Zo maak je SEA winstgevend

Zoekmachine adverteren: een slimme zet, toch? Maar, hoe krijg je de kosten en opbrengsten goed in balans? In deze blog laten we zien hoe je SEA rendabel maakt. Lees snel verder.

Inhoudsopgave

    Hoe maak je zoekmachine adverteren rendabel? Je denkt: ik ben eruit, ik zet een advertentie op Google! Op zichzelf is dat een uitstekend idee, maar alleen een advertentie is niet zaligmakend. We komen hier verderop in dit artikel op terug. Eerst maar eens een stukje informatie over die eerste stap: het plaatsen van een advertentie door middel van zoekmachine adverteren in Google (SEA).

    Beginnen met je advertentie op Google 

    Dit begrip ‘Ad’ kennen we inmiddels allemaal wel. Het is afgeleid van het programma dat Google voor haar advertenties gebruikt, ‘Google Ads’. De eerste stap om zo’n advertentie te plaatsen is erg eenvoudig. Je gaat naar de website van Google Ads toe en drukt op de button ‘Nu starten’. Vervolgens beantwoord je de gestelde vragen, zoals: wat is het doel van je advertentie, waar zit jouw doelgroep, wat bied je aan, verzin een titel en schrijf je advertentie. Hierna worden de prijzen getoond en die zijn aantrekkelijk laag.

    Lees verder na de afbeelding.

    Zoekmachine adverteren (SEA) rendabel maken

    Welkom in de wereld van zoekmachine adverteren

    Met een doortastendheid die jou van alle anderen onderscheidt, zet je direct bij Google een advertentie online. Geld betalen aan Google hoef je alleen maar te doen wanneer er echt iemand op je advertentie klikt. Nu is het afwachten hoeveel mensen hem interessant vinden en wie er uit nieuwsgierigheid op klikt. Door het plaatsen van deze advertentie ben je toegetreden tot de snel groeiende groep ondernemers die SEA toepast voor zijn bedrijf. Vraag jij je nog steeds af wat SEA betekent? De afkorting is afkomstig uit de Engelse taal en staat voor Search Engine Advertising.


    Wil je meer weten over zoekmachine adverteren, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book boordevol marketingtips.


    Hoeveel klanten bestellen er echt iets?

    En ja hoor, de eerste geïnteresseerden melden zich al gauw op jouw site. Jij verkoopt online producten of biedt er je diensten aan. Je blijkt al snel als ‘zoekmachine-adverteerder’ geslaagd, want het levert je nieuwe klanten op. Tenminste, bestellen ze ook echt iets bij jou? Gelukkig, je ziet je omzet stijgen, want er wordt inderdaad meer bij jou besteld. Toch merk je dat een flink aantal ‘klikkers’ op je advertentie voortijdig jouw website weer verlaat. Je betaalt dus voor veel bezoekers die uiteindelijk niets bij jouw kopen. Heb je misschien te algemene zoekwoorden gebruikt? Dan komen er teveel mensen op je website die daar eigenlijk niets te zoeken hebben. Na enig nadenken en overleg met vrienden, kom je tot de conclusie: Nee, met die zoekwoorden zit het wel goed. Peinzend blijf jij je afvragen hoe je meer uit je advertentie kunt halen. Hoe je dus meer potentiële klanten binnenhaalt.

    Opnieuw je potentiële klanten tegenkomen

    Zonder dat je het beseft, betreed je nu het terrein van de ‘Marketingmix’. Je klanten moeten jou op veel meer plekken op internet gaan tegenkomen. Maar, vraag jij jezelf af, het zou wel héél toevallig zijn als ze mijn bedrijf zomaar nog een keer tegenkomen. Daarin heb je helemaal gelijk. Als je zelf geen actie onderneemt, komen ze jouw bedrijf niet meer vanzelf tegen. Hoe zorg je dus dat ze gewoon niet om jouw aanwezigheid op internet heen kunnen? Dit doe je door zogenaamde ‘touchpoints’ op internet te creëren. Die vestigen keer op keer de aandacht van zo’n potentiële klant op jouw bedrijf.

    Heel gericht reclame maken

    Ja, dat is makkelijk gezegd, zul je denken. Maar hoe doe ik dat dan? We zijn nu in de wereld van de ‘remarketing’ beland. Door veel mensen wordt ook wel het woord ‘retargeting’ gebruikt. Waar het om gaat is dat je de bezoekers van jouw website nog een keer gaat opzoeken. Je hebt inmiddels op je website enkele keurige cookies geïnstalleerd. Het liefst per subpagina, waardoor je precies kunt zien welke bezoeker, wanneer, op welke pagina is geweest. Je geeft Google of een ander platform de opdracht om alleen bij die bezoekers nog eens te adverteren. Wist jij al dat je op deze manier nauwkeurig je potentiële klanten bereiken kunt? Dat kan dus, maar doe het met mate. Dit is eigenlijk werk voor een specialist. Die weet namelijk precies wanneer zo’n extra boodschap wordt gewaardeerd. Ook zorgt die marketeer ervoor dat precies de juiste boodschap op de betreffende klant wordt losgelaten. Dit steekt behoorlijk nauw, want anders leiden jouw gerichte reclameboodschappen alleen maar tot irritatie.

    Remarketing, waar moet ik beginnen?

    Een gekke vraag, denk je misschien, maar waar kan je dit nou eigenlijk doen? In de eerste plaats denk je hierbij aan Google. Het grote aantal plekken waar Google jouw advertenties vertoont, draagt de naam Google Display Network. Op dit netwerk kun je ook remarketing campagnes laten verzorgen. Maar je kunt het ook op andere social mediakanalen doen. Ben je als bedrijf actief op YouTube, dan kun je eerdere bezoekers van jouw filmpjes opnieuw van dienst zijn met een aangepaste reclameboodschap. Denk verder ook eens aan Facebook, Instagram en LinkedIn. Net zoals Google en YouTube met elkaar samenwerken, doen Facebook en Instagram dat ook. Je kunt je campagnes dus over beide kanalen spreiden. LinkedIn is vooral interessant als je Business2Business producten of diensten aanbiedt. Ook hier werkt retargeting hetzelfde: je benadert eerdere bezoekers van jouw account, met reclameboodschappen die precies op hen zijn toegespitst.

    Specialisten inhuren om zoekmachine adverteren rendabel te maken

    Je bent inmiddels een stuk wijzer geworden op het gebied van SEA. Maar pas op voor alle valkuilen! Te ruime zoektermen trekken mensen aan die helemaal niet op zoek zijn naar jouw product. Die klikken wél op jouw betaalde Google Ads, waardoor je onnodig op kosten wordt gejaagd. Onderschat ook niet het belang van de boodschap in je advertentie. De tekst van zo’n advertentie kun je natuurlijk zelf verzinnen, maar eigenlijk is het beter om dit over te laten aan een ervaren tekstschrijver. En dan natuurlijk het moment waarop je de remarketing toepast en op wie: Dit geef je het liefst veilig in handen bij een ervaren online marketeer.

    Wil je meer weten over zoekmachine adverteren, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 13 september 2019
    Geschreven door: Ruud Lindhout
    Van De Schrijverije
    Het overbrengen van kennis vindt Ruud Lindhout één van de leukste bezigheden. Na zijn studie Belastingrecht bekwaamde hij zich in verschillende fiscale, juridische en redactionele functies. Hij voedde zijn kinderen op, volgde een redactionele training en startte in 201...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Podcast tafel en microfoon
    Marketing tips en uitleg
    Een moderne manier om jezelf, of je bedrijf, onder de aandacht te brengen is via een podcast. Wat zo’n pod...
    Vrouw presenteert inzet van marketing
    Marketing tips en uitleg
    Zit je eraan te denken om online marketing in te zetten voor jouw bedrijf? Het is de sleutel tot meer zich...
    Zilveren beeld met oude boeken
    Marketing tips en uitleg
    Ben je ooit overweldigd door de vele boekgenres die er zijn? Van literatuur tot lectuur, van klassiek tot ...
    Marketing medewerker met veel ideeen
    Marketing tips en uitleg
    Ontdek de kracht van online marketing specialisaties. In dit blog onthullen we de geheimen achter verschil...
    Meer artikelen over Marketing tips en uitleg