Het belang van employer branding
Voordat we vertellen wat het belang van employer branding is vertellen we eerst wat employer branding precies betekent. Als we deze twee woorden naar het Nederlands vertalen dan krijgen we werkgever en merk. Samengevat: werkgeversmerk. We doelen hier nu niet op zoiets als een logo maar op een veel ruimer begrip. Employer branding gaat over het totaalplaatje, over jouw totale uitstraling als bedrijf ten opzichte van je medewerkers. Wat vinden die medewerkers van jou? Hoe kijken ze naar je? En waarom is dat belangrijk?
- Employer branding = werkgeversmerk
- Een sterk werkgeversmerk en de voordelen
- Signalen dat er iets mis is met jouw employer branding
- Voorbeelden van bedrijven met een sterk werkgeversmerk
- Je employer branding verbeteren en behouden
- Goede secundaire arbeidsvoorwaarden
- Je missie en visie
- Je bedrijf analyseren
- Nieuwe medewerkers goed inwerken
- Thuiswerken
- Gezonde en fitte medewerkers
- Persoonlijke ontwikkeling
- Werkplezier
- In gesprek blijven
- Luisteren
- Zorg voor een goede candidate experience
Lees verder na de afbeelding.

Employer branding = werkgeversmerk
Goed personeel is van levensbelang voor je onderneming. Hoe krijg je, en misschien nog belangrijker, hoe houd je goed personeel? De medewerkers van je bedrijf weten wat de unieke waarden van de organisatie zijn. Waarom ze komen en waarom ze blijven.
Goede arbeidsvoorwaarden zijn belangrijk, net als de visie en missie, de collega’s en de cultuur binnen het bedrijf. Maar er is nog meer en wat precies is niet altijd gemakkelijk onder woorden te brengen. Dit alles bij elkaar is de employer branding van een bedrijf.
Een sterk werkgeversmerk en de voordelen
Een sterke employer branding, een sterk werkgeversmerk is belangrijk en heeft veel voordelen. Die voordelen bekijken we hierna nader. Eén ding is zeker: een sterk werkgeversmerk trekt het beste personeel aan en weet het te behouden. Het werkt naar binnen én naar buiten; een sterk werkgeversmerk zorgt ook voor een goede naam voor het bedrijf in zijn geheel.
De voordelen:
- Positieve publieke en algemene opinie over jouw bedrijf
- Potentiële werknemers vinden je bedrijf aantrekkelijk
- De wervingstijd voor personeel is vaak korter
- De kosten van werving zijn gemiddeld vaak lager
- De kwaliteit van sollicitanten is hoger
- Personeel blijft gemiddeld genomen langer in dienst
- Werknemers zijn meer dan gemiddeld betrokken bij het bedrijf
Met deze voordelen is wel duidelijk geworden wat het belang van employer branding, heel kort gezegd, is: beter personeel aantrekken dat langer blijft.
TIP: Wat hoort er in een functieprofiel te staan
Signalen dat er iets mis is met jouw employer branding
Als er iets niet goed is met de uitstraling van je bedrijf dan merk je dat vaak aan je personeel. Natuurlijk, de verkoopcijfers zullen ook dalen, maar vaak kan je al eerder merken dat er iets niet helemaal lekker loopt. Een van die signalen is dat je weinig respons krijgt op de door jou geplaatste vacatures. Of niet van de mensen die je zoekt of van mensen die kwalitatief minder zijn. Het kan dan overigens ook om een bepaalde afdeling binnen je bedrijf gaan.
Ook het niet goed kunnen vinden van volgers op social media is ook zo’n signaal. Tenslotte kan je ook signalen krijgen dat je imago niet goed is of het lukt je niet die naamsbekendheid te krijgen waar je naar zoekt.
Het is altijd mogelijk de employer brand van je bedrijf te verbeteren. Dit kan bijvoorbeeld met video campagnes, met content marketing campagnes of met behulp van social media. Handige tip: kijk hoe bedrijven met een sterk werkgeversmerk het doen en doe er je voordeel mee.
Voorbeelden van bedrijven met een sterk werkgeversmerk
Heineken is steeds in staat het beste personeel binnen te halen. Het bedrijf heeft een tijd geleden een innovatieve recruitment campagne opgestart waarbij een interactieve video de hoofdrol speelde. Met behulp van die video konden geïnteresseerde aspirant medewerkers aan de slag en zo ervaren op welke manier zij succesvol konden zijn bij Heineken.
Een ander voorbeeld van een sterk werkgeversmerk is Apple. Bij dit merk staat perfectionisme voorop en alleen de allerbesten kunnen dan ook bij Apple aan de slag. Het bedrijf vraagt niet alleen de benodigde kennis en veel talent maar ook heel veel toewijding aan het bedrijf. Apple stelt hier dan weer tegenover dat medewerkers alle ruimte krijgen zichzelf te ontwikkelen.
Het derde en laatste voorbeeld: Ikea. Dit bedrijf heeft de medewerkers zelf ingezet en wel door middel van een grote campagne waarin deze medewerkers delen waarom ze bij Ikea werken en hoe leuk dat is.
Bedrijven met een sterk werkgeversmerk oftewel een sterke employer branding zetten een of meer belangrijke tools in: eerlijkheid, zich onderscheiden, authentiek en/of innovatief zijn of het erbij betrekken van de eigen werknemers bijvoorbeeld.
Je employer branding verbeteren en behouden
Hieronder vind je een heleboel tips en tricks om je employer branding te verbeteren en te behouden. Bovenaan het lijstje staan de primaire arbeidsvoorwaarden. Die moeten gewoon goed zijn, zeker als je kwalitatief hoog personeel wilt aantrekken. Denk ook aan zaken als flexibele beloningen in de vorm van extra vrije dagen of afwijkende werktijden.
Goede secundaire arbeidsvoorwaarden
Met de secundaire arbeidsvoorwaarden kun je heel flexibel en innovatief zijn. Je kunt je medewerkers hiermee extra aan je binden bijvoorbeeld door een goede reiskostenvergoeding en een 13e maand. Maar er is veel meer mogelijk: het regelen van huisvesting, het aanbieden van massages of yogales, een donatie doen aan een goed doel of je medewerkers de mogelijkheid bieden jouw bedrijfsmiddelen voor privé doeleinden te gebruiken. Luister goed naar je medewerkers en geef hen wat ze nodig hebben, voor zover dat kan natuurlijk.
Je missie en visie
Voor een employer brand is het belangrijk dat je missie en visie authentiek zijn. Je moet niet overdrijven, geen valse beloften doen en ook anderen niet imiteren. een sterke missie en visie zorgen voor een sterk saamhorigheidsgevoel en neuzen die dezelfde kant op staan.
Je bedrijf analyseren
Om te weten wat er speelt, waar je bent en waar je naartoe wilt zijn er allerlei modellen en mogelijkheden. Een OGSM (zeer beknopt plan), een organogram (schema van de organisatiestructuur) en lees ook ons blog over effectief communiceren en presenteren eens!
Nieuwe medewerkers goed inwerken
Wist jij dat nieuwe medewerkers al in de eerste weken beslissen of ze werken bij jou leuk vinden of niet? Of ze zich verbonden voelen? Zorg daarom voor een goede inwerkperiode waarin zij kunnen meelopen en jij duidelijk maakt wat er precies van hen wordt verwacht. Tip: maak iets bijzonders, iets persoonlijks van de eerste werkdag. Dat zal je nieuwe medewerker niet snel vergeten.
Thuiswerken
Investeren in een goede thuiswerkplek is ook belangrijk. Tegenwoordig werken de meeste mensen -voor zover dat kan natuurlijk- een of meerdere dagen per week thuis. Ook daar moeten ze beschikken over een goede werkplek: een goed bureau en een goede stoel en alles wat verder nodig is om goed te kunnen werken. Bijkomend voordeel is dat je op die manier ook fysieke klachten zoals RSI kunt voorkomen.
Gezonde en fitte medewerkers
Inzetten op het welbevinden van je medewerkers is een volgend belangrijk punt. Als je medewerkers zich goed voelen presteren ze ook beter. Een paar opties die je als werkgever kunt nemen is hen in staat stellen regelmatig te pauzeren en mogelijkheden te sporten op kantoor te creëren of meebetalen aan een sportabonnement. Denk ook aan het geestelijk welzijn!
Persoonlijke ontwikkeling
Medewerkers stellen het op prijs als zij zich op persoonlijk vlak kunnen ontwikkelen. Daarnaast zijn bijscholing en omscholing voor het bedrijf ook interessant. Door je medewerkers in staat te stellen te groeien hou je hen betrokken, alert en geïnteresseerd.
Werkplezier
Doe als werkgever wat in je vermogen ligt om het werkplezier van je werknemers te verhogen. Veel werknemers vinden het fijn als zij veel vrijheid krijgen. Kijk dus wat er op dat gebied mogelijk is. Laat je werknemers het werk doen waar ze plezier in hebben en probeer werk dat ze minder leuk vinden te minimaliseren of door iemand anders te laten doen die dat werk wel leuk vindt.
In gesprek blijven
In gesprek blijven met elkaar is een van de belangrijkste dingen om een plezierige werkomgeving te creëren. Het functioneringsgesprek maar ook voortgangsgesprekken en andere momenten van communicatie. Zorg wel dat het altijd een dialoog is waarbij beide partijen hun zegje mogen doen.
Luisteren
in aansluiting op het vorige punt, in gesprek blijven, stippen we hier ook het luisteren nog even aan. Luister als werkgever naar wat er leeft onder de werknemers. Zij hebben vaak heel veel goede ideeën waarmee je je voordeel kunt doen. Het mes snijdt aan twee kanten: je medewerkers voelen zich gehoord en jij weet wat er speelt.
Zorg voor een goede candidate experience
Ben je op zoek naar een nieuwe medewerker zorg dan voor een goede candidate experience. Dit gaat over elk contact dat de nieuwe werkzoekende met jouw bedrijf heeft. Van het lezen van de vacature tot het eerste telefonische contact, het maken van de afspraak en over het gesprek zelf.
Geef een antwoord