De invloed van influencers

Inmiddels een bekend fenomeen waarbij we direct kunnen concluderen dat de invloed van influencers steeds groter wordt. De manier waarop zij reclame maken wijkt af van de klassieke manier waarop reclameboodschappen worden verkondigd. De reclameboodschap staat niet meer op zichzelf, maar zit op een geloofwaardige manier verweven in het optreden van de influencer.

De invloed van influencers

Wie zijn eigenlijk die influencers?

Je zou misschien denken dat influencers reclamemensen zijn die nu op internet een verkoopprogramma presenteren. Niets is minder waar. Influencing vindt niet plaats op een telsell-achtige manier. Bij influencing gaat het om een heel andere groep presentatoren. Ze zijn unieker en ook veel authentieker. Dit betekent dus dat een influencer niet in het klassieke marketingplaatje past. Het is niet iemand van een gerenommeerd bureau, maar gewoon een nieuweling die met een eigen kanaal op een sociaal netwerk is begonnen.

Begin je een kanaal om geld te verdienen?

Bij de oorspronkelijke groep influencers stond geld verdienen niet direct op de voorgrond. Deze mensen gebruikten kanalen van YouTube en Instagram om hun interesse of deskundigheid op een bepaald terrein te tonen. Ze deden dit met een video log, later samengetrokken tot het woord ‘vlog’. Toen bleek dat hun kanalen aansloegen bij grote groepen volgers, werd het voor bedrijven interessant om hun producten in die presentaties te laten zien. Aangezien deze vloggers bij hun volgers zeer populair werden, bereikten de bedrijven een steeds groter publiek. Natuurlijk moesten de reclame-uitingen goed verwerkt worden in de presentaties. Dat liet zich echter niet met vaste regels beschrijven.

Voor elke smaak een bepaalde vlogger

Zo raken we gelijk aan de essentie van het werk van vloggers. Hun invloed hangt voor een groot deel samen met hun persoonlijkheid. Iedere persoonlijkheid is zo specifiek, dat deze een eigen groep volgers oplevert. Met die persoonlijkheid hangt ook sterk samen, op welke manier de betreffende vlogger een influencer wil zijn. Mogen de reclameboodschappen in de vlog duidelijk aanwezig zijn of moeten ze juist een beetje verborgen blijven? Elke persoonlijkheid en de uitwerking daarvan in het maken van reclame, past bij een bepaalde groep volgers. Die groep volgers is voor de maker van de vlog het belangrijkste ‘kapitaal’. Zij moeten geïnteresseerd blijven en de vlogger zal zelf ook interessante informatie willen blijven geven.

Influencing wordt geaccepteerd

Vloggen is dus een zeer persoonlijke manier om het publiek te benaderen. De wijze waarop tegen betaling invloed zal worden uitgeoefend op dit publiek, is dus evenzeer erg persoonlijk. Er is onderzoek gedaan naar de mate van acceptatie door een jong publiek van in de vlog verwerkte reclameboodschappen. Hieruit blijkt dat begrip bestaat voor het feit dat de vlogger voor eigen levensonderhoud reclame maakt. Het publiek toont hiermee dus begrip voor de rol van influencer. Toch geldt in het algemeen dat de reclame nooit overheersend mag zijn.

Het zoeken van sociale bevestiging

Aangezien een volger heel specifiek een vlogger/influencer volgt die bij de eigen belangstelling past, maakt dit de vlogger tot deelgenoot van de sociale groep. Als de vlogger in de videoclip bepaalde producten gebruikt, zullen die moeten passen in die sociale groep. Het kan om de introductie van een nieuw product gaan, of om het versterken van bekendheid van een bestaand product. In al deze gevallen zal sociale bevestiging van de kijker het commerciële doel zijn. Als deze populaire vlogger dit product aanprijst, dan moet het wel een goed product zijn. Als iedereen het gebruikt, zal het vast een goed product zijn. Dergelijke gedachten zullen ingang moeten vinden. Binnen de sociale groep zal als norm gaan gelden dat dit product oké is. Lukt het de influencer om dit effect te bereiken, dan is de missie in marketingtermen geslaagd.

De massa trekt zich op aan voorbeeldfiguren

Een influencer mag zich verheugen in de sympathie van zijn/haar volgers. Om deze sympathie in stand te houden, is een bestendige gedragslijn vaak vereist. De sympathie wordt veelal opgewekt doordat de influencer wordt gezien als iemand die behoort tot dezelfde groep. Bovendien is de influencer iemand die op een voetstuk staat. Hij/zij heeft een vlog met een groot publiek. Dit verschaft de vlogger een duidelijke autoriteit. De volgers zien in de vlogger een bepaald ideaal. Het is een voorbeeldfiguur. Het is daarmee iemand die de volger zelf ook wel zou willen zijn. Een logische consequentie is dus, dat de volger zich optrekt aan de vlogger. Vertolkt deze vlogger zijn/haar rol als influencer goed, dan zullen de getoonde producten zeker ingang vinden bij de doelgroep.

Pak de commerciële kansen

Je zult begrijpen dat er op het gebied van influencing grote commerciële kansen liggen. Aangezien die kansen er voor iedereen liggen, kan het natuurlijk ook een bedreiging zijn voor jouw product. Vooral als jij deze kansen laat liggen en een ander ermee aan de haal gaat. Wil jij een influencer gebruiken voor jouw product, bedenk dan dat je reclame gaat maken van hoge kwaliteit. Een influencer verkoopt geen holle verkooppraatjes. Hij/zij geeft inhoudelijke informatie die moet kloppen. In zekere zin zal de influencer zelf ook in het product willen geloven. Want deze vlogger maakt zelf ook graag deel uit van de betreffende sociale groep. Pak jij het goed aan en ga je respectvol om met deze manier van reclame maken, dan kan dit de verkoop van jouw product in hoge mate stimuleren.

Pas op voor misbruik

Influencing door vloggers is een markt in ontwikkeling. Je kunt zelf op zoek gaan naar een goede vlogger, maar je kunt je hierover ook door een deskundige laten adviseren. Zo maak je gebruik van de inzichten die inmiddels zijn gegroeid en is de kans ook groter dat je bij de juiste influencer uitkomt. Let goed op dat er ook in deze markt inmiddels oplichters zijn. Het gaat dan om nepvloggers die met behulp van nepaccounts en gestolen foto’s de indruk wekken dat zij een grote groep volgers hebben. Wanneer jij betaalt om aandacht te schenken aan jouw product, gebeurt er niks. Je wordt dan gewoon opgelicht. Wil je dit voorkomen, kijk dan eerst eens goed rond hoe bekend de betreffende influencer op internet is. Zie je rond de betreffende persoon berichten en accounts uit allerlei sociale netwerken, dan is dat een goed teken. Kijk ook hoe de communicatie op deze accounts verloopt. Sluiten vraag en antwoord goed op elkaar aan, dan is dat een goed teken. Ook kun je de groei van het aantal volgers (laten) controleren. Is die groei heel geleidelijk gegaan, dan is dat logisch. Ging het in grote stappen, dan kan het gaan om partijen aangekochte nepvolgers. Probeer dus altijd vooraf te achterhalen of je de juiste infuencer hebt en of zijn/haar invloed groot genoeg is.

Lift mee met de stroom

Met reclame die gemaakt wordt door influencers is een compleet nieuwe reclamemarkt ontstaan. De reclame is persoonlijk en komt terecht bij een zeer geïnteresseerd publiek. Ga je hier verstandig en respectvol mee om, dan kun jij succesvol meeliften op deze nieuwe informatiestroom.

Lees ook deze blogs

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.