Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling (deel 1)
In deze blogreeks lees je meer over de vraag waarom het belangrijk is om vooraf na te denken over de bestaansreden, missie, visie en kernwaarden van jouw bedrijf. Daarnaast vertel ik over het nut van een (business)plan en de waarde van mensen voor je bedrijf. Voor zowel de werknemer als de klant is het belangrijk om een heldere boodschap te creëren. Een boodschap die uiteindelijk gedragen wordt door de inzet van de juiste marketingmiddelen. Hierbij belicht ik in het kort hoe ik een klantreis zie en met welke marketing inzet bedrijven en afdelingen rekening dienen te houden om uiteindelijk meer rendement te behalen. Deze blogreeks gaat niet over de financiële en administratieve aspecten binnen een bedrijf of afdeling.
Direct naar: Het nut van een businessplan (deel 2) | De inzet van marketing (deel 3)
Download de gehele blogreeks, zodat je het op een ander moment verder kunt lezen.
Lees verder na de afbeelding.

Een goede start is het halve werk
Iedereen heeft het weleens meegemaakt. Je hebt gevoelsmatig dé oplossing bedacht voor een persoonlijk of maatschappelijk ‘probleem’ (lees; behoefte) en hebt hiervoor ook direct een idee of oplossing.
Mensen hebben vaak de neiging om te denken in de commerciële kansen die voortkomen uit bijvoorbeeld het slim inkopen van een product of dienst. Echter, we zien in de praktijk dat de meest succesvolle bedrijven vaak eerst hebben nagedacht over het hogere doel (een bestaansreden ofwel de missie). Volgens onderzoek van Wyatt Work Study is bij bedrijven waarvan de werknemers de missie en doelen van het bedrijf goed begrijpen het rendement 29% hoger.
De missie (waar je voor staat)
Het is belangrijk om allereerst na te denken over de vraag; wat is onze bestaansreden? Ook wel de missie genoemd. Deze vraag is in de praktijk niet altijd even gemakkelijk te beantwoorden. Mijn ervaring is dat je door brainstormsessies met collega’s en relevante specialisten sneller tot een goede formulering van de bestaansreden komt. De bestaansreden moet dusdanig zijn geformuleerd, dat werknemers deze goed begrijpen en eenvoudig kunnen omzetten in doelstellingen voor het bedrijf.
De visie (waar je voor gaat)
De visie geeft het uitgangspunt weer waar jouw organisatie zich in de toekomst wil bevinden. Je geeft hiermee voor een langere periode richting aan je organisatie. Wil je effectief werken aan je bedrijf of afdeling dan is het belangrijk dat je een visie creëert en vervolgens aansluitend bijbehorende doelen en kpi’s op papier zet.
Download de gehele blogreeks, zodat je het op een ander moment verder kunt lezen.
Voorbeelden van een missie en visie
Hieronder vind je een opsomming van bekende organisaties en hun missie en visie.
Missie: To organize the world’s information and make it universally accessible and useful.
Visie: To provide access to the world’s information in one click.
Nike
Missie: To bring inspiration and innovation to every athlete* in the world. *If you have a body, you are an athlete.
Visie: We see a world where everybody is an athlete — united in the joy of movement. Driven by our passion for sport and our instinct for innovation, we aim to bring inspiration to every athlete in the world and to make sport a daily habit.
Dove
Missie: Om ervoor te zorgen dat de volgende generatie opgroeit met een positief beeld over zichzelf en hun uiterlijk en hen te helpen hun eigenwaarde te verbeteren zodat ze het beste uit zichzelf kunnen halen.
Visie: Wij vinden wij dat echte schoonheid moet staan voor zelfvertrouwen in plaats van onzekerheid. Daarom proberen we vrouwen een positiever beeld te geven van hun eigen uiterlijk, hun zelfvertrouwen te verbeteren en het beste uit zichzelf te halen.
Amazon
Missie: We strive to offer our customers the lowest possible prices, the best available selection, and the utmost convenience.
Visie: To be earth’s most customer centric company; to build place where people can come to find and discover anything they might want to buy online.
Disney
Missie: To entertain, inform and inspire people around the globe through the power of unparalleled storytelling, reflecting the iconic brands, creative minds and innovative technologies that make ours the world’s premier entertainment company.
Visie: To make people happy.
Kernwaarden voor het bedrijf
Eveneens belangrijk is nadenken over de kernwaarden die verankerd worden in de bedrijfscultuur. Hiermee doe je een belofte naar jouw klant. Sta je bijvoorbeeld voor een hoog serviceniveau dan betekent dit dat werknemers net even een stapje verder gaan om de klant te helpen. Is veiligheid een belangrijke kernwaarde, dan is het vanzelfsprekend dat er extra aandacht wordt gegeven aan de veiligheid van de klant. Voor grotere bedrijven kan het interessant zijn om ook de interne kernwaarden op papier te zetten. Zo zorg je ervoor dat de onderneming en de werknemers achteraf doelgerichter beoordeeld kunnen worden op de vooraf gestelde interne kernwaarden.
Kernwaarden kunnen er ook voor zorgen dat het eenvoudiger is om de bedrijfsstructuur, bijvoorbeeld in de vorm van een organigram, op papier te zetten.
Direct naar: Het nut van een businessplan (deel 2) | De inzet van marketing (deel 3)
Download de gehele blogreeks, zodat je het op een ander moment verder kunt lezen.
Geef een antwoord