fbpx

Stoppen met je bedrijf

Iedereen die een eigen bedrijf heeft zal ooit moeten besluiten hier ook weer mee te stoppen. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom je besluit te willen stoppen met je bedrijf. Je bereikt een leeftijd waarop je niet meer wilt werken en dus met pensioen gaat. Het kan ook zijn dat je bedrijf niet goed loopt en je daarom liever stopt of je hebt behoefte om iets geheel anders te gaan doen. Mede afhankelijk van de reden waarom je stopt, kun je besluiten je bedrijf te verkopen, op te heffen of je zoekt een opvolger die jouw bedrijf te zijner tijd kan overnemen. In elk geval komt er altijd wel het een en ander bij kijken als je wilt stoppen met je bedrijf. Meestal is er meer actie nodig dan alleen je bedrijf uit te schrijven bij de Kamer van Koophandel. 

Lees verder na de afbeelding.

Stoppen met je bedrijf

Je bedrijf verkopen

Je hebt jarenlang, misschien wel tientallen jaren lang, gewerkt om je eigen bedrijf op te bouwen. Misschien ben je ZZP’er gebleven en heb je een grote klantenkring opgebouwd, maar het kan ook zijn dat je bedrijf is uitgegroeid en je personeel in dienst hebt. Het is tijd om te stoppen met je bedrijf, althans met je werk in dat bedrijf. Nu wil je de vruchten plukken van al je inspanningen en je bedrijf verkopen. Daar komt natuurlijk wel het een en ander bij kijken. 

Waardebepaling

Ten eerste zul je, als je besluit te stoppen met je bedrijf en het te verkopen, de waarde van je bedrijf moeten (laten) bepalen. Voor veel ondernemers geldt dat de verkoop van hun bedrijf meteen hun pensioen is. Je moet dus met de opbrengst de rest van je leven kunnen doen. Natuurlijk kan het ook zo zijn dat jij je bedrijf verkoopt omdat je iets anders wilt gaan doen. Voor het bepalen van de waarde van je bedrijf zijn vuistregels. Die hebben echter ook nadelen. Een paar voorbeelden van vuistregels om de waarde te bepalen:

  • 5 maal de nettowinst 
  • 0,75 tot 1,5 maal de jaaromzet
  • 1 x de intrinsieke waarde + 2 x de nettowinst

Vuistregels zijn handig om een idee te hebben van de waarde van je bedrijf maar je hebt altijd een goed doorgerekende waardebepaling nodig, van een account. Nadelen van dit soort vuistregels zijn onder meer: 

  • Het begrip nettowinst kan discutabel zijn. Jaarcijfers kunnen in het voordeel van de verkoper worden genormaliseerd waardoor de formule niet correct wordt toegepast 
  • Bij het hanteren van vuistregels wordt ook voorbijgegaan aan de specifieke kenmerken van een onderneming. Vragen als zit er veel of weinig vreemd vermogen in het bedrijf of zijn er grote investeringen nodig op de korte termijn, worden hierin niet meegenomen 
  • Tenslotte moet een koper er altijd van doordrongen zijn dat behaalde winsten in het verleden geen zekerheid bieden voor de toekomst. 

Op internet vind je veel bedrijven die hulp bieden bij het verkopen van je bedrijf, inclusief het berekenen van de waarde van dat bedrijf. Er zijn ook handige rekentools die je kunt gebruiken. De verschillende banken kunnen je hierin natuurlijk ook van dienst zijn. 

Een ingewikkeldere manier om de waarde van je bedrijf te bepalen is o.b.v. EBITDA. In deze blog maken we echter gebruik van een eenvoudige waardebepaling.

Zelf verkopen of overnameadviseur?

Zowel het zelf verkopen van je bedrijf als met behulp van een verkoopadviseur heeft voordelen. Als je besluit je bedrijf zelf te verkopen, dan kun je zelf op zoek gaan naar potentiële kandidaten en dat scheelt natuurlijk behoorlijk in de kosten. Je houdt de touwtjes zelf in handen. Jij kent natuurlijk je bedrijf zelf het beste en kunt ook zelf het beste bepalen welke koper geschikt is en welke niet. Nadeel is dat de verkoop van je bedrijf veel tijd kost en je toch ook hulp zult nodig hebben van een accountant en de benodigde documenten moet laten opstellen. 

Als je de verkoop uit handen geeft aan een specialist, dan kun je het verkoopproces volledig uit handen geven. Zo’n verkoopadviseur kan de waarde van je bedrijf bepalen, je helpen met de zoektocht naar de geschikte koper en bij de onderhandelingen met geïnteresseerde kopers. Uiteraard brengt de hulp van een verkoopadviseur wel (flinke) kosten met zich mee.  

Soorten verkoop

Je kunt je bedrijf intern of extern verkopen . Onder interne partijen vallen kopers uit het eigen netwerk zoals familieopvolging of management buy-out. Bij familieopvolging wordt het bedrijf overgedragen binnen de eigen familie. Bij een management buy-out wordt het bedrijf verkocht aan iemand uit het management of aan een medewerker. Vaak wordt het liefst gekozen voor interne verkoop maar als dit niet kan moet je een koper zoeken buiten deze kring. 

Bij een externe verkoop heb je de keuze uit een management buy-in, een strategische overname of ga je op zoek naar een investeerder. Bij een management buy-in verkoop je je bedrijf geheel of gedeeltelijk aan een partij buiten het bedrijf. Dit kan een starter zijn maar ook een ervaren ondernemer. Kies je voor een strategische overname, dan verkoop je je bedrijf aan een ander bedrijf. Vaak is dit een concurrent maar het kan ook een bedrijf zijn dat op zoek is naar verbreding van de markt. Een investeerder is op zoek naar mogelijkheden om extra kapitaal te genereren maar is soms ook betrokken bij de bedrijfsvoering.  

Transactievorm 

De transactievorm van de verkoop van je bedrijf is afhankelijk van de rechtspersoon. Heb je een eenmanszaak, een VOF of maatschap, dan gaat het om een activa-passiva transactie.  Is jouw bedrijf een BV, dan zijn er twee mogelijkheden: een activa-passiva transactie of een aandelentransactie. In het eerste geval verkoop je niet de BV zelf maar alleen de bezittingen en de schulden. Na de verkoop blijft de overnamesom achter in de BV waarvan de oorspronkelijke eigenaar nog steeds de aandelen in handen houdt. Kies je voor een aandelentransactie, dan blijft de BV eigenaar van de activa en passiva en wordt de koper de nieuwe eigenaar van deze BV. Deze laatste transactievorm is een stuk eenvoudiger. 

Je bedrijf opheffen

Je hebt, om welke reden dan ook, besloten je bedrijf op te heffen. Ook hier komt het een en ander bij kijken. Elk jaar besluiten 20.000 tot 40.000 ondernemers hun bedrijf op te heffen. Waar moet je allemaal aan denken? 

Personeel 

Als je personeel in dienst hebt, dan moet je hiervoor natuurlijk van alles regelen. Wil je dit personeel ontslaan dan heb je een ontslagvergunning nodig. Je kunt in een sociaal plan afspraken zoals een ontslagvergoeding vastleggen. 

Je klanten en leveranciers 

Ga eerst na welke afspraken je met klanten en leveranciers hebt gemaakt en of er contracten zijn. Doe dit voordat je klanten en leveranciers laat weten dat je van plan bent te gaan stoppen met je bedrijf. 

Hoe staat het met jouw inkomen?

Ook als je gaat stoppen met je bedrijf, heb je nog steeds inkomen nodig. Je kunt nagaan of je aanspraak maakt op een uitkering, in aanmerking komt voor stakingsaftrek of bijvoorbeeld voor een inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen. Voor deze uitkering moet je overigens nog wel ingeschreven staan in het Handelsregister. 

Uitschrijven bij het Handelsregister

Of je je bedrijf zonder problemen direct kunt uitschrijven bij de Kamer van Koophandel hangt af van de rechtsvorm van je bedrijf. Soms moet een rechtspersoon eerst worden ontbonden. Je kunt dit allemaal precies nagaan bij de Kamer van Koophandel

Wat als je schulden hebt?

Stoppen met je bedrijf als je schulden hebt is natuurlijk lastig. Soms moet een faillissement worden aangevraagd of kom je in de schuldsanering. Ga dit goed na!

Belastingen

Als je je uitschrijft bij de Kamer van Koophandel geeft deze door aan de belastingdienst dat je bent gestopt. Je krijgt dan een brief van de belastingdienst over de gevolgen voor de btw. Moet je nog een btw-aangifte doen, dan staat dat in deze brief. Daarnaast moet je als je stopt met je bedrijf ook fiscaal afrekenen met de belastingdienst. De balans moet worden opgemaakt en de administratie worden gesloten. Er moet ook worden afgerekend voor de inkomstenbelasting, voor de oudedagsreserve en eventuele overblijvende voorraad. 

Opzeggingen 

Stoppen met je bedrijf betekent ook dat er van alles moet worden opgezegd. Je bedrijfsverzekeringen maar ook eventuele vergunningen en abonnementen. Denk aan lopende contracten voor bijvoorbeeld het huren van een kantoorruimte, telefoonnummers en aan je domeinnaam.

De administratie 

Nadat je bedrijf hebt beëindigd moet je de administratie nog minimaal 7 jaar bewaren. Je mag tegenwoordig de papieren administratie ook scannen en alleen digitaal bewaren. 

Deze blog is geschreven op basis van eigen ervaring. Daarnaast is er gebruik gemaakt van informatie welke vindbaar is op brookz.nl en bedrijventekoop.nl.

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.