Marketing tips en uitleg

Dé plek op het internet voor marketing blogs, tips en uitleg: Kennisdomein! Weet jij eigenlijk wel wat marketing is? Hoe marketing werkt en welke marketingkanalen er allemaal zijn? De marketing uitleg op deze website geeft een helder antwoord op deze vragen. Wanneer jij de blogs en tips op onze website leest, vult jouw hoofd zich met professionele kennis. Je pakt daarmee direct een voorsprong op je concurrent. De nieuwe kennis straalt af op jouw omzet. Bovendien word je er een betere ondernemer door. Zijn dit genoeg redenen om door te lezen? Wij denken van wel!

Wat is Google lens search

Google lens search is een leuke én handige app van Google voor je telefoon en tablet. Je kunt er van alles mee, voornamelijk gericht op het snel vinden van relevante informatie. Hoewel Google lens search een slimme en handige tool is, wordt deze nog niet heel veel gebruikt. Ook werkt de tool nog nie...

Een bedrijfspresentatie voorbereiden

Een bedrijfspresentatie voorbereiden vraagt om creativiteit én structuur. Direct beginnen met het maken van een Powerpoint is geen goed idee. Beter is om eerst de geest ruimte te geven voor creativiteit. Ga bijvoorbeeld een boswandeling maken of loop langs de zee om eens goed na te denken en ideeën...

Cialdini: beïnvloeden en veranderen van gedrag

Effectief verkopen moeilijk? Met de zes basisprincipes van Cialdini kan je mensen beïnvloeden en veranderen van gedrag wordt opeens stukken eenvoudiger. Robert Cialdini is een overtuigingsexpert, geboren op 27 april 1945 en Amerikaan.  Hij werd voornamelijk bekend om zijn boek Influence: The Ps...

Wat is Google voice search?

Stel jij jezelf de vraag “wat is Google voice search” dan kom je al veel te weten bij een letterlijke vertaling naar het Nederlands: spraakgestuurd zoeken. Simpelweg mondeling een vraag stellen en Google zoekt het antwoord voor je op. Google heeft Voice Search al geïntroduceerd in 2011 en inmidd...

Unieke huisstijl: je bedrijfsidentiteit opbouwen

De juiste huisstijl is als een eerste indruk, die telt! Ontdek hoe deze jouw bedrijf uniek maakt en vertrouwen creëert. Van kleurkeuzes tot logo’s, wij geven je de do’s en don’ts. De kracht van je bedrijf zit hem niet alleen in de diensten en producten die je voortbrengt. Een huiss...

De kracht van juiste webhosting

Vraag je je af hoe hosting je website beïnvloedt? De impact kan verrassend groot zijn! Leer hier waarom hosting belangrijk is, hoe je de juiste kiest en hoe dit je online aanwezigheid kan verbeteren. Lees snel verder! Website hosting, je kan niet zonder. Het effect van website hosting is groter dan ...

Influencers en hun impact op marketing

Een wereld waarin influencers een nieuwe draai geven aan de manier waarop we merken ontdekken en consumeren. Hoe werkt dit fenomeen eigenlijk? Dat leggen we je graag uit! Inmiddels een bekend fenomeen waarbij we direct kunnen concluderen dat de invloed van influencers steeds groter wordt. De manier w...

Balans tussen datagebruik en datamisbruik

In de schaduwzone van datagebruik en datamisbruik bevinden we ons vaak zonder het te weten. Geïnspireerd door ‘The Great Hack’ duiken we in de wereld van data privacy. We analyseren, bespreken en vragen ons af: Waar ligt de grens? Wat is de grens van datagebruik en wanneer hebben we het ...

Optimaliseer je bedrijfscommunicatie met deze 10 tips

Het geheim van succesvol samenwerken? Effectieve interne communicatie! Ontdek hier hoe je dit kunt verbeteren met onze 10 handige tips. Lees en leer! Waar mensen samenwerken is communicatie onmisbaar. In dit blog geven we je 10 tips voor een betere interne communicatie. Een gezamenlijke planning en ...

Reputatieherstel: snel en efficiënt verbeteren

Heb je last van een slechte bedrijfsreputatie? Wij gaan je leren hoe je dit kan aanpakken. In deze blog krijg je een helder stappenplan om je reputatie te herstellen en je bedrijf weer op de kaart te zetten. Lees snel verder! De bedrijfsreputatie is van levensbelang. Een slechte reputatie van je bedr...

Veelgestelde vragen

Marketing, wat is dat?

We hebben het er dagelijks over: Marketing. Maar wat is het eigenlijk. Dat is niet zo eenduidig te omschrijven. Een samenbindende factor is in ieder geval de communicatie die van jouw kant plaatsvindt. Marketing bestaat daarbij uit een groot aantal handelingen die we als ondernemer verrichten. De belangrijkste en meest bekende vorm is natuurlijk het maken van reclame. Maar hoe komt zo’n reclame eigenlijk tot stand?

Wanneer is marketing ontstaan?

Je zou kunnen stellen dat de moderne marketing is ontstaan aan het begin van de 20e eeuw. De Amerikaanse staat Illinois zuchtte onder haar landbouwoverschotten. Er werd naarstig gezocht naar nieuwe afzetkanalen en hiertoe werden verkoop stimulerende activiteiten ontplooid. Een belangrijke naam die verbonden is aan de ontwikkelingen op het gebied van marketing, is Dave Trott. Volgens hem waren mensen al met marketing bezig in de prehistorie. Ook over hem lees je in onze marketing blogs.

Hoe werkt marketing?

Marketing is niet iets van de laatste 10 jaar. Marketing was al belangrijk in het stenen tijdperk. Waar destijds mensen met elkaar communiceerden door middel van wandtekeningen doen we dat nu op een andere manier. We gedragen ons in veel gevallen nog steeds als neanderthalers, maar gebruiken nu andere middelen om elkaar te ‘bereiken’. Je kunt hiermee dus concluderen dat marketing in de ‘mens’ zit en niet in de middelen. De gedachte is nog steeds hetzelfde als in het stenen tijdperk, maar we hebben nu meer kennis en de middelen om de boodschap sneller naar de juiste doelgroep over te brengen.

Opvallend is dat vooral de technologische ontwikkelingen in de laatste 10 jaar een grote sprong hebben gemaakt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de smartphone en social media. De verwachting is dat het de aankomende 10 jaar nog veel sneller zal doorontwikkelen. De komende jaren zal bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie een steeds belangrijkere rol gaan spelen in ondernemingen. Door meer te weten over het individu kunnen we, als het goed wordt uitgevoerd, een steeds gerichtere communicatie boodschap overbrengen naar de consument.  Een goede marketingstrategie met de inzet van de juiste middelen brengt de juiste doelgroep in beweging, waardoor de kans groter is dat je een plekje veroverd in de gedachte van de doelgroep.

Waar bestaat marketing uit?

Zoals we eerder al opmerkten, is de essentie van marketing eigenlijk altijd communicatie. Vandaar dat we je graag ondersteunen met bruikbare communicatie tips. Lees bijvoorbeeld alles over het Nederlandse gebruik van e-mail en social in ons communicatie blog met een gelijkluidende naam als titel. Heb jij je al eens verdiept in de invloed van influencers? Ze vormen de meest actuele stap in de wereld van online marketing. 

Welke marketingkanalen zijn er?

Daarmee stuiten we direct ook op de vraag welke marketingkanalen er eigenlijk allemaal zijn. Dat zijn er eigenlijk teveel om op te noemen, maar je zult begrijpen dat vooral de digitale uitingen hierin op dit ogenblik een enorm aandeel hebben. Het gaat daarbij lang niet altijd om het aan de man brengen van je product. Zo geven we je ook graag uitleg over de wijze van communicatie om je bedrijfsreputatie te verbeteren. De herkenbaarheid van jouw bedrijf en de positieve lading die deze herkenning oplevert, zullen in hoge mate bijdragen aan de verkoop van jouw goederen of diensten.

Bekende marketingkanalen vormen natuurlijk de sociale media. Het is daarbij zaak om constant op te letten hoe de ontwikkelingen zich daar voltrekken. Steeds zijn er nieuwe trends te ontwaren en worden nieuwe kanalen populair. Lees onze communicatie blogs over rendabel zoekmachine adverteren en ook de uitleg over wat zoekmachine marketing nu eigenlijk is. Naast internet blijft natuurlijk ook de reclame op televisie en radio van belang. Radio commercials en informatieve gesprekken over jouw product worden daarbij vooral in de auto gehoord.

Welke marketinginstrumenten zijn er?

Spreken we over marketing instrumenten, dan denken we aan methodes om een betere conversie te bereiken. Die conversie bestaat erin dat een bezoeker met behulp van jouw marketing informatie wordt omgevormd tot een enthousiaste afnemer van jouw product. De marketing funnel speelt hierbij een belangrijke rol. Deze trechter vormt de route die jij je klanten graag laat afleggen. Bij onze communicatie uitleg gaan we daarbij gelijk nog een stapje verder. Zo koppelen we gelijk ook het ‘See Think Do Care model’ aan deze theorie.

Doordat er steeds meer data beschikbaar is en het gebruik van data een steeds belangrijkere rol speelt in ondernemingen is het belangrijk om kritisch te kijken naar het inregelen van de hiervoor benodigde kanalen en systemen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een reserverings- en/of kassasysteem of het inregelen van de beschikbare analyse systemen. Dit is niet alleen belangrijk omdat het op den duur voor meer inzicht en rendement kan zorgen, maar ook omdat de implementatie van deze systemen ingrijpend kan zijn voor de bedrijfsvoering.

Het afgelopen decennium is de toepassing van marketing in een stroomversnelling geraakt. Marketeers hebben afkortingen gecreëerd die de consument niet meer begrijpt. Heb jij bijvoorbeeld al eens gehoord van de termen; CPM, CPL, DMP, CTR, KPI, PPC, SEO en SEA? Ben je geen marketeer dan is de kans groot dat de meeste termen jou weinig ‘zeggen’.

Door de steeds complexere technieken (lees; mogelijkheden) zijn er verschillende marketingtermen bedacht. Waar sommige termen onnodig moeilijk geformuleerd worden, maken andere het leven van de marketeer een stuk eenvoudiger.

Waarom marketing en communicatie?

Wanneer jij druk bezig bent met je eigen onderneming, houd je veel te weinig tijd over om op zoek te gaan naar goede marketing uitleg. Kennisdomein ziet hier voor zichzelf een belangrijke taak weggelegd. Met onze marketing en communicatie blogs, kunnen wij jou tips en uitleg geven vanuit een professioneel oogpunt. Dit betekent dat wij alvast de juiste selectie voor je hebben gemaakt. Je vindt bij ons op een gemakkelijke manier zeer hoogwaardige informatie. Die wordt jou aangedragen door professionals uit allerlei kennisgebieden. Afhankelijk van jouw eigen kennis kun je bij ons op elk niveau instappen. Zo verzorgen wij marketing en communicatie voor beginners en zelfs voor dummies. Maar ook volwassen bedrijven, retailers en marketeers met veel ervaring, lezen onze communicatie uitleg en gevarieerde blogs met grote belangstelling.