Wat is een KPI?

KPI is de afkorting van Key Performance Indicator. In het Nederlands: kritieke prestatie-indicatoren.

Deze wordt ingezet om de prestaties van een bedrijf, merk of product te analyseren. Door middel van een objectieve meting kan bijvoorbeeld het succes van een bepaalde campagne worden gemeten. Ook succes op de lange termijn kan met behulp van KPI inzichtelijk worden gemaakt.

Hoewel bedrijven vaak veel informatie beschikbaar hebben over het eigen functioneren, kan met behulp van KPI een meer hanteerbaar beeld worden gevormd op basis van essentiële statistieken. Door binnen operationele doelstellingen KPI’s op te nemen, wordt het behalen van de doelstellingen meetbaar (SMART). De aandachtsgebieden en cruciale activiteiten voor het behalen van de doelen worden hierbij kritieke succesfactoren genoemd.

Lees verder na de afbeelding.

KPI - key performance indicator

Voorbeelden van KPI’s

Er zijn een groot aantal toepassingen denkbaar met behulp van KPI. Zo kan bijvoorbeeld het aantal nieuwe klanten binnen een bepaalde termijn worden gemeten. Of het aantal nieuwe klanten via een bepaald kanaal zoals een social media blog of landingspagina.

De omzet of omzetgroei kan worden gemeten. De gemiddelde levertijd van een bestelling kan worden gemeten maar ook het aantal klachten dat wordt ontvangen, al dan niet binnen een bepaalde periode. De mogelijkheden van KPI zijn onbegrensd en de toepassing ervan is afhankelijk van de organisatie, het product en natuurlijk van het soort gewenste informatie.

Zinvol én creatief

KPI is een instrument dat binnen het bedrijfsleven creatief kan worden ingezet door de marketeer. Het geeft de marketeer handvatten voor het bepalen van de strategie, gekoppeld aan de doelstellingen. Op deze manier kan de bedrijfsstrategie worden bijgestuurd en succesvoller worden.

Bij de keuze van een goede KPI zijn drie criteria van belang:

  1. Relevantie
  2. Definitie
  3. Uitgebalanceerd.

Een goede KPI levert een relevante bijdrage aan het bereiken van de doelstellingen. Er wordt gekozen voor duidelijk, begrijpelijk en consistent taalgebruik. Tenslotte moet er een goede balans bestaan tussen kwantiteit en kwaliteit. Bij bepalen van de juiste KPI is creativiteit heel belangrijk. De ondernemer of werknemer moet daarnaast kennis hebben van de processen, de deelobjecten en het geheel kunnen overzien opdat het proces optimaal kan worden ondersteund.

Team Kennisdomein

Van Kennisdomein
Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
Meer informatie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Aanbevolen artikelen

Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling-Deel3
Marketing tips en uitleg

19-01-'23

19 januari 2023

De inzet van marketing (deel 3)
Het afgelopen decennium is de inzet van marketing in een stroomversnelling geraakt. Marketeers hebben afko...
Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling-Deel2
Ondernemen

19-01-'23

19 januari 2023

Het nut van een businessplan (deel 2)
Wat is nu de juiste manier om te starten en wat is het nut van een businessplan? Waar sommigen zonder plan...
Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling-Deel1
Ondernemen

19-01-'23

19 januari 2023

Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling (deel 1)
In deze blogreeks lees je meer over de vraag waarom het belangrijk is om vooraf na te denken over de besta...
Het belang van employer branding
Ondernemen

19-01-'23

19 januari 2023

Het belang van employer branding
Voordat we vertellen wat het belang van employer branding is vertellen we eerst wat employer branding prec...
Meer artikelen over Marketing tips en uitleg

Gratis email updates

Altijd op de hoogte met onze e-mail updates!
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.