De basis over neuromarketing

Hoe kan je met neuromarketing reclames, verpakkingen en websites optimaliseren? Hoe voer je eigenlijk goed neuromarketing onderzoek uit? In dit blog leert Tim Zuidgeest je over de basis van neuromarketing en hoe brein-data omgetoverd kan worden tot heldere inzichten en optimalisaties.

Je hebt waarschijnlijk meerdere definities van neuromarketing gelezen toen je op het internet meer informatie zocht over neuro. Wij omschrijven neuromarketing als volgt: “Het inzetten van neurowetenschappelijke onderzoeksmethoden om marketingvraagstukken te beantwoorden. Bijvoorbeeld om middels EEG reclamecampagnes te analyseren.”

Een EEG-systeem kan met negen sensoren hersenactiviteit meten met 256 metingen per seconde. Diverse onderzoeken laten zien dat de ABM EEG het hoogste scoort op zuiverheid én gemak van het signaal. Daarmee kan je data met medische zuiverheid meten. Het is essentieel dat de EEG headset goed op het hoofd aansluit van de participant. Het plaatsen van een EEG headset is een klusje dat nauw komt. 

Lees verder na de afbeelding.

Brein-data met Eye Tracking commercial Zonnatura

Neuromarketing onderzoek uitvoeren

Nu je een heldere omschrijving van neuromarketing hebt, wil je vast weten hoe je een neuromarketing onderzoek kan uitvoeren. Je begint hierbij met het stellen van de juiste onderzoeksvraag. Denk bijvoorbeeld aan vragen zoals:

  • Hoe kan de conversie van webshop X verbeterd worden aan de hand van krachtige psychologische inzichten?
  • Scoort de reclame in het brein positief op koopintentie?
  • Hoe kan de commercial van bedrijf X verder worden geoptimaliseerd? 

Het zoeken naar een passende onderzoeksmethode volgt daar direct op. Wil je bijvoorbeeld voorspellen of een TV commercial een positief effect heeft op branding of sales? Dan kan je het beste voor de methode EEG plus Eye tracking kiezen. Bij Eye Tracking worden de oogbewegingen van de respondent gemeten. Denk dus goed over de opzet van het onderzoek na. 

Brein-data met Eye Tracking commercial Zonnatura
Brein-data met Eye Tracking commercial Zonnatura

Na het opzetten van een onderzoek nodigen we voor bijna elk onderzoek 20 tot 30 participanten uit naar het huiskamer lab in Utrecht. Omdat het onbewuste brein veel overeenkomsten laat zien is dit aantal representatief. De participant krijgt een specifieke opdracht, welke afhangt van het type onderzoek. Ze kunnen bijvoorbeeld een tv-programma te zien krijgen, een blok reclames of een product. Het bezoeken van een webshop zou ook kunnen. Tijdens het uitvoeren van een opdracht worden de hersenactiviteit en de kijkpatronen gemeten met een comfortabele EEG headset. Er kan precies gezien worden hoe het brein op de stimuli reageert.  

Brein-data omtoveren tot inzichten en optimalisaties

We hebben brein-data, so what’s next? Bij Unravel Research zorgt het multidisciplinaire team ervoor dat neuromarketing inzichten niet kaal blijven. De data wordt vertaald naar concrete optimalisaties zodat goede marketing nog beter wordt. Producten worden aantrekkelijker, websites hebben een betere flow en reclames veroveren een positieve plek in het brein.

Download een van de neuromarketing rapporten

Een website optimaliseren

Weet jij hoe een klant een website of webshop ervaart? Liggen er nog kansen om een online shop gebruiksvriendelijker te maken? Dankzij neuro Usability onderzoek krijg je het antwoord op deze vragen. Bij Unravel geven we participanten bijvoorbeeld de opdracht om een online aankoop te doen, terwijl ze een EEG headset dragen. Terwijl ze de opdracht uitvoeren meet Unravel alle onbewuste responses van de website. Dankzij de data kunnen er inzichten en adviezen gegeven worden.

Producten optimaliseren

Ben je benieuwd hoe neuromarketing op verpakkingen wordt toegepast? Dat kan met Eye tracking en EEG. Je krijgt namelijk inzicht in de ware reactie van de klant op een verpakking. Er kan getest worden of een nieuwe verpakking beter werkt dan een oude. Herkent de klant de nieuwe verpakking eigenlijk nog wel? Ook dat kan onderzocht worden.

Optimalisatie klantreis in een fysieke winkel

Je kan op winkelniveau in kaart brengen hoe klanten een specifieke winkelafdeling ervaart. Je krijgt inzicht in de negatieve en positieve punten in de customer journey. Dit kan gemeten worden door een draadloze EEG bij participanten op te zetten terwijl ze een opdracht in een winkel uitvoeren. Er wordt zo hersenactiviteit gemeten. De klant bevindt zich in een werkelijk omgeving waardoor de data nog betrouwbaarder wordt.  

Branding en Reclame onderzoek

Wanneer iemand een commercial bekijkt kan de hersenactiviteit gemeten worden. De emotionele beleving van de klant kan van seconde tot seconde in kaart gebracht worden. Dankzij Eye Tracking en EEG worden de hoogte- en dieptepunten zichtbaar. Je kan zien hoe mensen verschillende delen van een reclame ervaren. Dankzij de inzichten en data kan de specifieke reclame verbeterd worden en kan de koopkracht en branding verbeterd worden.

Waarom datagebruik kan omslaan in datamisbruik?

Video met interessante neuromarketing voorbeelden

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.