Je bedrijf verkopen

Overweeg je je bedrijf te verkopen, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Dit blog biedt een duidelijk stappenplan en belicht de complexe aspecten van een bedrijfsverkoop. Duik erin en ga goed voorbereid op weg naar een succesvolle transactie!

Inhoudsopgave

    Een waar life-event: je bedrijf verkopen. Je kunt er allerlei redenen voor hebben: je wil iets anders gaan doen, je wil met pensioen of je bedrijf heeft een waarde bereikt die je wilt incasseren. Afscheid nemen op de top van je prestatie is ook bij bedrijfsverkoop geen slecht idee. Wat komt er kijken bij het verkopen van je bedrijf? Hoe bereken je de waarde van je organisatie, wat gebeurt er met het personeel, hoe vind je een koper en vele andere vragen komen op je af. In dit blog vertellen we meer over de verkoop van een bedrijf en hebben we een stappenplan voor je opgesteld.  

    Advies bij verkoop bedrijf

    Een bedrijf verkopen is iets wat je beter niet alleen kunt doen. Het is namelijk een complexe gebeurtenis waarbij ook emotie een rol speelt. En die emotie kan het verkoopproces verstoren. Immers, heb je als eigenaar van jouw bedrijf wel een reëel beeld? Bedrijfsadvies is dan ook een must als je afscheid wil nemen van je bedrijf. Een onafhankelijke adviseur met kennis van zaken kan je helpen de verkoop op professionele wijze te laten verlopen en zo het maximale uit de verkoop te halen. 


    Wil je meer weten over het managen van een bedrijf of afdeling? Download ons gratis e-book boordevol tips.


    Overigens zijn er meer opties als je wilt stoppen met je bedrijf, bijvoorbeeld je bedrijf opheffen. Maar ook verkoop kent verschillende opties. Zo kan je intern verkopen maar ook op zoek gaan naar een externe koper of kiezen voor fusie. 

    Lees verder na de afbeelding.

    Man en vrouw geven elkaar een hand

    © Kennisdomein

    Geleidelijke bedrijfsovername

    De verkoop van een bedrijf zal doorgaans geleidelijk gaan. Vaak heeft een geleidelijke bedrijfsovername ook de voorkeur. Alle betrokkenen kunnen wennen aan de veranderende situatie, ook de koper. Die moet immers uitgebreid kennismaken met het bedrijf en de fijne kneepjes van het vak leren. Zo’n geleidelijke bedrijfsovername kan ook financieel aantrekkelijker zijn. De koper kan vaak gemakkelijker een financiering krijgen en de verkoper ontvangt vaak meer dan bij eenmalige betaling. De verkoper kan dan nog een tijd(je) bij zijn bedrijf blijven werken en zo een inkomen genereren. Dat laatste is iets waar de verkoper sowieso over moet nadenken, want ook na verkoop van je bedrijf heb je nog inkomen nodig. 

    Bedrijf verkopen – stappenplan

    • (Persoonlijke) Oriëntatie en voorbereiding 
    • Wat verkoop je
    • Waardebepaling en exitplan
    • Verkoopteam 
    • Verkoop klaar maken
    • Zoeken van een koper
    • Onderhandelen
    • Garanties 

    Oriënteren en voorbereiden

    Waarom wil je je bedrijf verkopen? Het is belangrijk dit als eerste in kaart te brengen omdat het invloed heeft op de verkoop zelf. Het bepaalt namelijk onder meer aan wie je zou willen verkopen en op welke termijn. 

    • Heb je behoefte aan een nieuwe uitdaging? Op welke termijn dan? Heb je al iets op het oog en wil je de verkoop snel laten plaatsvinden zodat je kunt switchen? 
    • Misschien wil je helemaal stoppen met werken. Wil je dat zo snel mogelijk, bijvoorbeeld in verband met je privésituatie, of bouw je liever langzaam af?
    • Het kan ook zijn dat je helemaal niet zo graag wil verkopen maar geen geschikte opvolger hebt of het eigenlijk alleen wat rustiger aan wil doen. 
    • Spelen er misschien conflicten waardoor je er geen zin meer in hebt? Misschien is het een betere optie die conflicten op te lossen. 
    • Ben je ziek, of is een belangrijke spil in het bedrijf overleden? Dan is verkoop soms de enige optie. 

    Meestal spelen meerdere factoren een rol. Het is goed al in dit stadium een business consultant in de arm te nemen. Hij -of zij- kan je met raad en daad bijstaan in het gehele verkoopproces. 

    Wat verkoop je

    Dan volgt de vraag wat je precies wil verkopen. Aandelen? Activa, passiva, de gehele onderneming inclusief bezittingen en schulden, het personeel, contracten met afnemers, licenties en vergunningen. Hoe zit het met banksaldi, debiteuren, fiscale claims? 

    Het beste beantwoord je dit soort vragen door te kijken naar je persoonlijke en zakelijke doelen. 

    Persoonlijke doelen kunnen zijn: Zo snel mogelijk verkopen, verkopen tegen de hoogst mogelijke prijs, wat wil je met de opbrengst gaan doen of heb je per se een bepaald bedrag nodig.

    Zakelijke doelen: Wel of niet (financieel) betrokken blijven bij het bedrijf, garanderen werkgelegenheid voor personeel, behoud van de bedrijfsnaam, behoud van de locatie, maakt het je überhaupt iets uit wat er met je bedrijf gebeurt na verkoop?

    Waardebepaling en exitplan

    Het bepalen van de waarde van het bedrijf is lastig. Er zijn wel formules om de waarde te berekenen maar die zijn niet waterdicht. Het is immers maar de vraag of er wel ergens een koper is en wat deze voor jouw bedrijf wil geven. Het is enigszins vergelijkbaar met de huizenmarkt: soms zijn er veel verkopers, soms zijn er veel kopers en dat is niet altijd in evenwicht. Daarbij komt dat de verkoper van het bedrijf heel anders naar zijn bedrijf kan kijken dan de aspirant koper. Dat de eerste er een emotionele band mee heeft is natuurlijk ook heel begrijpelijk. Vaak zal deze emotie de prijs opdrijven. 

    Dan je exitplan. Een goed plan vergroot de kans op een succesvolle verkoop. Je hebt een strategie uitgezet en bent je ervan bewust dat verkoop niet in een dag zal lukken. Als je plan op papier staat zal je dit meer doorzettingsvermogen geven. In het plan zet je de motieven voor verkoop, de doelstellingen, de mogelijkheden die je voor verkoop ziet en hoe je het wil uitvoeren. 

    Verkoopteam en verkoop klaar maken

    Natuurlijk kun je proberen je bedrijf zelf te verkopen. Het is niet verboden. Of het slim is, is de vraag. Er komt namelijk nogal wat kennis bij kijken, onder meer financiële kennis en kennis van de markt. Het inschakelen van een bedrijfsadviseur kost weliswaar geld maar als het goed is verdient deze investering zich in de uiteindelijke verkoopprijs terug. Daarbij is het ook erg prettig om een sparringpartner te hebben in deze belangrijke fase in je leven. Daarnaast heb je gewoon iemand nodig die je helpt bij het opstellen van documenten zoals de koopovereenkomst. 

    Je verkoopteam zal doorgaans minimaal bestaan uit

    • Een bedrijfsadviseur
    • Een accountant
    • Een advocaat
    • Een belastingadviseur

    Dan het verkoop klaar maken van je bedrijf. Het opstellen van een businessplan gefocust op de exit is hierbij leidraad. Maak het plan per bedrijfsonderdeel: marketing, sales, financiën, management etc. 

    Bedenk een bedrijfsrange, een tijdpad en stel het plan regelmatig bij. 

    Het opstellen van een lijst van potentiële kopers hoort hier ook bij. Het kunnen concurrenten zijn maar ook bedrijven die iets missen in hun portfolio en waarvoor jouw bedrijf een mooie aanvulling/uitbreiding zou kunnen zijn. Denk ook aan investeerders of aan iemand uit je management. 


    Wil je meer weten over het managen van een bedrijf of afdeling? Download ons gratis e-book boordevol tips.


    Zoeken van een koper voor je bedrijf

    Dit is het lastigste maar ook het meest spannende onderdeel. Aan wie zou je kunnen verkopen? Er zijn grofweg drie mogelijke soorten kopers:

    • Management buy-in
    • Management buy-out
    • Strategische overname

    Om daadwerkelijk aan de slag te gaan met de verkoop zul je een informatiememorandum moeten opstellen. Dat is een soort brochure waarin potentiële kopers informatie kunnen krijgen over je bedrijf. Denk aan de geschiedenis en achtergrond van het bedrijf, de bedrijfsactiviteiten en informatie over de markt, informatie over je klanten, financiële kengetallen, jaarrekeningen of samenvattingen daarvan, toekomstprognoses, informatie over bedrijfsmiddelen, huisvesting, lopende (rechts)zaken en alles wat verder van belang is. 

    De manier waarop je op zoek gaat naar een koper? Er zijn verschillende platforms waar je je bedrijf anoniem te koop kunt zetten. Ook hier is de hulp van een bedrijfsadviseur weer van grote waarde. 

    Onderhandelen

    Is er een potentiële koper in beeld, dan moet er worden onderhandeld. De koper zal een uitgebreid boekenonderzoek doen om te controleren of alles dat in het informatiememorandum staat daadwerkelijk klopt. Intussen heb jij voor jezelf een minimaal bedrag bepaald dat je voor je bedrijf wil hebben. Volgt een bod dat daar heel ver vanaf ligt, dan kan je het beste de onderhandelingen staken. Het is belangrijk onderhandelingen af te breken als het er naar uitziet dat het niet gaat lukken. Zelfs als je zit te springen om geld. Het kost je namelijk alleen maar geld en tijd en andere, betere kopers lopen intussen misschien weg. 

    Bepaal ook welke onderdelen onderhandelbaar zijn en welke niet. Is je bedrijfsnaam heilig? Wil je absoluut dat al het personeel in dienst blijft? Wil je dat adviseurs ook na verkoop aan het bedrijf verbonden blijven?

    Doel tijdens de onderhandelingen is dat de koper verliefd wordt op jouw bedrijf. Breng dus alle voordelen van de verkoop breed voor het voetlicht (niet overdrijven of liegen natuurlijk). 

    Laat de koper bijvoorbeeld zien dat jouw bedrijf toegang geeft tot een voor de koper nieuwe markt,  inkoopvoordelen oplevert of een voorsprong geeft op de concurrentie. Bedenk dat het voor de koper belangrijk is te weten wat de koop voor hém oplevert. Wat het jou oplevert is voor de koper niet belangrijk. 

    Garanties

    Behalve de prijs die moet worden betaald voor jouw bedrijf en de betalingsvoorwaarden zijn ook de garanties en vrijwaringen en belangrijk. Tijdens de onderhandelingen baseert de koper zich op jouw verhaal en aangeleverde stukken. Hij kan er echter niet voetstoots van uitgaan dat alles wat je laat zien en vertelt waar is. Hij zal dus garanties willen dat wanneer blijkt dat je onjuiste of onvolledige informatie hebt verstrekt, daar iets tegenover staat. Wel is het zo dat de koper een zogenaamde onderzoeksplicht heeft. Dit is wettelijk bepaald en houdt in dat als de koper weet of kon weten dat er inbreuk op de garanties bestaat, hij daar later ook geen beroep op kan doen. 

    Leven na de verkoop

    Het hele verkoopproces van je bedrijf, een onderneming waar je waarschijnlijk vele jaren al je energie en liefde in hebt gestopt, is best zwaar. Maar ook de tijd daarna kan lastig zijn. Je kunt ontzettend blij zijn en lekker aan de slag gaan met iets anders maar ook in een zwart gat belanden. 

    Zorg er daarom voor dat je niet alleen je bedrijf maar ook jezelf en je privésituatie verkoop klaar maakt. Dit betekent dat je vooraf goed bedenkt hoe je na de verkoop verder gaat. Zowel op zakelijk als op persoonlijk vlak en uiteraard ook op financieel vlak. 

    Wil je meer weten over het inhuren van een bedrijfsadviseur, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 14 april 2023
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Scherm met data
    Over ondernemen
    In het tijdperk van digitalisering en technologische vooruitgang is data het middelpunt geworden voor orga...
    Zwangere vrouw met blond haar
    Over ondernemen
    Je hebt een eigen bedrijf en krijgt een kind. Betekent ZZP en zwanger dat je nu maandenlang zonder inkomen...
    Man met donkere haren en ledlampen
    Over ondernemen
    In een wereld die steeds meer gedreven wordt door commerciële belangen en concurrentie, is het merkenrecht...
    Zakenmensen die bij een diep gat staan
    Over ondernemen
    Het maken van een strategische planning is een must voor elk bedrijf. Zo’n planning gaat over alles wat me...
    Meer artikelen over Over ondernemen