Marketing blogs, tips en uitleg

Dé plek op het internet voor marketing blogs, tips en uitleg: Kennisdomein! Weet jij eigenlijk wel wat marketing is? Hoe marketing werkt en welke marketingkanalen er allemaal zijn? De marketing uitleg op deze website geeft een helder antwoord op deze vragen. Wanneer jij de blogs en tips op onze website leest, vult jouw hoofd zich met professionele kennis. Je pakt daarmee direct een voorsprong op je concurrent. De nieuwe kennis straalt af op jouw omzet. Bovendien word je er een betere ondernemer door. Zijn dit genoeg redenen om door te lezen? Wij denken van wel!

Vakgebied

Onderwerp

Schrijver

Zonnatura neuromarketing reclame-onderzoek 2
Zonnatura neuromarketing reclame-onderzoek 2

Zonnatura neuromarketing reclame-onderzoek

Zet de Zonnatura reclame aan tot verkoop en hoe kan de reclame verbeterd worden? Steeds meer merken zien in dat het keuzeproces van hun klanten veel onbewuster verloopt dan aanvankelijk gedacht. Unravel onderzoekt met neuromarketing-onderzoek wat de klant je niet vertelt. Veel keuzes van de klant komen onbewust tot stand. Of het nu gaat om…

Lees verder
Onderzoeksrapport Online Usability Coolblue
Onderzoeksrapport Online Usability Coolblue

Onderzoeksrapport Online Usability Coolblue

Hoe ervaren bezoekers de webshop van Coolblue? Welke kansen liggen er om de website gebruiksvriendelijker en beter converterend te maken? Om daar achter te komen, hebben we gekeken naar de ware beslissingsnemer: het brein. De whitepaper is in heldere taal geschreven en gratis en zonder verplichtingen aan te vragen. Na het invullen van het formulier…

Lees verder
Booking.com psychologisch ontrafeld. Een whitepaper met ruim 101 inzichten
Booking.com psychologisch ontrafeld. Een whitepaper met ruim 101 inzichten

Booking.com psychologisch ontrafeld

Wat maakt Booking.com zo succesvol? Natuurlijk is het aanbod bijzonder compleet. Maar de boekingsgigant staat ook vol van psychologische beïnvloeding. Welke ‘trucs’ gebruikt Booking.com? Wat is de psychologie erachter? En belangrijk, hoe kan je zelf deze inzichten vervolgens gebruiken om nóg effectiever online te worden? Ik neem je mee in een consumentenpsychologische tour langs Booking.com.…

Lees verder

De basis over neuromarketing

Hoe kan je met neuromarketing reclames, verpakkingen en websites optimaliseren? Hoe voer je eigenlijk goed neuromarketing onderzoek uit? In dit blog leert Tim Zuidgeest je over de basis van neuromarketing en hoe brein-data omgetoverd kan worden tot heldere inzichten en optimalisaties. Je hebt waarschijnlijk meerdere definities van neuromarketing gelezen toen je op het internet meer…

Lees verder
Heeft televisiereclame (nog) zin?
Heeft televisiereclame (nog) zin?

Heeft televisiereclame (nog) zin?

De grote adverteerders kiezen regelmatig voor reclame op televisie. Heeft televisiereclame (nog) zin nu er steeds minder tv wordt gekeken? Daarbij komt dat er veel mogelijkheden zijn om reclame te skippen. Mediaspelers worden steeds slimmer. Kies je bijvoorbeeld voor “uitzending gemist” dan kan je de reclameblokken overslaan. Via Netflix kijken is televisie kijken zonder reclame.…

Lees verder
Een app laten maken voor je bedrijf
Een app laten maken voor je bedrijf

Een app laten maken voor je bedrijf

Een app laten maken voor je bedrijf is erg populair. De vraag is echter of het de moeite en de kosten waard is. In dit artikel zetten we voordelen en nadelen van een app laten maken op een rij. Feit is dat steeds meer mensen gebruik maken van mobiele apparaten. De smartphone en tablet zijn…

Lees verder

Marktonderzoek en marketingstrategie

De mens is geneigd te denken dat we beslissingen bewust nemen en dat de invloed van anderen hierin slechts een kleine rol speelt. De waarheid is dat we ons slechts voor een paar procent van ons gedrag echt bewust zijn. Om deze reden is neuromarketing in de loop der jaren een steeds belangrijker marketinginstrument geworden. Waar het in de eerste dagen van neuromarketing alleen weggelegd was voor grotere organisaties, zien nu ook steeds meer kleinere ondernemingen kansen om neuromarketing toe te passen in de praktijk.

Om hierover meer kennis in te winnen starten we met een marktonderzoek. Dat klinkt eenvoudiger dan het is. Elk marktonderzoek kent namelijk haar eigen specifieke doel. Het marketing blog op Kennisdomein.nl dat je hieromtrent een duidelijk inzicht biedt, is bijvoorbeeld de beschrijving van het Zonnatura neuromarketing reclame-onderzoek. Vragen als ‘Hoe verloopt het keuzeproces van de klant eigenlijk?’ en ‘Hoe kan dit worden beïnvloed?’ komen in deze heldere marketing uitleg aan bod.

Onderzoek naar het gedrag van de consument levert vervolgens waardevolle informatie op over de te volgen marketingstrategie. Welke middelen zetten we in om met de potentiële klant te communiceren en welke middelen zijn daarvoor het meest effectief? Zo presenteren we op deze website hierover inzicht gevende teksten. Eén van deze inzicht gevende marketing blogs gaat bijvoorbeeld over de vraag of televisiereclame nog (wel) zin heeft.

Het juiste kanaal en de juiste ordening

Daarmee komen we bij de vraag welke media zich op dit moment het beste lenen voor een effectieve communicatie met de potentiële afnemer. Omdat we tegenwoordig toegang hebben tot de digitale wereld en hierdoor in aanraking komen met veel verschillende reclameboodschappen, wordt de consument steeds minder gevoelig voor algemene reclame-uitingen. Wil je als merk beter bijblijven in het brein dan doe je dit door de klantreis zoveel mogelijk te personaliseren. Met andere woorden, het brengen van de juiste boodschap, op het juiste moment, naar de juiste consument via het juiste marketingkanaal.

Jouw merk en je contacten

Maar ook als je de juiste marketing kanalen hebt gevonden, ben je er natuurlijk nog niet. Zoals je in de marketing blogs kunt lezen, gaat er ook veel kennis en kunde zitten in het ordenen van alle output die je ontvangt. We vatten deze handelingen samen met de term: data management. Daarbij moet je denken aan het optimaal beheren van de data die je hebt gegenereerd, om er vervolgens optimaal profijt van te hebben. Maar ook de manier waarop je van al jouw data gebruik maakt kent haar grenzen. Hoe ga je om met al die kennis en waar ligt de grens tussen datagebruik en datamisbruik? Over dit laatste onderwerp tref je een gefundeerde visie aan in één van onze marketing blogs.

Denk je aan marketing tips, dan kom je vanzelf ook bij het merkmanagement terecht. Merkmanagement is sterk in opkomst, maar in Nederland valt er op dit terrein nog veel te verbeteren. Kennisdomein is bij uitstek de plek om je kennis over dit onderwerp te vergroten. Juist door in combinatie met onze andere marketing tips over dit onderwerp te lezen, ontwikkel je een evenwichtige visie binnen dit vakgebied. Zo wordt ook de waarde van echt goed design duidelijk. Je hebt zulk design nodig voor het ontwikkelen van een hoogwaardige huisstijl, maar tegelijk ook voor het opbouwen van een ijzersterk merk.

De marketing tips op deze website beperken zich natuurlijk niet enkel tot het uiterlijk van je onderneming en de inhoud van je reclame. We geven je ook uitleg over het nadrukkelijke verschil tussen online en offline marketing. Want het zou een gevoelige fout zijn om te denken dat offline marketing geen waarde meer heeft. Denk jij bijvoorbeeld nog weleens aan een vakbeurs waar je zou kunnen staan? Het blijft een ideale plek om je publiek beter te leren kennen. Je houdt je merkbekendheid goed op peil. Ook de waarde van fysieke contacten met je vakgenoten moet je absoluut niet onderschatten. Lees er maar eens over in onze marketing blogs.

Vergroot je expertise en stel je doelen

Of je nu een webshop in de lucht houdt, makelaar bent of fotograaf; marketing blogs vergroten doorlopend jouw expertise en helpen jou om meer omzet te genereren. Vaak begin je met marketing en communicatie zonder budget. Gebruik je de ervaring die in onze blogs aanwezig is, dan weet je steeds beter de social media als Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram voor je in te schakelen. Je hoeft geen diploma te bezitten om met behulp van deze kanalen je omzet te verhogen. Onze marketing tips helpen je daarbij op weg. Breng je deze kennis over op je personeel, dan worden de voordelen alleen nog maar groter. Meer mensen werken dan aan dezelfde zaak, met een gelijkwaardig professioneel beeld en een duidelijke doelstelling voor ogen.

Lees rustig alle tips. Natuurlijk kun je ook zelf gaan bloggen!

Twijfel je nog en worstel je nog steeds met de vraag: is marketing iets voor mij? Wandel dan eens door ons menu en laat je verrassen door de interessante vraagstukken die je tegenkomt. Heb je misschien zelf ook een interessant verhaal te vertellen? Dan kun jij, als je wilt, ook zelf blogger worden. Hoe meer kennis we verzamelen, hoe sterker we met z’n allen worden. Aarzel daarom verder niet en sluit je aan bij Kennisdomein!

Veelgestelde vragen

Marketing, wat is dat?

We hebben het er dagelijks over: Marketing. Maar wat is het eigenlijk. Dat is niet zo eenduidig te omschrijven. Een samenbindende factor is in ieder geval de communicatie die van jouw kant plaatsvindt. Marketing bestaat daarbij uit een groot aantal handelingen die we als ondernemer verrichten. De belangrijkste en meest bekende vorm is natuurlijk het maken van reclame. Maar hoe komt zo’n reclame eigenlijk tot stand?

Wanneer is marketing ontstaan?

Je zou kunnen stellen dat de moderne marketing is ontstaan aan het begin van de 20e eeuw. De Amerikaanse staat Illinois zuchtte onder haar landbouwoverschotten. Er werd naarstig gezocht naar nieuwe afzetkanalen en hiertoe werden verkoop stimulerende activiteiten ontplooid. Een belangrijke naam die verbonden is aan de ontwikkelingen op het gebied van marketing, is Dave Trott. Volgens hem waren mensen al met marketing bezig in de prehistorie. Ook over hem lees je in onze marketing blogs.

Hoe werkt marketing?

Marketing is niet iets van de laatste 10 jaar. Marketing was al belangrijk in het stenen tijdperk. Waar destijds mensen met elkaar communiceerden door middel van wandtekeningen doen we dat nu op een andere manier. We gedragen ons in veel gevallen nog steeds als neanderthalers, maar gebruiken nu andere middelen om elkaar te ‘bereiken’. Je kunt hiermee dus concluderen dat marketing in de ‘mens’ zit en niet in de middelen. De gedachte is nog steeds hetzelfde als in het stenen tijdperk, maar we hebben nu meer kennis en de middelen om de boodschap sneller naar de juiste doelgroep over te brengen.

Opvallend is dat vooral de technologische ontwikkelingen in de laatste 10 jaar een grote sprong hebben gemaakt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de smartphone en social media. De verwachting is dat het de aankomende 10 jaar nog veel sneller zal doorontwikkelen. De komende jaren zal bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie een steeds belangrijkere rol gaan spelen in ondernemingen. Door meer te weten over het individu kunnen we, als het goed wordt uitgevoerd, een steeds gerichtere communicatie boodschap overbrengen naar de consument.  Een goede marketingstrategie met de inzet van de juiste middelen brengt de juiste doelgroep in beweging, waardoor de kans groter is dat je een plekje veroverd in de gedachte van de doelgroep.

Waar bestaat marketing uit?

Zoals we eerder al opmerkten, is de essentie van marketing eigenlijk altijd communicatie. Vandaar dat we je graag ondersteunen met bruikbare communicatie tips. Lees bijvoorbeeld alles over het Nederlandse gebruik van e-mail en social in ons communicatie blog met een gelijkluidende naam als titel. Heb jij je al eens verdiept in de invloed van influencers? Ze vormen de meest actuele stap in de wereld van online marketing. 

Welke marketingkanalen zijn er?

Daarmee stuiten we direct ook op de vraag welke marketingkanalen er eigenlijk allemaal zijn. Dat zijn er eigenlijk teveel om op te noemen, maar je zult begrijpen dat vooral de digitale uitingen hierin op dit ogenblik een enorm aandeel hebben. Het gaat daarbij lang niet altijd om het aan de man brengen van je product. Zo geven we je ook graag uitleg over de wijze van communicatie om je bedrijfsreputatie te verbeteren. De herkenbaarheid van jouw bedrijf en de positieve lading die deze herkenning oplevert, zullen in hoge mate bijdragen aan de verkoop van jouw goederen of diensten.

Bekende marketingkanalen vormen natuurlijk de sociale media. Het is daarbij zaak om constant op te letten hoe de ontwikkelingen zich daar voltrekken. Steeds zijn er nieuwe trends te ontwaren en worden nieuwe kanalen populair. Lees onze communicatie blogs over rendabel zoekmachine adverteren en ook de uitleg over wat zoekmachine marketing nu eigenlijk is. Naast internet blijft natuurlijk ook de reclame op televisie en radio van belang. Radio commercials en informatieve gesprekken over jouw product worden daarbij vooral in de auto gehoord.

Welke marketinginstrumenten zijn er?

Spreken we over marketing instrumenten, dan denken we aan methodes om een betere conversie te bereiken. Die conversie bestaat erin dat een bezoeker met behulp van jouw marketing informatie wordt omgevormd tot een enthousiaste afnemer van jouw product. De marketing funnel speelt hierbij een belangrijke rol. Deze trechter vormt de route die jij je klanten graag laat afleggen. Bij onze communicatie uitleg gaan we daarbij gelijk nog een stapje verder. Zo koppelen we gelijk ook het ‘See Think Do Care model’ aan deze theorie.

Doordat er steeds meer data beschikbaar is en het gebruik van data een steeds belangrijkere rol speelt in ondernemingen is het belangrijk om kritisch te kijken naar het inregelen van de hiervoor benodigde kanalen en systemen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een reserverings- en/of kassasysteem of het inregelen van de beschikbare analyse systemen. Dit is niet alleen belangrijk omdat het op den duur voor meer inzicht en rendement kan zorgen, maar ook omdat de implementatie van deze systemen ingrijpend kan zijn voor de bedrijfsvoering.

Het afgelopen decennium is de toepassing van marketing in een stroomversnelling geraakt. Marketeers hebben afkortingen gecreëerd die de consument niet meer begrijpt. Heb jij bijvoorbeeld al eens gehoord van de termen; CPM, CPL, DMP, CTR, KPI, PPC, SEO en SEA? Ben je geen marketeer dan is de kans groot dat de meeste termen jou weinig ‘zeggen’.

Door de steeds complexere technieken (lees; mogelijkheden) zijn er verschillende marketingtermen bedacht. Waar sommige termen onnodig moeilijk geformuleerd worden, maken andere het leven van de marketeer een stuk eenvoudiger.

Waarom marketing en communicatie?

Wanneer jij druk bezig bent met je eigen onderneming, houd je veel te weinig tijd over om op zoek te gaan naar goede marketing uitleg. Kennisdomein ziet hier voor zichzelf een belangrijke taak weggelegd. Met onze marketing en communicatie blogs, kunnen wij jou tips en uitleg geven vanuit een professioneel oogpunt. Dit betekent dat wij alvast de juiste selectie voor je hebben gemaakt. Je vindt bij ons op een gemakkelijke manier zeer hoogwaardige informatie. Die wordt jou aangedragen door professionals uit allerlei kennisgebieden. Afhankelijk van jouw eigen kennis kun je bij ons op elk niveau instappen. Zo verzorgen wij marketing en communicatie voor beginners en zelfs voor dummies. Maar ook volwassen bedrijven, retailers en marketeers met veel ervaring, lezen onze communicatie uitleg en gevarieerde blogs met grote belangstelling.