Online tekstschrijven en de valkuilen

Welke valkuilen kun je tegenkomen bij online tekstschrijven? Jij kent je bedrijf zelf het beste en daarom lijkt het misschien eenvoudig om zelf online teksten te schrijven voor je website. Misschien kan je inderdaad prima zelf teksten schrijven voor je site maar bedenk dan dat je de valkuilen van online tekstschrijven wel dient te vermijden. Slechte teksten op websites schrikken bezoekers af. En dat is natuurlijk ontzettend jammer als je veel moeite hebt gedaan bezoekers naar je website te trekken met bijvoorbeeld zoekmachine adverteren (SEA). Het verhogen van je conversies is een van de belangrijkste doelen van je website. Het genereren van meer verkopen en leads. Investeren in SEA en SEO is bijna nutteloos als je de valkuilen van online tekstschrijven niet weet te vermijden. Goede content is een van de vereisten voor een hoge positie in Google als het gaat om de organische zoekresultaten. Goed geschreven SEO teksten zijn belangrijk en als je ze niet zelf kunt of wilt schrijven dan kan een professionele tekstschrijver veel voor je betekenen. 

Online tekstschrijven en de valkuilen

De acht meest voorkomende valkuilen van online tekstschrijven

Om echt goede online teksten te schrijven is kennis en ervaring nodig. Spelling en zinsbouw zijn belangrijk. Daarnaast is schrijven voor zoekmachines nog een vak apart. Er spelen meer zaken een rol bij het schrijven van internet content: keyword gebruik, H1-koppen, meta descriptions en meer van dat soort zaken waar je rekening mee moet houden. Naast deze feitelijke kennis die nodig is, zijn er ook valkuilen. Hieronder de acht belangrijkste. 

Irrelevante teksten

Doel van online tekstschrijven op je website is het informeren van klanten en hen zo mogelijk aan te zetten tot actie. Bedenk daarom wat je bezoeker nodig heeft. Een bezoeker op jouw website wil graag relevante informatie. Stel dat jij handgemaakte tafels verkoopt. Een bezoeker op je website wil graag weten wat voor tafels je allemaal hebt, wat ze kosten, hoelang de levertijd is en van welk materiaal ze zijn gemaakt. Deze informatie is relevant voor je potentiële koper. Minder relevant is waar jij je hout inkoopt, welke apparatuur je allemaal gebruikt bij het vervaardigen van de tafel, welke opleiding je hebt genoten of hoeveel tafels je al hebt verkocht. Dit soort informatie kan wel op je website staan, maar op de juiste plek. Op een plaats binnen je site die bezoekers vinden als zij naar deze informatie op zoek zijn. En bijvoorbeeld niet op je homepage of op je salespagina. Hoe minder relevant je tekst, hoe sneller bezoekers je site zullen verlaten, om niet weer terug te keren. 

Zorg voor heldere doelen per pagina

Jij hebt waarschijnlijk heel veel te vertellen. Over jezelf, over je bedrijf. Doe dit in delen, per pagina en zorg dat elke pagina een duidelijk doel heeft. Bezoekers van je website komen over het algemeen binnen via een landingspagina. Zij moeten daarom direct dát vinden waarnaar zij op zoek zijn. Om nog even bij de houten tafels te blijven: een bezoeker die binnenkomt op het zoekwoord “handgemaakte tafels” wil daarover iets lezen. Niet over allerlei andere onderwerpen. Sommige onderwerpen kan je kort aanhalen en voorzien van een interne link. Wil je bezoeker over dat onderwerp verder lezen, dan kan deze daar zelf voor kiezen door op de link te klikken. Een voorbeeld: “Onze handgemaakte tafels worden vervaardigd van teakhout uit Brazilië”.  Hier laat je het bij wat het hout betreft, waarna je een link kunt plaatsen onder “teakhout uit Brazilië”. Nu kan je over dit onderwerp een aparte pagina schrijven. 

Zorg voor een ijzersterke inleiding

Bezoekers op websites lezen vaak alleen de eerste alinea. Dit is de tekst die in het scherm staat, zonder te hoeven scrollen. Op basis van deze tekst besluit een bezoeker of hij of zij geïnteresseerd is en eventueel bereid is te scrollen of te klikken op andere pagina’s. Bezoekers moeten in één oogopslag kunnen zien of ze op een website terecht zijn gekomen die hen interesseert. 

Niet doen: een gezellige, nietszeggende eerste alinea.

Wel doen: een sterke inleiding waarin een samenvatting staat van je product of dienst. Maak gebruik van korte alinea’s, tussenkoppen, opsommingen en afbeeldingen. 

Online tekstschrijven vanuit de ander

Als je over je eigen bedrijf schrijft, dan heb je al snel de neiging te veel te willen vertellen. Je bent enthousiast en wilt vertellen wat je allemaal doet, waarom en hoe je dat doet. Een bezoeker wil echter doorgaans alleen weten wat er voor haar of hem in zit. Zorg daarom dat glashelder is wat jij voor de ander kunt betekenen en welke problemen jij voor je doelgroep kunt oplossen. Wil je toch graag meer vertellen, verpak dat dan in jij-boodschappen en natuurlijk op aparte pagina’s over bijvoorbeeld het ontstaan van je bedrijf, eerdere projecten, overzicht van medewerkers, over de apparatuur die je gebruikt en over andere onderwerpen die je belangrijk vindt. Klanten waarmee je een langere relatie hebt zullen hier misschien best eens in geïnteresseerd zijn. 

De valkuil van zoekwoorden

Misschien was het een paar jaar geleden nog slim om teksten te schrijven gebaseerd op allerlei zoekwoorden. Tegenwoordig is dat niet of in ieder geval veel minder het geval. Sterker, het kan tegen je werken. Teksten waarin een heleboel zoekwoorden zijn gepropt lezen niet lekker en roepen ergernis op bij de lezer. Google houdt er ook niet van. Daarbij loop je het risico dat het zoekwoord waar het om gaat juist weer te weinig wordt gebruikt. 

Hoe je keywords wel goed gebruikt: kies één hoofd zoekwoord en maximaal twee sub zoekwoorden. Zorg er voor dat je deze zoekwoorden op een natuurlijke manier in de tekst gebruikt. De zinnen moeten prettig lezen. Gebruik de (sub)zoekwoorden waar mogelijk ook in de tussenkoppen. 

Vergeet je call to action niet

Doel van je website is conversieverhoging. Zorg er dan ook voor dat bezoekers je kunnen bereiken! Een goede call to action wordt nogal eens vergeten of is te veel verborgen in de tekst. Je vertelt op je website wat je allemaal verkoopt, dat je graag vrijblijvende informatie geeft en de klant centraal stelt. Alleen weet de klant vervolgens niet goed hoe hij iets bij je kan kopen of je kan bereiken voor meer informatie. Bezoekers ondernemen dan geen actie. Zorg daarom voor duidelijke call to actions: een offerteknop en een duidelijke link naar je contactpagina bijvoorbeeld. Not done: knipperende of felrode knoppen bovenaan je pagina. Call to actions zet je midden of onder aan de pagina. Eventueel is een contactknop bovenaan je pagina wel een goede optie. Vergeet niet dat een call to action op elke pagina dient terug te komen. 

Goed gebruik maken van linkjes

Intern linken is ok, teveel intern linken niet. Linkjes leiden bezoekers snel en effectief naar de informatie waarnaar zij op zoek zijn. Te veel linkjes leiden af van de tekst en het komt opdringerig over. Teveel intern linken wordt ook door Google niet gewaardeerd. Houd voor intern linken een maximum van ongeveer 3 tot 5 linkjes per pagina aan, afhankelijk van de lengte van de tekst. 

De perfecte lengte van je tekst bepalen

De meeste mensen houden er niet van om enorme lappen tekst te lezen. Tegenwoordig gaat alles snel en ervaart het gros van de mensen tijdsdruk. Je website moet een goede laadsnelheid hebben en zijn voorzien van goed leesbare teksten die niet te lang zijn. SEO teksten hebben een minimale lengte van 300 woorden. Het hangt natuurlijk van de inhoud van de tekst af hoe lang deze zal worden. Heb je echt veel te vertellen over het onderwerp zonder ook allerlei niet ter zake doende informatie te geven, dan mag je tekst best langer zijn. Nog een laatste tip: houd je zinnen kort. Dit verhoogt de leesbaarheid van je tekst aanzienlijk.

Lees ook deze blogs

Delen wordt gewaardeerd!

Lees Interacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.