Het belang van een corporate identity

Het belang van een corporate identity is het direct herkenbaar zijn van je product of merk. Voor iedereen. Corporate identity moet niet worden verward met het begrip mission statement, hoewel beide begrippen wel overeenkomsten vertonen. Zowel corporate identity als mission statement gaan over de kern van je bedrijf.
Het mission statement, vaak kortaf de missie, gaat over het waarom van je bedrijf. Je drijfveren, je bestaansreden en wie je bent. 

De corporate identity is een ruimer begrip en omvat zowel missie als visie én de merkidentiteit. 

Het belang van een corporate identity

Wat is corporate identity precies

De corporate identity is de identiteit van je bedrijf, heel kort verwoord in een slogan of in een enkel beeld.  Het wordt ook wel merkidentiteit genoemd of organisatie-identiteit en het maakt je bedrijf uniek. Het grote voordeel van een sterke corporate identity is dat je publiek snel en eenvoudig verbanden kan leggen met je merk. Het belang van corporate identity is dan ook heel groot. Je identiteit omvat naast elementen zoals een visie en missie ook je kernwaarden, de persoonlijkheid en cultuur van je organisatie. Belangrijke onderdelen van de uitstraling van je corporate identity zijn:

  • Communicatie: je tone of voice, je verbale en schriftelijke communicatie 
  • Gedrag: hoe je je producten produceert en met je werknemers omgaat
  • Design: hoe je er uit ziet; je logo, huisstijl, kleurstellingen. Kleurenpsychologie speelt een belangrijke rol bij de keuze van je design. 

Corporate identity is iets anders dan imago. Imago is hoe de buitenwereld naar jou kijkt, je identiteit bepaal je zelf. Hoe duidelijker jij je identiteit uitdraagt, hoe groter de kans is dat je imago daarbij zal passen. 

Kernwaarden en positionering

Belangrijke onderdelen van je corporate identity: kernwaarden en positionering. Met je kernwaarden draag je uit waar je voor staat en wie je bent. Je bedenkt ze niet, je voelt ze en ervaart ze. Bijvoorbeeld eerlijk, betrokken en creatief. Dat bén je. Veel kernwaarden komen terug bij veel bedrijven, het is dus zaak je te onderscheiden. Dit doe je door de manier waarop je je kernwaarden uitdraagt: in tekst, beeld en toonzetting. 

Door je te positioneren vertel je waarom de klant juist voor jouw product of dienst moet kiezen. Je doet een merkbelofte: “Voor de man die op zoek is naar de perfecte das”. Positionering is verwant aan marketingstrategie. Bovendien is het belang van een corporate identity dat alle medewerkers binnen je organisatie dezelfde kant op kijken. 

Lees ook deze blogs

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.