Geld weggooien met online adverteren

Je wordt er doorlopend mee om je oren geslagen: ‘Maak reclame op internet, het is goed voor je bedrijf’. Nu zal je ons dit niet horen ontkennen, maar het maakt wél een belangrijk verschil hoe je dit doet. Binnen de online-marketing bestaan er diverse mogelijkheden om je doelgroep zo scherp mogelijk te benaderen. Als jij die methoden goed weet toe te passen, zal je al gauw merken hoeveel geld je dit scheelt.

Geld weggooien met online adverteren

Eerst je doelgroep goed kennen en definiëren. Weten wat hen ‘beweegt’

Weet je eigenlijk wel wie de kopers zijn die jij zoekt? Dit hangt nogal af van het product of de dienst die jij aanbiedt. Stel dat je via Facebook adverteert, dan behoren mensen die een nieuwe mascararoller zoeken grotendeels tot een andere groep mensen dan degenen die op zoek zijn naar een nieuwe grasmaaier. Plaats jij, zonder voorafgaande selectie, een advertentie voor een grasmaaier op Facebook, dan komt die dus op ieders scherm te staan. Een groot deel van deze ‘geadresseerden’ bereik je dan voor niets, want die zijn helemaal niet in jouw product geïnteresseerd. Jammer van je geld, want dat gooi je gewoon weg door op hun scherm te adverteren.

Je pakt het veel slimmer aan als je vooraf gebruik maakt van de selectiemogelijkheden die Facebook je biedt. Kijk eerst eens naar de plek waar jouw potentiële klanten moeten wonen. Vervolgens kun je verder selecteren op opleiding, leeftijd, geslacht, of gewoon op de vind-ik-leuks die ze aanklikken. Zo heb je jouw doelgroep al een flink stuk beter gedefinieerd. Kijk je vervolgens ook nog naar het koopgedrag en misschien naar het werk dat jouw potentiële klanten doen, dan is de procentuele kans dat ze op jouw advertentie reageren een enorm stuk toegenomen.

Vooraf bepalen hoe campagnes worden gemeten en wanneer je succes hebt behaald
De belangrijkste strategie die je hebt als marketeer, is het toepassen van je inzicht. Een goed inzicht kan pas ontstaan als je precies weet waar je mee bezig bent. Weet je dit niet, dan loop je het risico dat je blijft investeren in campagnes die te weinig resultaat opleveren voor hun geld. Ook is het omgekeerde mogelijk. Renderende campagnes worden door jou over het hoofd gezien en je stopt op een moment dat je juist door zou moeten gaan.

Het te behalen doel hoeft niet alleen maar te bestaan uit het vergroten van je verkopen. Ook het voeren van algemene branding campagnes, kan een doel op zich zijn. Dit kan bijvoorbeeld goed zijn voor de merkbekendheid of gebruikt worden als onderdeel in de opbouw van een uitgebreide campagne. Wél is steeds van belang dat je jouw doelstellingen beperkt houdt. Bij een te ruim bemeten doel, valt achteraf eigenlijk niet na te gaan of dit ook behaald is. Bedenk vooraf hoe je achteraf de resultaten wilt gaan meten. Je zorgt er zo voor dat je gelijk al focust op het verkrijgen van de juiste informatie. Vooraf bepaal je ook hoe je die informatie gaat combineren. Je komt dan uiteindelijk aan antwoorden van een hoog niveau.

Niet te veel generieke campagnes maar gepersonaliseerde campagnes
Je kunt natuurlijk elke week een reclamecampagne starten. Dat kost je veel geld en jouw algemene boodschap komt bij iedereen terecht. Maar wist je dat bezoekers op internet al behoorlijk verwend zijn? Alles om hen heen wordt tegenwoordig gepersonaliseerd. Bezoekers van een website zijn niet anders meer gewend. Doe jij hier niet aan mee, dan word je al gauw niet meer interessant gevonden. Bij een groot aantal bezoekers wekt het zelfs irritatie wanneer ze om de oren worden geslagen met producten en aanbiedingen die niet aansluiten op hun interesses. Daarom moet ook jij zo snel mogelijk naar gepersonaliseerde campagnes toe. Maak gebruik van de informatie die je inmiddels hebt vergaard en bedien je potentiële klanten op hun wenken met voor hen nuttige informatie. Het aantal bezoekers dat hierdoor tot aankoop overgaat stijgt hierdoor gegarandeerd. Bovendien blijven veel meer klanten bij je hangen. Je laat namelijk zien dat je ze een beetje kent. Dat is voor veel bezoekers aantrekkelijk. Jij voldoet aan hun wensen en bij jou voelen ze zich thuis. 

Marketing moet crossmediaal worden ingezet

Herhaling en herkenning zijn belangrijke factoren binnen de online-marketing. Switcht jouw (potentiële) klant even naar een ander sociaal netwerk, dan is het goed dat hij jouw bedrijf daar ook weer tegenkomt. Daarnaast is het zo dat elk sociaal netwerk haar eigen kring van gebruikers heeft. Die groepen gebruikers overlappen elkaar natuurlijk wel. Maar heel wat mensen zullen jouw reclameboodschap missen als jij je tot slechts één sociaal netwerk beperkt. Bovendien vullen de verschillende sociale netwerken elkaar aan. Dat is eigenlijk heel logisch, want aan hun onderlinge verschillen ontlenen ze hun bestaansrecht. Laat je op Facebook bijvoorbeeld een pakkende tekst met foto zien, dan kun je die op YouTube aanvullen met een commercial met flitsende beelden en geluid. Intussen heb je ook enkele influencers op Instagram benaderd. Die praten over jouw product en laten het aan hun volgers zien. Ook kunnen ze desgewenst verwijzen naar de commercial die op YouTube draait. Gaan jouw potentiële klanten vervolgens zelf via Google op zoek, dan staat jouw Google advertentie natuurlijk bij elke zoekopdracht bovenaan.

Iedere campagne vraagt om een andere mix

Je zult vast begrijpen dat de mix die je toepast sterk samenhangt met jouw product. Een trendy product zal zich beter lenen voor Instagram dan een meer alledaags product. Let er wél op dat de meningen hierover snel kunnen veranderen. Er hoeft rond jouw type product maar één succesvol account op Instagram te ontstaan en de mogelijkheden veranderen radicaal. Houd dus doorlopend de sociale netwerken in de gaten. Natuurlijk zal bij elk product de mix anders zijn. Soms met wat meer nadruk op eenvoudige advertenties op Facebook, LinkedIn en Google, een andere keer met een spetterende commercial op YouTube erbij. Maak steeds van te voren een plan, waarbij de verschillende media-uitingen goed in elkaar grijpen.

Meten is weten om vervolgens bij te sturen

Natuurlijk wil je weten of je met jouw campagnes op de goede weg bent. Daarvoor gebruik je in de eerste plaats Google Analytics. Deze uitgebreide tool van Google meet al het verkeer dat met jouw campagne samenhangt. Zo kun je zien waar jouw bezoekers vandaan komen, hoe ze verder zoeken binnen jouw website en of ze iets kopen. Let er trouwens op dat Google Analytics ook nog verschillende extra meetmogelijkheden biedt. Die kunnen bijvoorbeeld handig zijn om het verkeer dat binnen jouw website plaatsvindt te analyseren. Je komt dan terecht bij meetmethodes met namen als: Custom Parameters, Enhanced E-commerce en Events. Het zijn meetmethoden die je bij Google vindt, maar ze worden ook door andere bedrijven aangeboden. Heb je de resultaten van jouw inspanningen gemeten, dan weet je of het nodig is om bij te sturen. Zo spring je zuinig om met jouw reclamegeld en trek je de meeste klanten!

Lees ook deze blogs

Delen wordt gewaardeerd!

Lees Interacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.