Wat is een organogram?

Ontwar de complexiteit van je organisatie met een organogram! Deze blogpost legt uit hoe deze praktische tools je helpen om structuur en hiërarchie in beeld te brengen. Laten we beginnen!

Inhoudsopgave

    Een organogram is een afbeelding, model of schema van de organisatiestructuur van een onderneming. Deze wordt ook wel een organisatieschema of organigram genoemd.

    Het doel van een organogram is het duidelijk en overzichtelijk in kaart brengen van de structuur van een onderneming: welke afdelingen en divisies zijn er, wie staat aan het hoofd en wie zijn de medewerkers. De hiërarchische verhoudingen waarin de werknemers binnen een bedrijf tot elkaar staan worden hiermee eveneens in beeld gebracht.

    Lees verder na de afbeelding.

    Organogram

    © Kennisdomein

    Nut van een organogram

    Een organogram maakt inzichtelijk hoe de organisatie feitelijk in elkaar zit. Er wordt inzichtelijk gemaakt wie welke bevoegdheden heeft en welke verantwoordelijkheden draagt en het schema vormt de basis voor de interne communicatie. Hoe hoger iemand in het schema staat getekend, hoe meer bevoegdheden en verantwoordelijkheden deze persoon draagt. Overigens gaat het hier niet om bepaalde personen maar om functies.

    Een heldere organisatiestructuur helpt bij het maken van functieprofielen en functieomschrijvingen. Dit is bijzonder belangrijk bij onder meer werving- en selectie en bijvoorbeeld bij een reorganisatie om zo te zorgen voor de juiste mensen op de juiste plek. Uit de functieprofielen kunnen de functie eisen en de taakomschrijvingen worden gedestilleerd.


    Wil je meer weten over het creëren van structuur binnen je bedrijf of afdeling, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book.


    Soorten

    Er worden drie vormen van het organogram onderscheiden:

    1. De verticale schemavorm
    2. De horizontale schemavorm
    3. De concentrische schemavorm

    Bij de verticale schemavorm staat de werkgever aan de top en wordt door middel van blokken de organisatiestructuur daaronder weergegeven.

    Bij de horizontale schemavorm wordt de werkgever aan de linkerzijde weergegeven waarna richting rechts de organisatiestructuur wordt uitgerold. Voordeel van deze vorm van een organogram is dat de hiërarchie minder dominant lijkt.

    De concentrische schemavorm: hierbij wordt de organisatiestructuur weergegeven in cirkels. De werkgever van de onderneming staat in het midden en de afdelingen zijn om de baas heen gegroepeerd. Hier ligt vooral de nadruk op samenwerking.

    Aan de hand van het organogram kan vervolgens aandacht worden besteed aan het opstellen van functieprofielen en taakomschrijvingen en werkprocessen.

    Wil je meer weten over het creëren van structuur binnen je bedrijf of afdeling, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 2 september 2019
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Lancering van een start up
    Over ondernemen
    Ben je klaar om je startup te verwezenlijken? In dit blog delen we waardevolle tips en inzichten die je op...
    Leidinggevende die zijn team aanstuurt
    Over ondernemen
    Leiderschap is een kunst en een wetenschap. Ontdek de geheimen van effectief leiderschap, leer diverse sti...
    Prestatie geleverd - man is blij
    Over ondernemen
    Wil je jouw bedrijf naar een hoger niveau tillen, maar weet je niet waar te beginnen? Ontdek hoe je dat aa...
    Foto van een verkoper die spullen verkoop
    Over ondernemen
    Is adverteren de sleutel tot succes voor jouw bedrijf? In deze blog ontrafelen we de voors en tegens, en d...
    Meer artikelen over Over ondernemen