt in dat de vraag naar een product verandert als de prijs wijzigt. De verkoop van sommige producten wordt sterk beïnvloed door prijsverandering. De vraag ernaar is dan erg elastisch. De verkoop van andere producten reageren niet of nauwelijks op de prijs, de vraag is dan inelastisch. Zijn de producten die jij aanbiedt gevoelig voor een prijsverandering, dan zijn ze yieldable. Het toepassen van Yield management is dan een aantrekkelijke manier om je omzet te maximeren.

Stapsgewijs de prijs verhogen 

Het bekendste voorbeeld van een yieldable product, zijn de plaatsen in een vliegtuig die online worden aangeboden. Revenue management schrijft voor, om lang voor aanvang van de vlucht deze stoelen tegen een lage prijs te verkopen. De winst die gemaakt wordt is dan nog erg laag. De verkochte stoelen beperken echter het aanbod op de betreffende vlucht, waardoor er schaarste ontstaat. De schaarste die nu door Yield management is gecreëerd, biedt de mogelijkheid om de prijs stapsgewijs omhoog te schroeven. 

Elk moment de hoogst haalbare prijs

Waren de vliegtuigstoelen niet als yieldable product in de markt gezet, dan zouden ze allemaal zijn aangeboden voor dezelfde vaste prijs. De kans is groot dat er dan plaatsen onbezet waren gebleven. Door de verhouding tussen vraag en aanbod op elk moment in kaart te brengen, kan steeds de optimale prijs van het moment worden bepaald. Dit zorgt ervoor dat producten op elk moment voor de hoogst haalbare prijs worden verkocht. De voorraad producten wordt zo volledig verkocht, terwijl de omzet wordt gemaximeerd. 

Lees ook onze blog over het creëren van een marketing propositie.

Team Kennisdomein

Van Kennisdomein
Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
Meer informatie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Aanbevolen artikelen

Kleuren en hun toepassingen
Marketing tips en uitleg

08-10-'22

8 oktober 2022

Kleuren en hun toepassingen
Dat kleuren iets met je doen is al sinds mensenheugenis bekend. Kleuren en hun toepassingen is een vervolg...
Acquisitie nieuwe klanten werven
Marketing tips en uitleg

29-04-'22

29 april 2022

Acquisitie: (nieuwe) klanten werven 
De betekenis van het woord acquisitie is: het verwerven van klanten. Voor bedrijven natuurlijk ee...
Maand van de Nederlandse taal deel 10
Marketing tips en uitleg

24-05-'21

24 mei 2021

Waarom SEO belangrijk is
Een veelgehoorde term: SEO. Soms uitgesproken als één woord, soms als losse letters: S-E-O. Wat is het pre...
Maand van de Nederlandse taal deel 8
Maatschappelijke onderwerpen

23-05-'21

23 mei 2021

Het belang van goede teksten
Het belang van goede teksten is heel divers. Je kunt er geld mee verdienen, nieuwe klanten mee aantrekken,...
Meer artikelen over Marketing tips en uitleg

Gratis email updates

Altijd op de hoogte met onze e-mail updates!
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.