Een betere marketing en sales funnel

Kies je voor het opzetten van een marketing en sales funnel, dan nemen jouw marketing- en salesactiviteiten de vorm aan van een trechter. Uit een brede groep potentiële klanten, selecteer jij het gedeelte dat werkelijk tot aanschaf overgaat. Jouw product verkopen gaat immers niet zonder slag of stoot.

Vroeger werd aangegeven dat een potentiële klant zo’n 5 tot 8 keer moet zijn benaderd, voordat hij tot aankoop overgaat. Tegenwoordig weten we dat deze frequentie afhankelijk is van jouw brand awareness, het type product of dienst en in welke periode van het jaar we ons bevinden. Daarnaast zijn er meer soorten contactmomenten bijgekomen (ook wel touchpoints genoemd). Hoe is bijvoorbeeld jouw klachtenafhandeling geregeld via telefoon, social media en whatsapp? Zijn jouw remarketing-processen effectief ingericht via alle kanalen?

Lees verder onder de afbeelding.

Is jouw Marketing en Sales funnel goed ingericht?

Van marketing tot sales funnel

Het traject dat de potentiële klant aflegt, heet ook wel de ‘Customer journey’. Gedurende deze ‘reis’ kun jij steeds gerichter jouw informatie aan hem kwijt. Uiteindelijk ben je ver genoeg om je product ook echt aan deze klant te verkopen. Hierbij moet je bedenken dat het grootste deel van jouw handelingen de daadwerkelijke verkoop voorbereiden. Slechts een klein deel heeft te maken met de verkoop zelf. 

Met behulp van AIDA door de funnel

Een goede funnel bouwt zich op volgens het AIDA-model of STDC-model van Google. In dit artikel gaan we uit van het AIDA-model. Deze Engelse afkorting staat voor: Attention, Interest, Desire en Action. In de grote trechter-opening breng je jouw product breed onder de aandacht. Geleidelijk aan versmal je de potentiële klantengroep tot een groep werkelijk interessante ‘prospects’. Hiermee bedoelen we mensen die aan hebben gegeven interesse te hebben in jouw product of dienst. Die gaat vervolgens over tot aankoop. Dit gebeurt in het onderste deel in het smalste stuk van de funnel. Hier vindt immers de ‘Action’ plaats. Daarna stroomt de klant aan de onderkant weer de trechter uit.

Als je de juiste product- en/of dienstkwaliteit aanbiedt en bedrijfsprocessen op de juiste manier hebt ingericht dan kan iemand na de eerste aankoop terugkomen voor een herhaalaankoop. In vakjargon zeggen we dan dat de retentie stijgt.

Stapsgewijs door de marketing en sales funnel 

Om de attentie van potentiële klanten te wekken, publiceer je bijvoorbeeld interessante blogs over jouw product. Er zullen dan al snel geïnteresseerden zijn, die graag hun e-mailadres bij je achterlaten. Zij tonen interesse en jij beloont ze daarvoor met een e-book of ander marketinginstrument. Nu is het tijd om wat gerichter gebruik te gaan maken van het e-mailadres. Breng gericht een aanbieding onder de aandacht van deze potentiële klant of betrek hem bij jouw bedrijf door een leuk webinair te organiseren. Zo reist de prospect stapsgewijs door jouw marketing en sales funnel.

Potentiële klant wordt een echte klant

Als de gehele marketing en sales funnel goed ingericht is dan ontstaat er bij jouw klant de behoefte om daadwerkelijk te kopen. De stap van verlangen naar actie is dan minder groot. Je bent nu met jouw klant onderin de marketing en sales funnel aangekomen en je kunt een concrete aanbieding tonen. Vervolgens wordt jouw product, als je het goed doet, door de klant gekocht. Neem netjes afscheid, maar verlies hem niet uit het oog. Er komt altijd weer een volgende keer om je product aan hem te verkopen.

Een prospect vloeit zelden direct vanuit de bovenkant ‘Attention’ direct door naar de onderkant ‘Action’. Prospects kunnen bijvoorbeeld vanuit ‘Desire’ ook weer teruggaan naar ‘Interest’. Hiervoor kunnen meerdere redenen zijn. Een reden kan zijn dat er twijfel is over de inhoud van een marketingboodschap. Of misschien is er nog te weinig vertrouwen in jouw bedrijf (merk)?

Bron afbeelding: https://modernbuyerbehaviour.wordpress.com

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.