De kunst van targeting in online adverteren

Wil je effectief online adverteren? Dan is ’targeting’ jouw magische sleutel! Leer hoe je jouw campagne afstemt op de juiste doelgroep en verhoog je conversie. Lees snel verder!

Inhoudsopgave

    Bij het online adverteren speelt ‘targeting’ een belangrijke rol. Wil je targeting toepassen met jouw campagne dan wil je graag weten hoe dat precies werkt. Wat is targeting eigenlijk? Targeting begint met het kiezen voor een bepaalde groep potentiële klanten voor je online campagne. Je benadert ze op grond van bepaalde criteria. Op het moment dat je die criteria bepaalt, ben jij met targeting bezig. Je richt je namelijk op een bepaalde groep. Een groep die jij hebt samengesteld op grond van bepaalde kenmerken.

    Bij het plaatsen van online advertenties, denk je al gauw aan Google. Wanneer iemand een zoekterm intikt op de balk van Google, verschijnen boven en tussen de gewone zoekresultaten ook altijd betaalde advertenties. Die advertenties verschijnen niet bij iedereen die de zoekterm intikt op het scherm. Je kan targeting toepassen met jouw campagne op een manier die er bijvoorbeeld voor zorgt dat je advertenties alleen in een bepaalde regio verschijnen. Ook kan de adverteerder het verschijnen afhankelijk stellen van het apparaat waarmee op dat moment wordt gezocht. Targeting maakt dan een onderscheid tussen een pc, tablet of telefoon. Tot zover even de mogelijkheden binnen Google Search.

    Lees verder na de afbeelding.

    Targeting toepassen met jouw campagne

    Meer targeting mogelijkheden op het Display Network

    Naast de functie van zoekmachine, beschikt Google namelijk ook over een wijdverbreid Display Network. Hierbij werkt Google samen met vele websites wereldwijd, die verspreid over vele apparaten verschijnen. De targeting criteria zijn bij het Display Network nog veel uitgebreider dan bij Google search. Targeting toepassen met jouw campagne via het Display Network betekent dat een advertentie bijvoorbeeld gekoppeld wordt aan de interesses van een gebruiker of aan onderwerpen op bepaalde websites die door de potentiële klant worden bezocht. Ook kan gekozen worden voor het plaatsen van de advertentie op één bepaalde website. Doordat er zoveel over individuele internetgebruikers bekend is, kan targeting hier erg specifieke vormen aannemen.

    Ook Facebook kent uitgebreide targeting mogelijkheden

    Naast Google is er nog een andere grote markt om online op te adverteren. Die wordt gevormd door Facebook en heeft ook zeer uitgebreide targeting mogelijkheden. Aangezien Facebook een sociaal netwerk is waarop mensen veel informatie over zichzelf plaatsen, is er een enorme differentiatie mogelijk. Zo kun je bijvoorbeeld selecteren op leeftijd, opleidingsniveau, werkplek, woonplaats, geslacht en of iemand al of niet gehuwd is. Maar omdat gebruikers ook overal ‘vind-ik-leuk’ buttons kunnen aanklikken, gaat het onderscheid tussen personen nog veel verder. Je kunt het zo gek niet verzinnen of er bestaat wel een targeting criterium voor op Facebook. Targeting toepassen met jouw campagne op Facebook biedt je dus een ongekend aantal mogelijkheden. 

    Van targeting naar retargeting

    Je zult vast begrijpen dat gerichte reclame zorgt voor een veel effectievere besteding van je reclamebudget. Een groter percentage van de groep mensen die de reclameboodschap leest, zal op jouw website iets komen kopen. Zo leiden al jouw online marketinginspanningen daadwerkelijk tot conversie. Natuurlijk is targeting niet alleen tot Google en Facebook beperkt. Ook Twitter en LinkedIn dragen hun steentje bij. Wanneer je via targeting een aantrekkelijke klantengroep hebt opgebouwd, wordt het tijd om deze bezoekers nog eens opnieuw te benaderen. Je komt dan in het stadium van ‘retargeting’ terecht. Het is een logische voortzetting van jouw reclamecampagne, maar dan met een nog beter effect.

    Wil je meer weten over targeting van doelgroepen, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 3 september 2019
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Een vulpen op oud perkament
    Marketing tips en uitleg
    Teksten kan je tegenwoordig in een handomdraai laten schrijven door een
    Podcast tafel en microfoon
    Marketing tips en uitleg
    Een moderne manier om jezelf, of je bedrijf, onder de aandacht te brengen is via een podcast. Wat zo’n pod...
    Vrouw presenteert inzet van marketing
    Marketing tips en uitleg
    Zit je eraan te denken om online marketing in te zetten voor jouw bedrijf? Het is de sleutel tot meer zich...
    Zilveren beeld met oude boeken
    Marketing tips en uitleg
    Ben je ooit overweldigd door de vele boekgenres die er zijn? Van literatuur tot lectuur, van klassiek tot ...
    Meer artikelen over Marketing tips en uitleg