Retargeting / Remarketing in Google

Er wordt veel gesproken over retargeting / remarketing in Google, maar misschien is jou nog niet duidelijk wat er met die termen wordt bedoeld. Bekijken we het woord ‘target’, dan betekent dit je doel. Binnen de marketing is dat een potentiële klant, waaraan jij iets verkopen wilt. Overigens hoeft het verkopen van je product (nog) niet altijd op het eerste plan te staan. Bij retargeting / remarketing kan ook het verspreiden van je nieuwsbrief een doel zijn waarmee je de target opnieuw benadert. De termen retargeting en remarketing gaan dus over het terughalen van een bestaande potentiële klant. Beide termen hebben dezelfde betekenis.

Retargeting / Remarketing toepassen in Google

Laat via Google een cookie plaatsen

Natuurlijk vraag jij je af hoe je de juiste data voor retargeting in handen krijgt. Daar hoef je zelf geen moeilijke acties voor te ondernemen. In de uitleg die we je hier geven, gaan we uit van remarketing via Google Adwords. Google stelt hiervoor een tag beschikbaar die je aan je website toevoegt. Bezoekt iemand dan jouw website, dan wordt van die persoon het ip-adres geregistreerd of wordt een cookie op diens computer geplaatst. Zo verzamel je geleidelijk aan de gegevens van alle personen die een bezoek aan jouw website hebben gebracht.

Directe koppeling tussen websitebezoek en advertentie

Om de remarketing in Google goed te laten werken, vraagt Google je vooraf om productfeeds. Heb je bijvoorbeeld een webshop, dan gaat het om afbeeldingen met bijbehorende informatie van al je producten. Je plaatst ze bij Google in een bibliotheek, door ze vooraf te uploaden. Wanneer een bezoeker vervolgens één van jouw producten bekijkt, zorgt de dynamische remarketing van Google ervoor dat jouw bezoeker later nogmaals dit product als advertentie onder ogen krijgt. Dit is een duidelijk voorbeeld van remarketing in Google, waarbij de koppeling tussen het bezoek en de advertentie die erop volgt vrij direct is.

Retargeting met Google Tag Manager

Je kunt er ook voor kiezen om een tag uit Google Tag Manager op je website te zetten. Pas je op deze manier remarketing toe, dan heb je veel meer keuze. Je kunt de retargeting ads dan specifiek richten op de doelgroepen die Google Analytics voor je kan maken. Denk hierbij aan demografische factoren of bepaalde interesses van mensen in jouw doelgroep. Bovendien bespaar je op je reclamebudget door zeer kortstondige bezoekers van jouw website van retargeting in de praktijk uit te sluiten. Die waren bij jou vermoedelijk aan het verkeerde adres en hoeven verder niet met reclame te worden verleid. Je kunt ook bezoekers uitsluiten die reeds een product gekocht hebben. Het is natuurlijk zonde om deze bezoekers nogmaals een advertentie te laten zien. Besteed het advertentietegoed liever aan een potentiële koper.

Je kosten in de hand houden

De gegevens die je over je doelgroep hebt verzameld, kun je ongeveer anderhalf jaar blijven gebruiken. Nu zal jouw retargeting / remarketing in Google zorgen voor meer effectiviteit in jouw reclamebudget. Je bent immers niet van plan om een bezoeker te lang met jouw advertenties te blijven bestoken. In Google Analytics meet je ook direct hoe jouw retargeting / remarketing in Google uitwerkt. Doen bepaalde advertenties hun werk niet goed, dan skip je ze direct. Je maakt zo optimaal gebruik van je reclamebudget.

Lees ook deze blogs

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.