Wat is SEO?

De afkorting SEO is afkomstig van het Engelse woord search engine optimization. In het Nederlands wordt SEO vertaald met “zoekmachineoptimalisatie”.
Op het moment dat iemand binnen een zoekmachine informatie zoekt over een bepaald onderwerp,  verschijnen er zoekresultaten over het gekozen onderwerp. Vooral voor bedrijven is het belangrijk hoog te scoren binnen de zoekresultaten zodat klanten hen weten te vinden. Immers, hoe meer bezoekers er op de website komen, hoe meer producten of diensten zullen worden verkocht. Veel bedrijven doen hiervoor moeite en zetten professionals zoals online marketeers, webmasters en SEO tekstschrijvers aan het werk met de bedoeling hun positie door middel van zoekmachine marketing binnen de zoekresultaten van zoekmachines te verbeteren.

SEO - Search engine optimization

Organische vindbaarheid

Met de organische vindbaarheid worden de zoekresultaten die de zoekmachine zelf vindt bedoeld, zonder dat sprake is van manipulatie.
Het is bij zoekmachines zoals Google mogelijk tegen betaling te adverteren (SEA). Deze advertenties worden boven de organische zoekresultaten getoond. Adverteren binnen zoekmachines is een dure aangelegenheid en zodra men stopt is de hoge positie binnen de zoekresultaten niet meer zichtbaar. Organische vindbaarheid kost niets en is dan ook voor veel bedrijven heel belangrijk. Voor de zoekmachines is het belangrijk dat zoekresultaten zo goed mogelijk aansluiten bij de zoekopdracht. Immers, zoekmachines die slechte zoekresultaten bieden zullen hun gebruikers snel verliezen.

Organische vindbaarheid verbeteren met SEO

SEO is een term die wordt gebruikt voor het geheel aan werkzaamheden die de organische vindbaarheid verbeteren. Zoekmachines worden steeds intelligenter en SEO moet daardoor ook steeds intelligenter worden toegepast. Een paar jaar geleden volstond onder meer het schrijven van teksten waarin een zoekwoord (keyword) regelmatig, liefst heel vaak, terugkwam. De kwaliteit van de tekst was daarbij van ondergeschikt belang. Google is tegenwoordig veel selectiever en zoekt naar relevantie en kwaliteit van websites.

Enkele belangrijke onderdelen van SEO:

  • Trefwoorden in de URL en domeinnaam
  • Trefwoorden in de titel van een pagina
  • Trefwoorden in heading-tags (<h1>, <h2>, <h3>)
  • Trefwoorden in de “ALT”-tag van afbeeldingen
  • Gebruik van een sitemap
  • Optimaliseren van de laadtijd van de website
  • Rich snippets
  • Taalgebruik content
  • Intern linken
  • Extern linken.

De grotere zoekmachinebedrijven helpen webmasters bij het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Zo heeft Google hiervoor het platform Google Search Console, Yahoo biedt de Yahoo Site Explorer en zoekmachine Bing biedt de Bing Toolbox.

Lees ook deze blogs

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.