De kracht van KPI’s

Wat zijn KPI’s eigenlijk en hoe maak je ze concreet? Dit blog geeft je een heldere kijk op dit veelgebruikte bedrijfsinstrument. Snap hoe het werkt, én hoe het je bedrijf vooruit helpt!

Inhoudsopgave

    KPI is de afkorting van Key Performance Indicator. In het Nederlands: kritieke prestatie-indicatoren.

    Deze wordt ingezet om de prestaties van een bedrijf, merk of product te analyseren. Door middel van een objectieve meting kan bijvoorbeeld het succes van een bepaalde campagne worden gemeten. Ook succes op de lange termijn kan met behulp van KPI inzichtelijk worden gemaakt.

    Hoewel bedrijven vaak veel informatie beschikbaar hebben over het eigen functioneren, kan met behulp van KPI een meer hanteerbaar beeld worden gevormd op basis van essentiële statistieken. Door binnen operationele doelstellingen KPI’s op te nemen, wordt het behalen van de doelstellingen meetbaar (SMART). De aandachtsgebieden en cruciale activiteiten voor het behalen van de doelen worden hierbij kritieke succesfactoren genoemd.

    Lees verder na de afbeelding.

    KPI - key performance indicator

    Voorbeelden van KPI’s

    Er zijn een groot aantal toepassingen denkbaar met behulp van KPI. Zo kan bijvoorbeeld het aantal nieuwe klanten binnen een bepaalde termijn worden gemeten. Of het aantal nieuwe klanten via een bepaald kanaal zoals een social media blog of landingspagina.

    De omzet of omzetgroei kan worden gemeten. De gemiddelde levertijd van een bestelling kan worden gemeten maar ook het aantal klachten dat wordt ontvangen, al dan niet binnen een bepaalde periode. De mogelijkheden van KPI zijn onbegrensd en de toepassing ervan is afhankelijk van de organisatie, het product en natuurlijk van het soort gewenste informatie.


    Wil je meer weten over het opstellen van KPI’s, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book boordevol bedrijfsadvies.


    Zinvol én creatief

    KPI is een instrument dat binnen het bedrijfsleven creatief kan worden ingezet door de marketeer. Het geeft de marketeer handvatten voor het bepalen van de strategie, gekoppeld aan de doelstellingen. Op deze manier kan de bedrijfsstrategie worden bijgestuurd en succesvoller worden.

    Bij de keuze van een goede KPI zijn drie criteria van belang:

    1. Relevantie
    2. Definitie
    3. Uitgebalanceerd.

    Een goede KPI levert een relevante bijdrage aan het bereiken van de doelstellingen. Er wordt gekozen voor duidelijk, begrijpelijk en consistent taalgebruik. Tenslotte moet er een goede balans bestaan tussen kwantiteit en kwaliteit. Bij bepalen van de juiste KPI is creativiteit heel belangrijk. De ondernemer of werknemer moet daarnaast kennis hebben van de processen, de deelobjecten en het geheel kunnen overzien opdat het proces optimaal kan worden ondersteund.

    Wil je meer weten over het opstellen van KPI’s, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 4 september 2019
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Over ondernemen
    Een hypotheek afslu...
    Een jonge vrouw met verrekijker
    Over ondernemen
    Bedrijven komen er niet onderuit: meedoen met de nieuwste trends. Maar zijn marketingtrends vriend of vija...
    Een vulpen op oud perkament
    Marketing tips en uitleg
    Teksten kan je tegenwoordig in een handomdraai laten schrijven door een
    Scherm met data
    Over ondernemen
    In het tijdperk van digitalisering en technologische vooruitgang is data het middelpunt geworden voor orga...
    Meer artikelen over Marketing tips en uitleg