Neuromarketing in de praktijk
Hoe werkt neuromarketing in de praktijk? Laten we eerst eens kijken wat het begrip “neuromarketing” inhoudt. Op Wikipedia kunnen we lezen dat het een relatief nieuw vakgebied is waarbij medische technieken en inzichten uit de neurowetenschap worden toegepast op het terrein van marketing. De term is nauw verwant met de term neuro-economie. De neurowetenschap bestudeert hoe onze hersenen werken; hoe nemen we de wereld om ons heen waar, wat doen herinneringen met ons en wat is de invloed van onze emoties. Natuurlijk zijn dit interessante vragen als het gaat om ziektes zoals een depressie, maar het is ook een interessant onderwerp in relatie tot bedrijven en dan met name het maken van reclame. Consumenten onbewust prikkelen, hun zintuigen prikkelen, het slim toepassen van kleuren, dát is neuromarketing.
Online marketing specialist inhuren voor het correct toepassen van neuromarketing?
Lees verder na de afbeelding.

Zo oud als de weg naar Rome
Neuromarketing is relatief nieuw als we het verbinden met hersenonderzoeken zoals scans, maar veel ouder als we kijken naar de praktijk. Handelaren uit vroeger tijden speelden al in op emoties van kopers. Een mooi paard, goed gerost en voorzien van goed tuig, verkocht beter dan een pezig paard dat er niet al te best uitzag maar wellicht wel sterker was en meer uithoudingsvermogen had. Dames werden verleid met sieraden en smeerseltjes voor de huid. Al snel was ook duidelijk dat kleuren een grote invloed hebben op het koopgedrag. Witte schoenen verkopen goed in de zomer, blauwe bonbons lijken ons niet lekker. Papiertjes om hartjes van chocola moeten rood zijn. Soms ontstaat een heel nieuw product als gevolg van een ander succesverhaal. Zo zijn kinderen gek op blauw ijs, Smurfenijs!
Nieuwe ontwikkelingen
Met de komst van technieken waardoor onze hersenen en de werking ervan veel beter in kaart kan worden gebracht, is neuromarketing een echte wetenschap geworden, met voor- en tegenstanders. Neuromarketing is vooral in de US controversieel. De tegenstanders vrezen dat er een gebied in de hersenen zal worden ontdekt waar de consumentenbeslissingen worden genomen. Deze “buy button” zou dan door marketeers kunnen worden geëxploiteerd. Voorstanders doen dit af als onzin. Hersenscans stellen bedrijven in staat te onderzoeken welke effecten reclamecampagnes hebben op consumenten. Trailers van nieuwe films zijn hiervan een goed voorbeeld. Voorstanders van neuromarketing zijn van mening dat het toepassen ervan in het voordeel is van de consument. Deze krijgt immers dat wat hij of zij graag hebben of zien wil.
Wetenschappelijk, commercieel en psychologisch
De neurowetenschap bestaat uit drie deelgebieden, die alle drie van belang zijn voor neuromarketing. De wetenschappelijke invalshoek onderzoekt hoe consumenten keuzes maken tussen verschillende producten. Geheugen speelt hierbij een belangrijke rol en er wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van prijs-onderzoeken en merktest-onderzoeken. De commerciële invalshoek onderzoekt onder meer de reacties van consumenten op bijvoorbeeld reclamecampagnes. Dit kan met behulp van hersenscans. Hoe kunnen zintuigen worden geprikkeld, welke kleuren doen het goed? De derde en laatste invalshoek is de psychologische kant van het verhaal. Denk hierbij aan een onderzoek dat gelaatsreacties meet (facial coding). De hypothese dat emoties onmiddellijk zichtbaar zijn in het gelaat heeft geleid tot deze onderzoekstechniek.
Kleurenpsychologie ofwel color psychology
Kleurenpsychologie wordt veel gebruikt in marketing. Kleur kan namelijk worden gebruikt om emoties en percepties van consumenten te beïnvloeden, en is daarmee een niet onbelangrijk instrument van marketeers. Echter, geslacht, leeftijd en cultuur kunnen van invloed zijn op de beleving en toepassing van kleur. Kleur is een invloedrijke informatiebron wanneer mensen een aankoopbeslissing nemen en bedrijven gebruiken ook kleur bij het kiezen van hun merklogo. Een paar voorbeelden:
Nintendo; rood logo, opwindend, jeugdig

Oral B; blauw logo, betrouwbaar, sterk

Animal Planet; groen logo, gezond, groei, vredig

Over kleurenpsychologie is veel te vertellen, lees ook de aparte pagina kleurenpsychologie ofwel color psychology.
Geef een antwoord