Break even point berekenen

Krijg inzicht in de financiële gezondheid van je bedrijf door je break-evenpunt te berekenen. Dit blog laat je de belangrijkste stappen zien. Lees verder voor een duidelijke uitleg.

Inhoudsopgave

    Wil je het break even point berekenen? Laten we eerst kijken naar de betekenis. Als we de term break even point één op één vertalen naar het Nederlands dan is de betekenis “gelijkspel”. Binnen het bedrijfsleven wordt met deze marketingterm de situatie bedoeld, waarin een bedrijf geen winst maakt maar ook geen verlies draait. Het wordt ook wel de rentabiliteitsdrempel genoemd of het break even point. Het is voor elk bedrijf belangrijk om te weten wanneer het bedrijf break even draait. Wanneer is het resultaat van de inspanningen, nadat alle kosten zijn afgetrokken, precies nul. 

    Een break even point kan worden berekend voor het bedrijfsresultaat in zijn geheel maar ook voor een specifiek product of specifieke dienst. ‘Hoeveel moeten we verkopen van product X om uit de kosten te zijn’ is in dit verband een vraag die ondernemers zich stellen.

    Lees verder na de afbeelding.

    Break even point berekenen

    Break even point en de waardering ervan

    Voor het ene bedrijf is het bereiken van het break even point een reden om de champagne te ontkurken, voor een ander bedrijf reden om zich eens achter de oren te krabben. Een startend bedrijf zal in de aanloopperiode vaak enige tijd met verlies draaien. Het bereiken van het break even point is dan goed nieuws. Ook een bedrijf dat enige tijd met verlies draait, door tegenslag of uitbreiding bijvoorbeeld, zal het opnieuw bereiken van het break even point positief ervaren. 

    Bestaande bedrijven die winst boeken maar om welke reden dan ook het break even point bereiken, zullen zich gaan bezinnen op de te voeren winststrategie. In dit geval kan het break even point juist gevoelens van zorg met zich meebrengen. 


    Wil je meer weten over het opzetten van een winstgevend(e) bedrijf of afdeling, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book.


    Break even point voorbeeldberekening

    Het bedrijfsresultaat is afhankelijk van tal van factoren. De uitgaven behelzen allerlei kosten: vaste (constante) kosten zoals huisvesting en overhead en variabele kosten zoals inkoop en grondstoffen. Aan de inkomstenkant staat dan de totaal verkochte hoeveelheid producten of diensten. Er is een bepaalde omvang van inkomsten nodig om minimaal alle kosten te dekken: het break even point ofwel het kritisch punt.

    Het break even point verschuift voortdurend. De vaste kosten veranderen niet, of er nu wel of niet geproduceerd c.q. verkocht wordt. Uitgaven voor het gebouw, de machines, loonkosten van vast personeel en afschrijvingskosten zijn steeds gelijk en onafhankelijk van de inkomsten. 

    Op het moment dat er verkocht wordt, nemen de variabele kosten toe. Elke product dat wordt geproduceerd en/of verkocht betekent dat de kosten omhoog gaan. 

    Het berekenen van een break even point kan lastig zijn, vooral als dit per product of dienst wordt gedaan. Welke vaste kosten of welk gedeelte van de vaste kosten wordt toegerekend aan een bepaald product? Om het break even point te berekenen kunnen verschillende formules worden gebruikt. Onderstaand vind je een voorbeeld o.b.v. het aantal producten.

    Break even point (aantal producten) = Constante kosten / (verkoopprijs – variabele kosten)
    Break even point (aantal producten)= € 150.000 / (€ 600 – € 100) = 300 stuks
    Alle kosten en de verkoopprijs zijn excl. btw.

    Wil je meer weten over het opzetten van een winstgevend(e) bedrijf of afdeling, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 1 september 2019
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Een vulpen op oud perkament
    Marketing tips en uitleg
    Teksten kan je tegenwoordig in een handomdraai laten schrijven door een
    Scherm met data
    Over ondernemen
    In het tijdperk van digitalisering en technologische vooruitgang is data het middelpunt geworden voor orga...
    Zwangere vrouw met blond haar
    Over ondernemen
    Je hebt een eigen bedrijf en krijgt een kind. Betekent ZZP en zwanger dat je nu maandenlang zonder inkomen...
    Man met donkere haren en ledlampen
    Over ondernemen
    In een wereld die steeds meer gedreven wordt door commerciële belangen en concurrentie, is het merkenrecht...
    Meer artikelen over Marketing tips en uitleg