Meer over online conversie

Er bestaan nog vaak misverstanden over het doel van een website. Die wordt dan vooral gezien als een visitekaartje van het bedrijf. Toegegeven, je wilt natuurlijk dat jouw bedrijf goed toont naar het publiek. Toch is dit niet het belangrijkste doel van je website. Dat is namelijk het bereiken van een zo hoog mogelijke online conversie. Maar wat wordt eigenlijk met online conversie bedoeld? Eenvoudig gezegd betekent het dat een bezoeker van jouw website overgaat tot de handeling die jij hem wilt laten verrichten.

Waarom is een goede online conversie belangrijk?

Voorbeelden van online conversie

Het liefst laat je die bezoeker natuurlijk tot aanschaf van het aangeboden product overgaan. Maar er zijn haast altijd een aantal tussenstappen nodig, voordat daadwerkelijk tot die aanschaf wordt overgegaan. Zo kan een potentiële klant zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Ook nu is er sprake van een online conversie. Je website, of een deel daarvan, was er immers op gericht om dit voor elkaar te krijgen. Dit geldt ook als een bezoeker van jouw website het contactformulier invult of een folder over je product downloadt. Aan de hand van de vooropgestelde KPI’s bepaal je welke online conversies belangrijk zijn voor jouw bedrijf.

Meten is weten

Waarom is online conversie zo belangrijk, vraag jij je misschien af? De mate van online conversie wordt meestal aangegeven als een percentage. Je neemt het aantal bezoekers dat jouw website heeft bezocht en kijkt hoeveel daarvan werkelijk tot een conversie zijn overgegaan. Zijn van de 100 bezoekers er 20 tot het invullen van hun e-mailadres overgegaan, dan is de conversie dus 20/100e, ofwel een conversieratio van 20 procent. Door dit steeds te meten, kun jij zien of jouw campagnes werkelijk hun vruchten afwerpen. Voor die campagnes maak je vaak advertentiekosten, dus is het de moeite waard om te weten of dit voldoende oplevert.

Wat is een goede online conversie?

De hoogte van een online conversie is sterk afhankelijk van meerdere factoren, waaronder het type product, in welk land jouw doelgroep leeft en of je levert aan de zakelijke of particuliere markt. Daarnaast is het afhankelijk van de gebruiksvriendelijkheid van jouw website en de kwaliteit van de ingezette mediacampagnes. Over het algemeen is een online conversie, ook wel conversieratio genoemd, tussen de 1 en 4% gangbaar. Heb jij een lager percentage dan is het verstandig om kritisch te kijken naar de gehele Marketing en sales funnel.

Je reclamebudget onder controle houden

De bekendste plek waar je gedetailleerd kunt meten is Google Analytics. Hier kun je precies zien waar de converterende bezoeker vandaan is gekomen. Was hij via een betaalde advertenties op jouw site beland, dan weet je na enig rekenwerk precies hoeveel zo’n online conversie jou heeft gekost. Je kunt deze informatie gebruiken om je advertenties nog wat aan te scherpen of je website beter in te richten. Het helpt jou ook om je reclamebudget gerichter in te zetten.

Lees ook deze blogs

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.