De kracht van online marketing

Zit je eraan te denken om online marketing in te zetten voor jouw bedrijf? Het is de sleutel tot meer zichtbaarheid, klantbehoud en groei. Hier lees je waarom en hoe je dit het beste aanpakt.

Inhoudsopgave

    Moet je marketing inzetten voor je bedrijf? Het antwoord op deze vraag is vrijwel altijd een volmondig ‘ja’. Immers, marketing, oftewel het uitdragen van jouw boodschap, leidt tot behoud van klanten, tot nieuwe klanten en tot groei. Het is ook een manier om te concurreren met andere spelers op de markt en een goede positie te bereiken, ook in Google. Want ja, waar marketing ooit begon met grottekeningen en later vooral in magazines en kranten was te zien, doen we nu voornamelijk aan online marketing. Hiervoor heb je de uitgebreide kennis van een online marketing specialist nodig. Iemand die kennis heeft van alle ins en outs van marketing. 

    Wat doet online marketing voor een bedrijf

    De belangrijkste reden om marketing in te zetten is het vinden van nieuwe klanten. Dit kan je op allerlei manieren doen; bijvoorbeeld met SEO, SEA en social media. Het vinden van geïnteresseerden, het genereren van leads en uiteindelijk kopers van je product of dienst. Marketing wordt ingezet om de naamsbekendheid te vergroten, te laten zien welke positieve ontwikkelingen er zijn binnen het bedrijf, om positieve associaties te creëren met je merk en het vertrouwen te vergroten. 

    Het leuke van marketing is dat je de ontwikkelingen op de voet kunt volgen en sturen. Bijvoorbeeld omdat je niet opeens een heleboel leads wilt hebben maar gestructureerd wilt werken, zodat je niet opeens overstroomt met aanvragen en daar niet aan kan voldoen. 


    Wil je meer weten over de inzet van marketing? Download ons gratis e-book boordevol marketingtips.


    Lees verder na de afbeelding.

    Vrouw presenteert inzet van marketing

    Binnen de marketing worden veel ‘nieuwe’ termen/afkortingen gebruikt: CPM, CPC, SEM, IAB en vele andere termen. Lees in ons speciale blog over marketing termen wat ze betekenen. 

    Manieren en tips online marketing

    Marketing kan op allerlei manieren worden ingezet en welke manier(en) je kiest is onder meer afhankelijk van je product of dienst, je doelgroep en je concurrentiepositie. Je online marketeer kan je hierover natuurlijk goed adviseren. 

    Hierna bekijken we een aantal mogelijkheden van de inzet van marketing:

    • SEA
    • SEO
    • B2B marketing
    • B2C marketing
    • Content marketing
    • Social media marketing
    • One-to-one marketing
    • Affiliate marketing

    Er zijn nog meer mogelijkheden, bijvoorbeeld print marketing, eventmarketing, radio en televisie marketing en telemarketing. 

    SEA

    SEA is de afkorting van Search Engine Advertising, in het Nederlands zoekmachine adverteren. Het is een manier om direct bovenaan te staan in de zoekresultaten van een zoekmachine zoals Google. Een snelle en effectieve manier om nieuwe klanten te vinden, maar (meestal) wel een kostbare want je moet betalen voor die goede positie. SEA wordt vaak ingezet samen met SEO. Door te adverteren in een zoekmachine zullen geïnteresseerden in jouw product of dienst je bovenaan zien staan. Als ze klikken op je advertentie worden ze doorgeleid naar je website, of andere pagina die je hebt ingegeven. SEA is ook handig als je veel klanten wil trekken met een geweldige aanbieding. 

    SEO

    SEO is de afkorting van Search Engine Optimization, in het Nederlands zoekmachine optimalisatie. Het betekent dat je de website van je bedrijf zó optimaliseert (inricht, verbetert) dat Google je vanzelf hoog laat scoren in de zoekresultaten. Het is op de lange termijn een stuk effectiever en goedkoper dan SEA. Immers, als je stopt met adverteren en betalen, dan zak je weer in de zoekresultaten. Met SEO sta je als je hoog scoort steeds hoog, ‘vanzelf’. Dat vanzelf is betrekkelijk want je moet wel blijven werken aan je positie.
    SEO inzetten betekent onder meer zorgen voor de juiste techniek van je website, de juiste content (tekst en afbeeldingen), interne en externe links en buttons. 

    De combinatie SEO en SEA werkt het beste: terwijl je werkt aan SEO, kan je al hoog scoren in Google met SEA. 

    B2B marketing

    Bij B2B (business to business marketing) zijn je marketingactiviteiten gericht op een zakelijke doelgroep. Een campagne van het ene bedrijf gericht op andere bedrijven die jouw klanten zijn of worden. Dat vereist een specifieke aanpak die anders is dan wanneer je je op consumenten richt of op beide doelgroepen. 

    B2C marketing

    B2C (Business to consumer marketing) is marketing die zich richt op consumenten. Dit kan de hele bevolking zijn (tandpasta of wasmiddel bijvoorbeeld) of beperkt zijn tot een bepaalde groep mensen (musici, timmer vaklieden). In het dagelijks leven komen we allemaal met dit soort marketing in aanraking: reclames op tv, advertenties voor reizen en hotels of de folder van de supermarkt. 


    Wil je meer weten over de inzet van marketing? Download ons gratis e-book boordevol marketingtips.


    Content marketing

    Content marketing gaat over tekst en beeld. Hiermee kan je eindeloos ‘spelen’. Allereerst natuurlijk goede teksten op je website maar ook bijvoorbeeld een kennisbank op de website (interessante artikelen over gerelateerde onderwerpen) of lekker leesbare blogs. Met dit soort teksten, die wel relevant, goed geschreven en inhoudelijk moeten zijn, kan je met je website hoog scoren binnen de zoekresultaten van zoekmachines. 

    Social media marketing

    Social media marketing leent zich uitstekend om je doelgroep effectief te bereiken. Je kunt social media ook slim combineren met andere manieren van marketing, vooral met content marketing. Heb je bijvoorbeeld een leuk nieuw blog, dan kan je dat niet alleen delen op je website maar ook via social media. Momenteel zijn er nogal wat platforms waaruit je kunt kiezen: Facebook (vooral voor B2C), LinkedIn (geschikt voor B2B), Instagram, Twitter (oftewel X), Telegram en allerlei andere social media kanalen. 

    Met social media marketing kan je je doelgroep instellen zodat je niet onnodig kosten maakt. Een advertentie in een krant zal veel mensen bereiken die geen interesse hebben. Adverteer je op Facebook of LinkedIn, dan kan je een doelgroep kiezen en de mensen die niet geïnteresseerd zijn skippen. Bijvoorbeeld alleen mensen van een bepaalde leeftijd, mannen of vrouwen, alleen mensen met een bepaalde hobby of interesse. 

    One-to-one marketing

    Zoals het woord al doet vermoeden is one-to-one marketing gericht op één consument. Dit vraagt weer om een andere benadering en methode. Voorbeelden van one-to-one marketing zijn:

    • Een klant een korting bon sturen voor kattenvoer/hondenvoer, afhankelijk van diens koopgedrag
    • Een klant een korting bon sturen voor een volgende aankoop
    • Mailing op naam 
    • De klantenkaart

    Hierbij is het natuurlijk essentieel dat de aanbieder beschikt over relevante data. Dat kan koopgedrag uit het verleden zijn maar ook de invoer van zoekopdrachten. 

    Affiliate marketing

    Met affiliate marketing bind je mensen aan je product/bedrijf die vervolgens zelf reclame voor je maken. Dit gebeurt dan tegen een vooraf vastgestelde commissie. De persoon die dit doet heet een affiliate. Hij of zij zal vaak een eigen website maken waarin jouw producten komen te staan, bijvoorbeeld schoenen. Vervolgens zal de affiliate gaan bloggen, foto’s plaatsen op Instagram of andere acties ondernemen. Voor elk paar schoenen dat de affiliate weet te verkopen, krijgt deze een commissie. Er kunnen ook andere verdienmodellen worden afgesproken; bijvoorbeeld voor een bepaald aantal kliks op jouw website, voor leads of voor een bepaald aantal vertoningen. 

    Wil je meer weten over het inhuren van een marketing specialist, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 11 augustus 2023
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Podcast tafel en microfoon
    Marketing tips en uitleg
    Een moderne manier om jezelf, of je bedrijf, onder de aandacht te brengen is via een podcast. Wat zo’n pod...
    Zilveren beeld met oude boeken
    Marketing tips en uitleg
    Ben je ooit overweldigd door de vele boekgenres die er zijn? Van literatuur tot lectuur, van klassiek tot ...
    Marketing medewerker met veel ideeen
    Marketing tips en uitleg
    Ontdek de kracht van online marketing specialisaties. In dit blog onthullen we de geheimen achter verschil...
    Geschiedenis van boeken
    Marketing tips en uitleg
    De geschiedenis van het boek gaat terug tot de Oude Romeinen. Als we kijken naar het fenomeen schrijven ze...
    Meer artikelen over Marketing tips en uitleg