Moet ik met mijn bedrijf adverteren

Is adverteren de sleutel tot succes voor jouw bedrijf? In deze blog ontrafelen we de voors en tegens, en de meest effectieve strategieën. Duik erin en ontdek het antwoord!

Inhoudsopgave

    De vraag ‘Moet ik met mijn bedrijf adverteren’ lijkt misschien simpel te beantwoorden met een ‘ja’ maar is dat wel zo? Zitten er ook nadelen aan adverteren met je bedrijf, en wat zijn de voordelen, waar adverteer je en kan je dat zelf doen? Allemaal vragen waar we in dit blog antwoorden op geven en op sommige onderwerpen gaan we iets dieper in. Overigens leent de vraag of je met je bedrijf moet adverteren zich ook uitstekend voor persoonlijk bedrijfsadvies. Immers, niet elk bedrijf en elk product is hetzelfde en advies op maat is altijd het beste advies dat je kunt krijgen. 

    Voordelen van adverteren met je bedrijf

    Er kleven best wat voordelen aan adverteren. De belangrijkste daarvan is natuurlijk je zichtbaarheid. Het is immers de bedoeling dat mensen jou, je bedrijf en producten of diensten ‘zien’. Nog mooier is het als daarmee nieuwe klanten worden binnengehaald en je verkoop stijgt. Dat is altijd immers het uiteindelijke doel van adverteren. Daarnaast is algemene naamsbekendheid belangrijk en heeft het effect op je positie binnen de branche. 


    Wil je meer weten over de inzet van marketing? Download ons gratis e-book boordevol marketingtips.


    Lees verder na de afbeelding.

    Foto van een verkoper die spullen verkoop

    Wat denken mensen als ze jouw advertentie zien? Dat kan van alles zijn en het is wel belangrijk je daarvan bewust te zijn. Adverteren kan namelijk ook tégen je werken. 

    Een paar mogelijk gedachten van lezers van je advertentie:

    • Dat bedrijf heeft geld voor adverteren op een prominente plek
    • Dat bedrijf zit om nieuwe klanten verlegen
    • Wéér die advertentie
    • O, daar ben ik al zo lang naar op zoek, meteen kijken
    • Dat is een mooie aanbieding!
    • Dat lijkt te mooi om waar te zijn

    Je ziet, je lezers kunnen heel verschillend naar jouw advertentie kijken. Concurrenten kunnen nog weer andere dingen denken (en doen). 

    Mogelijkheden voor adverteren

    Er zijn tegenwoordig heel veel manieren om jezelf in de spotlights te zetten. De ‘oude’ manieren zijn er natuurlijk nog steeds; kranten, magazines, per brief en folders in de brievenbus. Maar daarnaast is er de eindeloze wereld van internet. Online adverteren kan in allerlei vormen:

    • Via mailing
    • Via social media waaronder Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter en vele andere kanalen
    • Google en andere zoekmachines

    Omdat er zoveel verschillende advertentiemogelijkheden zijn, is het zaak daarin goede keuzes te maken. Immers, je kunt niet overal, op alle manieren adverteren, tenzij je een onuitputtelijk budget hebt en heel veel tijd. Een online marketing specialist is dé persoon die jou helpt de beste keuzes te maken en jouw budget optimaal te benutten. 

    Voordelen van online adverteren

    Online adverteren heeft veel voordelen. Je online marketing specialist weet welke mediakanalen voor jou en je bedrijf het beste passen. Dit ligt grotendeels aan je doelgroep. Zo zullen ouderen vooral te vinden zijn op Facebook en jongeren meer op Instagram en Telegram. Het hangt ook van je product of dienst af. Buiten dat is hoog scoren in de zoekmachines altijd een must, tenminste als je de concurrentie voor wil blijven. En die is moordend. 

    Een paar voordelen van online adverteren in een notendop:

    • Inzicht krijgen. Je kunt met online adverteren heel goed analyses maken van onder andere de effectiviteit van je advertentie, welke afbeelding het beste werkt, hoe lang bezoekers bij je blijven en waar ze uitstappen
    • Precisie marketing. Je kunt volledig op maat, afgestemd op je potentiële klant adverteren
    • Personalisatie. Hoe beter je boodschap aansluit bij de belevingswereld van jouw doelgroep, hoe meer respons. Personalisatie wordt gewaardeerd door de klant, ook omdat het de consument tijd scheelt
    • Naamsbekendheid. Online adverteren is dé manier om te werken aan je naamsbekendheid. Met doelgerichte campagnes kan je nieuwe bronnen aanboren en kan je je concentreren op de ideale doelgroep
    • Flexibel. Online campagnes kan je voortdurend modelleren. Je kunt een campagne aanpassen, tijdelijk onderbreken, je strategie aanpassen, en dat allemaal real time
    • Kostenbesparing. Dat wil niet zeggen dat online adverteren per definitie voordelig is en dus weinig kost. Nee, het betekent dat je het geld dát je uitgeeft ook daar terecht komt waar je het hebben wil

    Online adverteren in zoekmachines; SEA 

    Met SEA (Search Engine Advertising, Zoekmachine adverteren) behaal je in één keer de beste positie in de zoekmachine. Op pag. 1 bovenaan, soms onderaan. SEA wordt ook vaak ingezet met SEO, Zoekmachineoptimalisatie. Zeker als je een nieuwe speler bent op de markt, kan het even duren voor je hoog gaat scoren in de zoekmachines. Dan hebben we het over de organisatie zoekresultaten. Dit zijn de resultaten die Google (of andere zoekmachine) toont na het ingeven van een zoekopdracht. Jouw klant zal je in het begin misschien wel pas op pag. 10 of verder vinden.

    In de periode dat je met je bedrijf groeit, bloeit en klimt in Google kan het bijzonder zinvol zijn te kiezen voor SEA. Je staat dan alsnog op pag. 1 en het adverteren zelf, de bezoekers die dit oplevert, helpt mee je organisatie positie te verbeteren. Daarnaast kan je werken aan naamsbekendheid door middel van geweldige teksten op je website en het delen van blogs op sociale media. Het is slim om hiervoor een speciale tekstschrijver in te huren. 

    Zijn er ook nadelen aan adverteren

    Ja, zoals aan alles zijn er ook nadelen te bedenken aan adverteren met je bedrijf. Ten eerste kost het natuurlijk geld. Door een specialist in te huren als een online marketing specialist, kan je er wel voor zorgen dat je budget optimaal wordt ingezet. Het is ook belangrijk dat je adverteren op de juiste manier inzet. Doe je het namelijk verkeerd, dan kan het ook leiden tot schade aan je imago. 

    Ook slim: bedenk voordat je gaat adverteren of je wel de ruimte en mankracht hebt om een (grote) stroom aan nieuwe klanten te bedienen. Je doel is immers nieuwe klanten aantrekken en zo meer verkopen te genereren. Je dient dan bijvoorbeeld wel voldoende voorraad en personeel te hebben. 

    Kan je advertentiecampagnes zelf opzetten

    In principe kan je veel zelf doen. Echter, vraag je wel af of dat slim is. Een schrijffout in een advertentie kan negatieve gevolgen hebben. Huur een tekstschrijver in om de teksten te schrijven of jouw teksten na te kijken. Een marketing specialist mag eigenlijk niet ontbreken. Immers, die weet precies hoe, waar en wanneer je het beste kunt adverteren. Er is zoveel keuze, er zijn zoveel platforms, mogelijkheden en doelgroepen. Daarbij veranderen die ook nog eens razendsnel. Investeren in specialisten levert dan ook uiteindelijk veel meer op. 

    Wil je meer weten over het inhuren van een marketing specialist, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 16 mei 2023
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Scherm met data
    Over ondernemen
    In het tijdperk van digitalisering en technologische vooruitgang is data het middelpunt geworden voor orga...
    Zwangere vrouw met blond haar
    Over ondernemen
    Je hebt een eigen bedrijf en krijgt een kind. Betekent ZZP en zwanger dat je nu maandenlang zonder inkomen...
    Man met donkere haren en ledlampen
    Over ondernemen
    In een wereld die steeds meer gedreven wordt door commerciële belangen en concurrentie, is het merkenrecht...
    Zakenmensen die bij een diep gat staan
    Over ondernemen
    Het maken van een strategische planning is een must voor elk bedrijf. Zo’n planning gaat over alles wat me...
    Meer artikelen over Over ondernemen