Wat is yield en revenue management?

De termen Yield management en Revenue management worden meestal door elkaar gebruikt. Er wordt hetzelfde mee bedoeld: bij het verkopen van je goederen of diensten maak je gebruik van de elasticiteit van de prijs.

Inhoudsopgave

    Yield en revenue management in de praktijk

    Prijselasticiteit is een bekend begrip uit de economische wetenschap. Het houdt in dat de vraag naar een product verandert als de prijs wijzigt. De verkoop van sommige producten wordt sterk beïnvloed door prijsverandering. De vraag ernaar is dan erg elastisch. De verkoop van andere producten reageren niet of nauwelijks op de prijs, de vraag is dan inelastisch. Zijn de producten die jij aanbiedt gevoelig voor een prijsverandering, dan zijn ze yieldable. Het toepassen van Yield management is dan een aantrekkelijke manier om je omzet te maximeren.

    Lees verder na de afbeelding.

    Yield / Revenue management - Zijn jouw producten yieldable?

    Stapsgewijs de prijs verhogen 

    Het bekendste voorbeeld van een yieldable product, zijn de plaatsen in een vliegtuig die online worden aangeboden. Revenue management schrijft voor, om lang voor aanvang van de vlucht deze stoelen tegen een lage prijs te verkopen. De winst die gemaakt wordt is dan nog erg laag. De verkochte stoelen beperken echter het aanbod op de betreffende vlucht, waardoor er schaarste ontstaat. De schaarste die nu door Yield management is gecreëerd, biedt de mogelijkheid om de prijs stapsgewijs omhoog te schroeven. 

    Elk moment de hoogst haalbare prijs

    Waren de vliegtuigstoelen niet als yieldable product in de markt gezet, dan zouden ze allemaal zijn aangeboden voor dezelfde vaste prijs. De kans is groot dat er dan plaatsen onbezet waren gebleven. Door de verhouding tussen vraag en aanbod op elk moment in kaart te brengen, kan steeds de optimale prijs van het moment worden bepaald. Dit zorgt ervoor dat producten op elk moment voor de hoogst haalbare prijs worden verkocht. De voorraad producten wordt zo volledig verkocht, terwijl de omzet wordt gemaximeerd. 

    Lees ook onze blog over het creëren van een marketing propositie.

    Wil je meer weten over het inzetten van een yield en revenue strategie, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 2 september 2019
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Marketing medewerker met veel ideeen
    Marketing tips en uitleg
    Ontdek de kracht van online marketing specialisaties. In dit blog onthullen we de geheimen achter verschil...
    Geschiedenis van boeken
    Marketing tips en uitleg
    De geschiedenis van het boek gaat terug tot de Oude Romeinen. Als we kijken naar het fenomeen schrijven ze...
    Een boek laten schrijven
    Advertorial
    Veel mensen hebben een verhaal; uit het leven gegrepen of gebaseerd op pure fantasie. Een boek laten schri...
    Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling-Deel3
    Marketing tips en uitleg
    Het afgelopen decennium is de inzet van marketing in een stroomversnelling geraakt. Marketeers hebben afko...
    Meer artikelen over Marketing tips en uitleg