Personeelszaken

Het is de spil van je bedrijf: de afdeling personeelszaken, afgekort tot PZ. Een interessante en onmisbare afdeling die het zakelijke én het persoonlijke in het oog houdt. Hier lees je in professioneel geschreven blogs hoe je een goede afdeling PZ creëert en wat deze afdeling precies voor taken heeft.

Vakgebied

Onderwerp

Schrijver

Functieprofiel - Wat hoort erin te staan
Functieprofiel - Wat hoort erin te staan

Wat hoort er in een functieprofiel te staan

Wat hoort er in een functieprofiel te staan? Breiden jouw werkzaamheden zich zodanig uit dat je extra capaciteit nodig hebt? Dan krijg je te maken met het functieprofiel. Hoe valt dit woord het best te omschrijven? Eigenlijk is een functieprofiel een nauwkeurige omschrijving van een takenpakket. In dit geval zal het dus gaan om het…

Lees verder
Outsourcing
Outsourcing

Wat is outsourcing?

Outsourcing betekent uitbesteden. Soms kan een organisatie vanuit strategisch oogpunt besluiten om bepaalde bedrijfsactiviteiten uit te besteden aan een andere onderneming (de dienstverlener). Het kan gaan om nieuwe of bestaande activiteiten. In het laatste geval geeft de organisatie er de voorkeur aan een deel van de eigen organisatiemiddelen niet langer in te zetten maar om…

Lees verder
Werkprocessen beschrijven op papier
Werkprocessen beschrijven op papier

Het belang van werkprocessen

Wat is het belang van werkprocessen? Als ondernemer weet je dat alles om efficiency draait. Hoe beter jouw werkprocessen zijn ingedeeld, hoe hoger de productiviteit is die je kunt behalen. Het belang van goede werkprocessen is dus groot. Heb je een kleine onderneming dan merk je dit bijvoorbeeld al bij het standaardiseren van je administratie.…

Lees verder
HRM - Human resource management
HRM - Human resource management

Wat is HRM?

HRM is de afkorting van de Engelse term Human Resources Management. In het Nederlands: (strategisch) personeelsmanagement. HRM wordt op Wikipedia vertaald als ‘beheer van menselijke productiemiddelen’. Ook de termen personeelszaken en P&O worden vaak gebruikt in het kader van HRM. Echter, wanneer de term HRM wordt gebruikt wordt veelal gedoeld op een meer specifieke invulling…

Lees verder
Afdelingsplan
Afdelingsplan

Hoe maak je een afdelingsplan?

Een afdelingsplan vloeit vaak voort uit het businessplan. Je schrijft het aan de hand van een aantal standaard stappen. Doorgaans wordt het plan jaarlijks bijgesteld en aangevuld. Het schrijven van een afdelingsplan is belangrijk, maar uiteraard neemt ook de uitvoering ervan een prominente plaats in. Lees verder na de afbeelding. Belangrijke onderwerpen in een afdelingsplan…

Lees verder
Intranet
Intranet

Wat is intranet?

Intranet is een apart netwerk binnen een organisatie. Was het aanvankelijk uitsluitend bedoeld voor het delen van informatie binnen een organisatie, tegenwoordig biedt intranet veel meer mogelijkheden en voordelen. Het helpt werknemers bij het uitvoeren van hun werk. Zo kunnen bijvoorbeeld werkuren en verlofdagen worden geregistreerd en kan hierop algemene informatie over het bedrijf worden…

Lees verder