Hoe maak je een afdelingsplan?

Zoek je handvatten voor het schrijven van een afdelingsplan? In deze blog ontvouwen we het pad, van waarom tot hoe. Laat je inspireren en ga aan de slag!

Inhoudsopgave

    Een afdelingsplan vloeit vaak voort uit het businessplan. Je schrijft het aan de hand van een aantal standaard stappen. Doorgaans wordt het plan jaarlijks bijgesteld en aangevuld. Het schrijven van een afdelingsplan is belangrijk, maar uiteraard neemt ook de uitvoering ervan een prominente plaats in.

    Belangrijke onderwerpen in een afdelingsplan

    Waarom een nieuwe afdeling?

    De eerste stap bij het schrijven van een afdelingsplan is het beantwoorden van de waarom-vraag. Waarom is deze afdeling nodig en wat voegt het toe voor de koper, bezoeker of gast van ons bedrijf. Denk dus vooral vanuit de afnemer van jouw product of dienst. Als het niets toevoegt aan de klantreis kun je beter naar andere oplossingen zoeken om de werkdruk te verlagen en/of effectiever te werken.


    Wil je meer weten over het maken van een afdelingsplan? Download ons gratis e-book.


    Lees verder na de afbeelding.

    Afdelingsplan

    Welke doelen dient de nieuwe afdeling?

    Het beschrijven van doelen is belangrijk om te zorgen voor een effectieve afdeling. Hierdoor weet iedereen ook direct waar de mensen op de afdeling tijd aan gaan besteden. Schrijf indien hiervoor voldoende tijd is ook eens een hoofdstuk in de vorm van OGSM. Zo dwing je alle deelgenoten mee te laten denken over de meetbare doelen van de afdeling, welke KPI’s hierbij horen en hoe het vervolgens in de praktijk gebracht dient te worden d.m.v. een of meerdere actieplannen.

    Creëer een sterke propositie

    Vooraf wil je door middel van een SWOT analyse in kaart hebben gebracht welke sterktes, zwaktes, bedreigingen en kansen er zijn bij het creëren van de nieuwe afdeling. Zo kun je vooraf extra aandacht geven aan de te verwachten zwaktes en bedreigingen. Daarnaast kun je beter inspelen op kansen en een goed beeld krijgen met welke sterktes de afdeling toegevoegde waarde creëert voor het bedrijf.

    De mensen en de plaats van de afdeling

    De mensen achter de afdeling vormen natuurlijk een belangrijk onderdeel van het afdelingsplan. Wie zijn zij, wat is hun functie, welke eisen kleven er aan de verschillende functies en hoe wordt de afdeling georganiseerd. Daarnaast is het belangrijk om de plaats binnen het bedrijf te beschrijven. Zowel in de vorm van een organogram als fysiek.

    Levert de afdeling voldoende rendement op?

    Maak een goede opsomming van de totale kosten van de afdeling. Hierin zijn de personeelskosten vaak de grootste kostenpost. Nog belangrijker; denk na over wat de nieuwe afdeling gaat opleveren. Dit gaat niet alleen over de directe opbrengsten, maar kan ook gaan over het effectiever laten werken van het (gehele) bedrijf. Met andere woorden; hoeveel arbeidsuren scheelt het als de nieuwe afdeling is opgericht.

    Bijzonderheden

    Tenslotte is het ook belangrijk in het afdelingsplan op te nemen welke bijzondere toegevoegde waarde de betreffende afdeling heeft. Dit kunnen werkzaamheden zijn die niet direct bij de afdeling horen maar toch worden geleverd. Denk bijvoorbeeld aan een werknemer die het netwerken verzorgt of publicaties of persberichten levert.

    Bovenstaande onderwerpen vormen een globale opzet van het afdelingsplan. Bedenk welke aspecten voor jouw bedrijf en de betreffende afdeling van belang zijn en pas deze toe. Houd ook rekening met de andere afdelingen van het bedrijf en stem de afdelingen op elkaar af. Stel vooraf een projectgroep samen met de juiste specialisten om de kans op succes te vergroten.

    Na het schrijven van het afdelingsplan moet het natuurlijk worden uitgevoerd. Omdat een groot deel van de inhoud van het plan vaak voor een jaar geldt, kan de voortgang soms uit het oog worden verloren. Stel daarom een roadmap op en ga bijvoorbeeld maandelijks na hoe het met de voortgang van het afdelingsplan is gesteld.

    Wil je meer weten over het maken van een afdelingsplan, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 3 september 2019
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Scherm met data
    Over ondernemen
    In het tijdperk van digitalisering en technologische vooruitgang is data het middelpunt geworden voor orga...
    Zwangere vrouw met blond haar
    Over ondernemen
    Je hebt een eigen bedrijf en krijgt een kind. Betekent ZZP en zwanger dat je nu maandenlang zonder inkomen...
    Man met donkere haren en ledlampen
    Over ondernemen
    In een wereld die steeds meer gedreven wordt door commerciële belangen en concurrentie, is het merkenrecht...
    Zakenmensen die bij een diep gat staan
    Over ondernemen
    Het maken van een strategische planning is een must voor elk bedrijf. Zo’n planning gaat over alles wat me...
    Meer artikelen over Over ondernemen