See Think Do Care

Het See Think Do Care model van Google (STDC) helpt je bij het inrichten en optimaliseren van al jouw stappen in de marketing en sales trechter.

Het marketinglandschap is in de loop der jaren steeds uitgebreider geworden en hiermee is marketing voor steeds meer mensen een onderwerp waar zij graag met een grote boog omheen lopen. Als onderneming wil je natuurlijk zoveel mogelijk mensen naar jouw verkoopkanalen trekken, maar hoe zorg je ervoor dat jij opvalt in de massa en misschien nog belangrijker, echt blijft hangen in het brein van mensen.

See Think Do Care model van Google

De klantreis door de verkooptrechter

We weten inmiddels dat de consument niet bij het zien van één uiting overgaat tot de aankoop van een product of dienst. De verkooptrechter is dus langer geworden. Veel meer marketingstappen volgen elkaar op voordat je uitkomt bij de sales. Het is dus belangrijk dat jij iemand tijdens de klantreis door de verkooptrechter een paar keer kunt benaderen en hiermee overtuigend genoeg bent om die persoon in beweging te brengen. Het aantal keren dat je iemand moet benaderen voordat diegene onder in jouw trechter overgaat tot aankoop, is afhankelijk van het type product en in welke branche je werkt. Het See Think Do Care model van Google schrijft je dan ook geen uniforme regels voor.

Voorbeelden van klantbenadering

Bij het benaderen van jouw potentiële klant, kun je in de eerste plaats denken aan informatie die deze persoon op jouw website achterlaat. Bijvoorbeeld een e-mailadres dat hij invult, waardoor jij vervolgens een nieuwsbrief of brochure naar die bezoeker kunt sturen. Vraag hem om hierop te reageren en kijk of deze potentiële klant dat doet. Leent jouw product zich voor een presentatie in de echte wereld, stuur deze geïnteresseerde dan een gratis uitnodiging voor jouw event. Dit kan bijvoorbeeld een shoppingavond zijn, een beurspresentatie of een productdemonstratie die jij op een bepaalde locatie organiseert. Ook een webinar over jouw product kan de interesse verder opwekken.

Zorgvuldige marketing, gericht op de juiste fase

Het See Think Do Care model van Google kun je voor al je marketinguitingen gebruiken. De vorm waarin jij jouw product onder aandacht brengt, is afhankelijk van het type product dat je aanbiedt. Gaat het om een product of een dienst voor de particulier of richt jij je op het bedrijfsleven? Je benadering zal heel verschillend zijn. Ook de prijs speelt natuurlijk een rol. Hoe hoger de prijs, hoe zorgvuldiger jouw potentiële klant zijn afweging zal maken. Steeds is het belangrijk om je inspanningen te richten op de fase waarin jouw potentiële klant zich bevindt. Bij een eerste kennismaking hoort een marketingomgeving die geheel op dit aspect is gericht. Je praat nog niet over koop en verkoop, die zogenaamde ‘conversie’ komt pas veel later aan bod. Op weg naar het moment van die conversie, probeer je de potentiële klant steeds verder aan jouw product te binden.  

De klantreis door de trechter visueel ordenen

Met het See Think Do Care model van Google (STDC) kun je de klantreis door de trechter goed visualiseren. Elk woord in de naam van het STDC-model staat voor een bepaalde fase in de klantreis. Je kiest eerst de marketingmogelijkheden voor jouw potentiële klant. Je begint breed voor alle bezoekers en spitst jouw instrumenten steeds verder toe naarmate de klant serieuzer wordt. De marketingmiddelen die jij op die manier bedenkt, geef je hun plek op het juiste moment in de klantreis. Weet je de juiste volgorde te creëren, dan kun je hiermee veel mediaverspilling voorkomen.
Wanneer je de middelen op jouw potentiële klanten loslaat, ga je dit proces monitoren met de hulpmiddelen zoals Google Analytics en Hotjar. Zorg hierbij voor een juiste inrichting van de verschillende dashboards op je scherm. Je krijgt dan meer inzicht in het gedrag van de consument en in de kwaliteit van jouw boodschap. Op die manier kun je jouw campagnes sneller bijsturen.

De vier fases van het See Think Do Care model

Het STDC model van Google beslaan vier belangrijke fases. Meestal worden die heel kort uitgelegd. Om jou een completer beeld te geven, hebben we deze fases voorzien van een voorbeeld. We gaan er daarbij even vanuit dat jij handige keukenapparaten verkoopt. Met behulp van het See Think Do Care model breng je een nieuw model staafmixer op de markt.

See

Dit is het eerste contactmoment met jouw onderneming.

Je kunt daarvoor een Google ad hebben geplaatst waar mensen op klikken. Bijvoorbeeld met de boodschap: bekijk de laatste video van Jamie Oliver met de beste tools voor in de keuken. Dezelfde boodschap kan jouw potentiële klant natuurlijk ook bereiken via social media of een ander marketing kanaal. In de video komt jouw staafmixer duidelijk aan bod, maar er wordt nog niets gezegd over het merk en type. In dit stadium laat je zien wat je allemaal met een staafmixer kunt doen. Aan het einde van de video is het niet erg om door middel van een aftiteling te refereren naar het type staafmixer.

Think

De boodschap in de See fase sprak aan. De klant staat open voor het opdoen van meer indrukken van jouw product.

Via re-targeting komt de potentiële klant terug en wil meer zien over de staafmixer en andere staafmixers vergelijken. Helaas gaat de potentiële klant nog niet direct over tot de aankoop want er zijn wat twijfels. Is dit wel de juiste keuze? Daarom probeer je in ieder geval dat hij of zij een emailadres achterlaat. Vervolgens kun je de potentiële klant op een later moment een email sturen met de voor- en nadelen van de verschillende staafmixers. Daarnaast stuur je een email met een unieke code voor een demonstratie in een lokale supermarkt.

Do

De laatste stap voor het kopen of verkrijgen van de gezochte oplossing, tot en met de aankoop zelf.

Tijdens de demonstratie die de uitgenodigde klanten bezoeken, verkoop je aan hen een flink aantal nieuwe staafmixers. Klanten die nog twijfelen geef je een kortingsbon met einddatum mee naar huis. De week erna neem je nog eens contact met ze op. Dit doe je ook met degenen die wél een uitnodiging hadden ontvangen, maar niet op de demonstratie zijn verschenen. Intussen zorg jij ervoor dat je de staafmixers ook online kunt leveren. Je verzamelt positieve reviews en gebruikt die weer om nieuwe klanten binnen te halen. Sommige mensen kun je namelijk sneller over de eindstreep trekken door middel van sociale bevestiging.

Care

De fase na de aankoop die belangrijk is om klanten aan jouw onderneming te binden. Je zorgt voor een stukje aftersales.

Je stuurt jouw eerste klanten een bericht en biedt ze hierin een code aan waarmee ze leuke recepten van jouw website kunnen halen. Verkoop je nog andere keukenapparaten, dan geef je hen een loyaliteitskorting.

Re-targeting en Google Analytics

Vooral tijdens de See fase en de Think fase zorg je voor een stukje re-targeting. Dit houdt in dat je de bezoekers bij de les probeert te houden, door hen gericht Google advertenties te sturen of gebruik te maken van de overige re-targeting kanalen. Natuurlijk maak je gebruik van Google Analytics om het gedrag van jouw bezoekers te monitoren. Zo kun je zien welk van jouw marketingactiviteiten de meeste bezoekers oplevert. Ook kun je zien hoeveel er daarvan terugkomen. Je ziet de tijden van de dag waarop ze hun interesse toonden en de demografische omgeving waarvandaan jouw bezoekers komen.

Al deze informatie kan jou helpen om te beoordelen of je op de goede weg bent. Ook kun je de uitgezonden boodschappen nog wat meer op je doelgroep aanscherpen. Tenslotte kun je zien hoeveel geld het je in een week of maand heeft gekost en hoeveel gerealiseerde omzet daar tegenover staat om vervolgens de ROI te kunnen zien. 

Lees ook deze blogs

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.