Break even point berekenen

Wil je het break even point berekenen? Laten we eerst kijken naar de betekenis. Als we de term break even point één op één vertalen naar het Nederlands dan is de betekenis “gelijkspel”. Binnen het bedrijfsleven wordt met deze marketingterm de situatie bedoeld, waarin een bedrijf geen winst maakt maar ook geen verlies draait. Het wordt ook wel de rentabiliteitsdrempel genoemd of het break even point. Het is voor elk bedrijf belangrijk om te weten wanneer het bedrijf break even draait. Wanneer is het resultaat van de inspanningen, nadat alle kosten zijn afgetrokken, precies nul. 

Een break even point kan worden berekend voor het bedrijfsresultaat in zijn geheel maar ook voor een specifiek product of specifieke dienst. ‘Hoeveel moeten we verkopen van product X om uit de kosten te zijn’ is in dit verband een vraag die ondernemers zich stellen.

Lees verder na de afbeelding.

Break even point berekenen

Break even point en de waardering ervan

Voor het ene bedrijf is het bereiken van het break even point een reden om de champagne te ontkurken, voor een ander bedrijf reden om zich eens achter de oren te krabben. Een startend bedrijf zal in de aanloopperiode vaak enige tijd met verlies draaien. Het bereiken van het break even point is dan goed nieuws. Ook een bedrijf dat enige tijd met verlies draait, door tegenslag of uitbreiding bijvoorbeeld, zal het opnieuw bereiken van het break even point positief ervaren. 

Bestaande bedrijven die winst boeken maar om welke reden dan ook het break even point bereiken, zullen zich gaan bezinnen op de te voeren winststrategie. In dit geval kan het break even point juist gevoelens van zorg met zich meebrengen. 

Break even point voorbeeldberekening

Het bedrijfsresultaat is afhankelijk van tal van factoren. De uitgaven behelzen allerlei kosten: vaste (constante) kosten zoals huisvesting en overhead en variabele kosten zoals inkoop en grondstoffen. Aan de inkomstenkant staat dan de totaal verkochte hoeveelheid producten of diensten. Er is een bepaalde omvang van inkomsten nodig om minimaal alle kosten te dekken: het break even point ofwel het kritisch punt.

Het break even point verschuift voortdurend. De vaste kosten veranderen niet, of er nu wel of niet geproduceerd c.q. verkocht wordt. Uitgaven voor het gebouw, de machines, loonkosten van vast personeel en afschrijvingskosten zijn steeds gelijk en onafhankelijk van de inkomsten. 

Op het moment dat er verkocht wordt, nemen de variabele kosten toe. Elke product dat wordt geproduceerd en/of verkocht betekent dat de kosten omhoog gaan. 

Het berekenen van een break even point kan lastig zijn, vooral als dit per product of dienst wordt gedaan. Welke vaste kosten of welk gedeelte van de vaste kosten wordt toegerekend aan een bepaald product? Om het break even point te berekenen kunnen verschillende formules worden gebruikt. Onderstaand vind je een voorbeeld o.b.v. het aantal producten.

Break even point (aantal producten) = Constante kosten / (verkoopprijs – variabele kosten)
Break even point (aantal producten)= € 150.000 / (€ 600 – € 100) = 300 stuks
Alle kosten en de verkoopprijs zijn excl. btw.

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.