Is internationaal adverteren interessant?

Met de komst van het internet vragen steeds meer bedrijven zich af “Is internationaal adverteren interessant?” In 1997 werd Google geïntroduceerd en in 2002 kwam er ook een Nederlandse versie. Google en andere zoekmachines maken inmiddels deel uit van ons dagelijks leven. We zoeken van alles op, je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel informatie over te vinden. Binnen een halve seconde, of minder nog, heb je een miljoen zoekresultaten tot je beschikking, over vrijwel elk onderwerp. Natuurlijk maken bedrijven graag gebruik van alle mogelijkheden van het internet maar het wordt wel steeds moeilijker om een prominente plek in te nemen binnen de organische zoekresultaten. Adverteren helpt je aan een goede positie maar kost wel geld. Internet leidt ook tot globalisering en veel bedrijven vragen zich inmiddels af of internationaal adverteren interessant is. Dat is het zeker maar je moet wel rekening houden met een aantal voorwaarden want anders werkt een internationale Ads campagne misschien wel averechts. 

Lees verder na de afbeelding.

Is internationaal adverteren interessant?

Doelgericht internationaal adverteren

Voor succesvol internationaal adverteren is het opzetten van een doelgerichte, bewuste campagne een must. Het kan zeker een succesvol instrument zijn om je omzet te vergroten, immers je afzetmarkt neemt direct toe. Online marketing is goedkoper en doelgerichter dan “ouderwets” adverteren in kranten en nieuwsbladen. Hierbij kun je je doelgroep ook eenvoudiger afbakenen. En ook niet onbelangrijk: je kunt precies nagaan wie je bezoekers zijn, tot op de dag en het uur, per pagina en per product. Online internationaal adverteren betekent dat je je advertenties volledig kunt richten op je doelgroep. Je advertentie wordt alleen gezien door potentiële kopers met interesse in jouw product of dienst.

Waar je rekening mee moet houden bij de opzet van een internationale verkoopcampagne:

  • Een gedegen opzet maken 
  • Onderzoek doen 
  • Cultuurverschillen
  • Beslissen welke marketingkanalen geschikt zijn  
  • Goede vertalingen
  • Langzame groei
  • Retourbeleid.

Al deze onderdelen zijn belangrijk om fouten te voorkomen. Doe gedegen onderzoek naar de cultuur in het land waar je wilt gaan adverteren. In Nederland wordt de mobiel nog vooral gebruikt om je te oriënteren en vervolgens wordt op de pc de aankoop gedaan. In andere landen werkt dat soms heel anders en wordt direct op de mobiel ook de aankoop gedaan. Je website moet dan mobile proof zijn. 

Cultuurverschillen vlak over de grens

Een verkeerde internationale campagne kan desastreus werken. Cultuurverschillen kunnen groot zijn, zelfs vlak over onze grens. 

België

In België bijvoorbeeld wordt veel sneller geklikt op een advertentie “Solden” en niet op “Sales”. Ook houden Belgen niet van onze harde call to actions zoals “koop nu”. Kies in België liever voor een zachte call to action zoals “in het winkelmandje”. Houd ook de verzendkosten in de gaten. Betalen willen Belgen best wel, maar voorkom dat zij verrast worden door hoge verzendkosten als de koop al bijna is gesloten. Verwerk verzendkosten in de prijs of geef ze duidelijk aan. Nederlanders betalen meestal met iDEAL, Belgen met Mister Cash en die betaalmogelijkheid is daar dan ook onontbeerlijk. 

Engeland

Engelsen hebben weer heel andere voorkeuren. Taal is voor kopers in de UK heel belangrijk. “Gewoon” Engels is niet genoeg, teksten in advertenties moeten altijd in Brits Engels zijn en pas op voor Amerikaanse varianten van woorden. Kies voor colour en niet voor color, voor favourite en niet voor favorite. Een goede vertaler kan hier eigenlijk niet worden gemist.
In Engeland is online adverteren vrij duur, zeker bij Google. Denk daarom ook aan andere zoekmachines zoals Bing. Engelse kopers haken sneller af als de basisinformatie niet voorhanden is zoals levertijd en de verzendkosten. Daarnaast is de laadsnelheid heel belangrijk. Duurt het laden van de website te lang? Dan zijn ze al naar de concurrent. Je website zelf moet ook goed zijn, helder, duidelijk en informatief. 

Duitsland

Adverteren in Duitsland betekent allereerst een goede website met een prima laadsnelheid (geldt eigenlijk voor de hele wereld). Duitsers wachten niet. Vertrouwen is ongeveer het belangrijkste voor Duitse kopers, gebruik zo mogelijk keurmerken en zorg voor de mogelijkheid om reviews te plaatsen. Ook goed taalgebruik wordt gewaardeerd, vooral hoofdlettergebruik. Hoofdletters waar ze niet horen worden niet gewaardeerd, uitroeptekens ook niet. Alle zelfstandige naamwoorden moeten dan weer wel met een hoofdletter in het Duits. Gebruik de u-vorm (Sie) en niet de jij-vorm (du). Duitsers plaatsen het euroteken achter het getal en niet ervoor, zoals wij. Je product kost dus 150€ in je Duitse Google advertenties. Tenslotte houden Duitsers van gratis retourneren. Kijk of dat mogelijk is want het zal je veel kopers opleveren én het is gebruikelijk in Duitsland retourzendingen gratis aan te bieden. 

Adverteren ver weg

Hoe verder weg je gaat, hoe lastiger het zal worden. Wat te denken van landen als China, India of Australië? Je krijgt waarschijnlijk te maken met invoerrechten om nog maar niet te spreken van de grote cultuurverschillen. Deze landen maken vaak ook gebruik van heel andere zoekmachines en het marktaandeel van marketingkanalen kan in het buitenland totaal anders zijn. Denk bijvoorbeeld aan WeChat en Baidu China. Ook het retourneerbeleid wordt lastiger. Een gedegen opzet, onderzoek en goede vertalingen zijn onmisbaar, in elk ander land maar vooral ook als je wilt adverteren in landen ver weg. 

Nog wat algemene tips

Zoekwoordonderzoek is natuurlijk heel belangrijk bij internationaal adverteren. Wil je auto’s gaan verkopen in Duitsland? Simpel “auto kopen” vertalen in “auto kaufen” werkt niet. Een Duitser zoekt op “PKW kaufen”. Google kan Ads taal detecteren maar vertaalt online advertenties niet. Zorg voor een goede vertaler voor al je SEA campagnes. Iemand die professioneel is én rekening houdt met cultuurverschillen. 

Is het land waar je een SEA campagne wilt gaan inzetten hier eigenlijk wel geschikt voor? Nederlanders zijn veel online maar dat is nog lang niet overal ter wereld zo. Analyseer eerst eens de gemiddelde orderwaarde per inwoner per jaar en hoeveel geld er in totaal in webshops wordt besteed in het land waar jij je ogen op richt. Welke kanalen gebruikt jouw doelgroep? Wanneer zijn ze vooral online en welke media kanalen gebruiken ze

Bekijk ook eens hoe de grote online winkels het in het land van je keuze doen. Zij zijn al succesvol en weten wat werkt en wat niet. Rekenen zij verzendkosten, zo ja hoeveel dan en hoe gaan zij om met retourzendingen?

Vergeet niet dat ook je domeinnaam en hosting belangrijk is. Jij bestelt ook het liefst op een nl.website. Schaf buitenlandse domeinen aan, eindigend op bijvoorbeeld .fr of .de. Lukt dat niet? Overweeg dan eens een .com domeinnaam met verschillende extensies per land. 

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.