Targeting toepassen met jouw campagne

Bij het online adverteren speelt ‘targeting’ een belangrijke rol. Wil je targeting toepassen met jouw campagne dan wil je graag weten hoe dat precies werkt. Wat is targeting eigenlijk? Targeting begint met het kiezen voor een bepaalde groep potentiële klanten voor je online campagne. Je benadert ze op grond van bepaalde criteria. Op het moment dat je die criteria bepaalt, ben jij met targeting bezig. Je richt je namelijk op een bepaalde groep. Een groep die jij hebt samengesteld op grond van bepaalde kenmerken.

Lees verder na de afbeelding.

Targeting toepassen met jouw campagne

Targeting binnen Google Search

Bij het plaatsen van online advertenties, denk je al gauw aan Google. Wanneer iemand een zoekterm intikt op de balk van Google, verschijnen boven en tussen de gewone zoekresultaten ook altijd betaalde advertenties. Die advertenties verschijnen niet bij iedereen die de zoekterm intikt op het scherm. Je kan targeting toepassen met jouw campagne op een manier die er bijvoorbeeld voor zorgt dat je advertenties alleen in een bepaalde regio verschijnen. Ook kan de adverteerder het verschijnen afhankelijk stellen van het apparaat waarmee op dat moment wordt gezocht. Targeting maakt dan een onderscheid tussen een pc, tablet of telefoon. Tot zover even de mogelijkheden binnen Google Search.

Meer targeting mogelijkheden op het Display Network

Naast de functie van zoekmachine, beschikt Google namelijk ook over een wijdverbreid Display Network. Hierbij werkt Google samen met vele websites wereldwijd, die verspreid over vele apparaten verschijnen. De targeting criteria zijn bij het Display Network nog veel uitgebreider dan bij Google search. Targeting toepassen met jouw campagne via het Display Network betekent dat een advertentie bijvoorbeeld gekoppeld wordt aan de interesses van een gebruiker of aan onderwerpen op bepaalde websites die door de potentiële klant worden bezocht. Ook kan gekozen worden voor het plaatsen van de advertentie op één bepaalde website. Doordat er zoveel over individuele internetgebruikers bekend is, kan targeting hier erg specifieke vormen aannemen.

Ook Facebook kent uitgebreide targeting mogelijkheden

Naast Google is er nog een andere grote markt om online op te adverteren. Die wordt gevormd door Facebook en heeft ook zeer uitgebreide targeting mogelijkheden. Aangezien Facebook een sociaal netwerk is waarop mensen veel informatie over zichzelf plaatsen, is er een enorme differentiatie mogelijk. Zo kun je bijvoorbeeld selecteren op leeftijd, opleidingsniveau, werkplek, woonplaats, geslacht en of iemand al of niet gehuwd is. Maar omdat gebruikers ook overal ‘vind-ik-leuk’ buttons kunnen aanklikken, gaat het onderscheid tussen personen nog veel verder. Je kunt het zo gek niet verzinnen of er bestaat wel een targeting criterium voor op Facebook. Targeting toepassen met jouw campagne op Facebook biedt je dus een ongekend aantal mogelijkheden. 

Van targeting naar retargeting

Je zult vast begrijpen dat gerichte reclame zorgt voor een veel effectievere besteding van je reclamebudget. Een groter percentage van de groep mensen die de reclameboodschap leest, zal op jouw website iets komen kopen. Zo leiden al jouw online marketinginspanningen daadwerkelijk tot conversie. Natuurlijk is targeting niet alleen tot Google en Facebook beperkt. Ook Twitter en LinkedIn dragen hun steentje bij. Wanneer je via targeting een aantrekkelijke klantengroep hebt opgebouwd, wordt het tijd om deze bezoekers nog eens opnieuw te benaderen. Je komt dan in het stadium van ‘retargeting’ terecht. Het is een logische voortzetting van jouw reclamecampagne, maar dan met een nog beter effect.

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.