De inzet van marketing (deel 3)

Het afgelopen decennium is de inzet van marketing in een stroomversnelling geraakt. Marketeers hebben afkortingen gecreëerd die de consument niet meer begrijpt. Heb jij bijvoorbeeld al eens gehoord van de termen; CPM, CPL, DMP, CTR, KPI, PPC, SEO en SEA? Ben je geen marketeer dan is de kans groot dat de meeste termen jou weinig ‘zeggen’. Door de steeds complexere technieken (lees: mogelijkheden) zijn er verschillende marketingtermen bedacht. Waar sommige termen onnodig moeilijk geformuleerd worden, maken andere het leven van de marketeer een stuk eenvoudiger.

Direct naar: Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling (deel 1) | Het nut van een businessplan (deel 2)

Download de gehele blogreeks, zodat je het op een ander moment verder kunt lezen.

Lees verder na de afbeelding.

Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling-Deel3

De geschiedenis van marketing

Is marketing dan rocketscience? Nee, niet helemaal. Belangrijk om te weten is dat marketing niet iets is van de laatste 10 jaar. Marketing was al belangrijk in het stenen tijdperk. Waar destijds mensen met elkaar communiceerden door middel van wandtekeningen doen we dat nu op een andere manier. We gedragen ons in veel gevallen nog steeds als neanderthalers, maar gebruiken nu andere middelen om elkaar te ‘bereiken’. Je kunt hiermee dus concluderen dat marketing in de ‘mens’ zit en niet in de middelen. De gedachte is nog steeds hetzelfde als in het stenen tijdperk, maar we hebben nu meer kennis en de middelen om de boodschap sneller naar de juiste doelgroep over te brengen.

Waar gaat marketing naartoe

Opvallend is dat vooral de technologische ontwikkelingen in de laatste 10 jaar een grote sprong hebben gemaakt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de smartphone en social media. De verwachting is dat het de aankomende 10 jaar nog veel sneller zal doorontwikkelen. De komende jaren zal bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie en machine learning een steeds belangrijkere rol gaan spelen in ondernemingen. Door meer te weten over het individu kunnen we, als het goed wordt uitgevoerd, een steeds gerichtere boodschap overbrengen naar de consument. Een goede marketingstrategie met de inzet van de juiste middelen brengt de juiste doelgroep in beweging, waardoor de kans groter is dat je een plekje verovert in de gedachten van de doelgroep.

Lees verder na de afbeelding.

Het brein

De mens is geneigd te denken dat we beslissingen bewust nemen en dat de invloed van anderen hierin slechts een kleine rol speelt. De waarheid is dat we ons slechts voor een paar procent van ons gedrag echt bewust zijn. Om deze reden is neuromarketing in de loop der jaren een steeds belangrijker marketinginstrument geworden. Een mooi voorbeeld van neuromarketing is de toepassing van overtuigingsprincipes (van Cialdini) om een product of dienst te verkopen. Waar het in de eerste dagen van neuromarketing alleen weggelegd was voor grotere organisaties, zien nu ook steeds meer kleinere bedrijven en afdelingen kansen om neuromarketing toe te passen in de praktijk.

Marketing & Techniek

Doordat er steeds meer data beschikbaar is en het gebruik van data een steeds belangrijkere rol speelt in bedrijven en op afdelingen is het belangrijk om kritisch te kijken naar het inregelen van de hiervoor benodigde systemen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een reserverings- en/of kassasysteem, een data management platform of het inregelen van de beschikbare analytische systemen. Dit is niet alleen belangrijk omdat het op den duur voor meer inzicht en rendement kan zorgen, maar ook omdat de implementatie van deze systemen ingrijpend kan zijn voor de bedrijfsvoering. Informeer daarom altijd bij verschillende specialisten welk systeem jouw bedrijf of afdeling echt nodig heeft.

Download de gehele blogreeks, zodat je het op een ander moment verder kunt lezen.

David tegen Goliath

Als klein(e) bedrijf of afdeling is het niet eenvoudig om de concurrentiestrijd te winnen van de grotere gevestigde merken. Zij hebben natuurlijk de tijd gehad om hun naamsbekendheid te vergroten en weten vaak veel over de klanten die zij bedienen. Kijk daarom eens hoe zij hun merk in de markt zetten en producten verkopen. Zijn er zaken waar hun klanten tegen aanlopen (lees reviews)? Kun jij dat beter? Laat dat dan ook duidelijk merken in jouw marketingcampagnes. Opvallen hoeft niet altijd duur te zijn. Het gaat om een sterk idee en een slimme inzet van de beschikbare middelen. Je hoeft het wiel niet uit te vinden als een ander het al uitgevonden heeft.

Uiteindelijk heeft jouw bedrijf of afdeling een belangrijk einddoel en dat is een gezond bedrijfsresultaat behalen. Kijk daarom uit met het alsmaar denken vanuit een eigen smaak en hiermee het ‘mooier’ maken van de presentatie (de uitingen of het product). Probeer tijd te steken in het verzamelen van data en meer kennis te krijgen over de doelgroep(en) en middelen die relevant zijn voor jouw bedrijf. Zo kun je een gerichte boodschap creëren en marketinginstrumenten selecteren en combineren die effectiever werken voor jouw onderneming. 

Welk gevoel geeft jouw merk

Verkoop je online producten en/of diensten dan is het belangrijk dat je laat zien dat je jouw doelgroep(en) begrijpt. Gebruik wat overtuigingsprincipes. Laat bijvoorbeeld de usp’s en reviews zien die relevant zijn voor deze doelgroep. Zo kan een potentiële klant zich sneller identificeren met de uiting, is er sneller vertrouwen en is de kans dat er gekocht wordt groter. 

Mond-tot-mond reclame

Hoe praten mensen over jouw onderneming? Wees ervan bewust dat sociale bevestiging zowel off- als online belangrijk is. Online zijn mensen vaak sneller geneigd een negatieve ervaring te delen. Dit is geen bedreiging, maar een kans voor jouw onderneming. Het genereren en accuraat bijhouden van reviews is tegenwoordig essentieel. Een goede reactie op een review zorgt voor een positief sentiment en vertrouwen bij (potentiële) klanten.

De marketing-trein

Waar we ooit begonnen met een website als ‘visitekaart’ werd de website daarna gezien als het commerciële middelpunt van de organisatie. Tegenwoordig is het steeds meer een treinstation in een landschap met veel stations. Hierbij kun je ieder station zien als een marketingmiddel. Denk bijvoorbeeld aan het bezoeken van Facebook, Instagram, TikTok, het zien van een reclamebord of televisiecommercial of het lezen van een commerciële mailing. Voordat een consument jouw product of dienst (‘vanuit de trein’) afneemt heeft deze via de verschillende stations kennisgemaakt met jouw bedrijf.

De klantreis

Deze hele reis wordt ook wel de klantreis genoemd. Hoe beter je de boodschap inzet via de juiste marketingmiddelen, hoe groter de kans dat de consument bij jouw ‘treinstation’ iets koopt.

Afhankelijk van het product of de dienst kunnen de leads en/of verkopen natuurlijk ook via een online reseller binnenkomen. Een voorbeeld hiervan is Bol.com. Dit is een platform waar veel ondernemers producten verkopen. Bol.com creert dus zelf de marketingstations waar de deelnemende bedrijven van profiteren.

Marketing personalisatie

Consumenten besteden de laatste jaren steeds meer tijd aan alles wat het internet en de techbedrijven te bieden hebben. Bij het gebruik van alle ‘gratis’ tools worden consumenten overspoeld door reclame. Een nadeel voor bedrijven is dat, met name, algemene reclame-uitingen hierdoor steeds minder snel opvallen.

Wil je als merk beter bijblijven in het brein dan doe je dit door de klantreis zoveel mogelijk te personaliseren. Met andere woorden: het brengen van de juiste boodschap, op het juiste moment, naar de juiste consument via het juiste marketingmiddel.

Voor de meeste kleine bedrijven of marketingafdelingen is dit echter een lastige taak. De gehele klantreis personaliseren kun je namelijk alleen doen als je voldoende data ofwel kennis hebt over jouw doelgroep(en). 

Begin daarom klein…

Je hoeft niet direct alles te personaliseren. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met een aantal eenvoudige demografische en/of geografische interessegroepen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de interessegroep mannen of vrouwen en de woonplaats van de klant. Zet eens een campagne op die gericht is op een van deze interessegroepen en evalueer achteraf of het resultaat beter is.

Waarde toekennen aan ieder station

Ook wel conversie attributie genoemd. Ieder station ofwel marketingmiddel vertegenwoordigt een waarde in geld. De klant heeft inmiddels een reis afgelegd en is geactiveerd door de verschillende stations ofwel marketingmiddelen. Hierin heeft het ene station een grotere bijdrage gehad dan het andere station. Door slimme koppelingen en meetmethoden kunnen we inmiddels voor een aantal stations in de klantreis benoemen hoeveel zij daadwerkelijk opleveren. Iemand heeft bijvoorbeeld een product gekocht na het zien van een uiting op Facebook, maar heeft in de weken ervoor ook een bezoek gebracht aan de site, een commerciële mailing gelezen etc. Er zijn dus meerdere contactmomenten geweest voor de aankoop. 

Klantwaarde op langere termijn

Hoeveel een klant nu echt waard is voor jouw onderneming, kun je alleen uitrekenen als je alle systemen waarin klantdata verzameld wordt goed aan elkaar koppelt. Dit kan met een eenvoudige Excellijst, maar tegenwoordig heb je hier ook systemen voor. Een klant die een hogere waarde vertegenwoordigt vraagt om een andere manier van benaderen en hiervoor zou de klantreis er dus anders uit moeten zien. Het is verstandig om hierin inzicht te creëren en meer tijd en geld te investeren in klanten die een hogere klantwaarde vertegenwoordigen. 

Net Promoter Score (NPS)

Veel bedrijven maken gebruik van de zogenoemde Net Promoter Score (NPS). Deze score geeft het gemiddelde weer van klanten die jou aanbevelen (of niet). Hierbij kennen we drie uitkomsten. Iemand is een detractor, passive of promotor. Een detractor doet exact het tegenovergestelde van een promoter en verspreidt actief zijn of haar negatieve ervaring met jouw bedrijf. Een passive is voor bedrijven interessant, omdat de stap naar promotor relatief eenvoudig te realiseren is. 

Leuk weetje: Coolblue heeft de hoogste NPS score (68 in 2021) in Nederland. Dit betekent dat zij het meeste klantgerichte bedrijf zijn en dus heel veel promotors heeft.

Marketing en privacy

Als je het tegenwoordig over marketing hebt, dan heb je het over privacy. Dit is terecht een steeds belangrijker onderwerp in de maatschappij. Er zijn namelijk legio voorbeelden van bedrijven die data hebben misbruikt en hierom is het goed dat er kritisch wordt gekeken naar hoe je omgaat met privacygevoelige gegevens. Alleen een popup waarin gevraagd wordt of je de cookies accepteert is niet voldoende en je zult dus na moeten denken over waarom jij welke data verzamelt, hoe je dit doet en of je dit verantwoord inzet voor marketingdoeleinden. Jij wilt immers ook niet dat jouw privacygevoelige gegevens op de verkeerde plek terechtkomen.

Hoe bepaal ik het marketingbudget

Veel ondernemingen hebben moeite met het bepalen van het juiste marketingbudget. Vaak wordt er gezegd dat het een percentage van de omzet zou moeten zijn. Deze indicatieve benadering is echter zo breed dat je weinig aan deze informatie hebt. De hoogte van het budget zou in ieder geval afhankelijk moeten zijn van verschillende factoren. Denk hierbij aan de branche waarin je werkt, de ondernemingsgrootte en of de product- en/of dienstverlening gericht is op de zakelijke of particuliere markt.

Speel je graag op safe, dan kun je een deel van de beoogde winst reserveren voor marketinguitgaven. Zie je marketing als investering, dan kijk je naar de vastgelegde doelstelling(en) en hoeveel marketingbudget er nodig is om deze doelstellingen te behalen. Houd in ieder geval altijd in de gaten of er een goede balans is tussen je marketingkosten en de opbrengsten die hieruit voortkomen.

Wat heb je in deze blogreeks kunnen lezen

Voor het schrijven van een businessplan of gebruikmaken van OGSM start je met het bepalen van de bestaansreden en de kernwaarden van je onderneming. Dit werkt inspirerend voor het personeel en de klant en zorgt uiteindelijk voor een hoger rendement. Het is verstandig dit niet alleen te doen maar hiervoor een groep van mensen samen te stellen die een verschillende kijk hebben op relevante onderwerpen voor de onderneming. Zo creëer je interessante discussies waardoor het (business)plan sterker wordt. 

Werknemers hebben een sleutelpositie binnen jouw onderneming en kunnen bij het juiste beleid en de juiste begeleiding de vooraf opgestelde visie en kernwaarden goed uitdragen. Zo worden doelen eenvoudiger behaald en krijgt de organisatie meer zelfvertrouwen.

Om zo relevant mogelijk te zijn voor jouw klant is het belangrijk om de juiste marketing middelen op het juiste moment in te zetten die gezamenlijk voor een plezierige klantreis zorgen. Doe je het tijdens de gehele klantreis goed, dan creëer je ambassadeurs en komen zij graag terug. Heb je hierin de technische systemen goed ingeregeld, dan kun je op den duur gaan bepalen welke klanten de hoogste klantwaarde vertegenwoordigen. Zodoende kun je investeren in de juiste klanten om je bedrijf of afdeling te laten groeien en meer rendement te behalen.

Maak gebruik van een specialist

Heb je na het lezen van deze blogreeks vragen over jouw bedrijf of afdeling? iTR Advies biedt in samenwerking met Kennisdomein een gratis (digitale) vragensessie van 30 minuten aan waarbij je jouw vragen kunt stellen aan een business consultant.

Direct naar: Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling (deel 1) | Het nut van een businessplan (deel 2)

Download de gehele blogreeks, zodat je het op een ander moment verder kunt lezen.

Chadli Hachani

Van Kennisdomein
Chadli Hachani is de oprichter van Kennisdomein.nl en eigenaar van iTR Advies. Hij is in 2008 afgestudeerd (leisure management) en heeft veel ervaring opgedaan als ondernemer van verschillende initiatieven. Daarnaast heeft hij ruim acht ...
Meer informatie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Aanbevolen artikelen

Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling-Deel2
Ondernemen

19-01-'23

19 januari 2023

Het nut van een businessplan (deel 2)
Wat is nu de juiste manier om te starten en wat is het nut van een businessplan? Waar sommigen zonder plan...
Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling-Deel1
Ondernemen

19-01-'23

19 januari 2023

Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling (deel 1)
In deze blogreeks lees je meer over de vraag waarom het belangrijk is om vooraf na te denken over de besta...
Het belang van employer branding
Ondernemen

19-01-'23

19 januari 2023

Het belang van employer branding
Voordat we vertellen wat het belang van employer branding is vertellen we eerst wat employer branding prec...
Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling-Deel1
Ondernemen

03-01-'23

3 januari 2023

Gratis ebook voor jouw bedrijf of afdeling
Lees het ebook voor bedrijven en afdelingen en krijg direct meer inzicht in het schrijven van een ...
Meer artikelen over Marketing tips en uitleg

Gratis email updates

Altijd op de hoogte met onze e-mail updates!
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.