Booking.com psychologisch ontrafeld

Wat maakt Booking.com zo succesvol?

Natuurlijk is het aanbod bijzonder compleet. Maar de boekingsgigant staat ook vol van psychologische beïnvloeding. Welke ‘trucs’ gebruikt Booking.com? Wat is de psychologie erachter? En belangrijk, hoe kan je zelf deze inzichten vervolgens gebruiken om nóg effectiever online te worden?

Ik neem je mee in een consumentenpsychologische tour langs Booking.com. Onderweg leg ik zoveel mogelijk technieken bloot die ik herken. Stel gerust vragen en hou je handen binnenboord.

Waarom ik het whitepaper over Booking.com heb geschreven

Een paar maanden terug stond ik op het podium, terwijl ik een presentatie over online persuasion gaf. Plots stak iemand z’n hand op.

Ben je zelf nu nog gevoelig voor deze tactieken?

Je weet tenslotte dat je beïnvloed wordt!’ Dat deed me denken aan wat me vorig jaar is overkomen, toen ik op vakantie naar Japan ging. We wilden twee dagen de ‘Nakasendo Trail’ lopen. Daarvoor was een overnachting nodig. Liefst in een leuk hotel. Dan kom je al snel uit bij Booking.com om leuk hotel met een beschikbare kamer te zoeken. Nu is het belangrijk om te onthouden dat ik natuurlijk niet precies meer weet wat er op Booking.com stond tijdens het boeken.

Het zal je niet vreemd in de oren klinken als er iets van ‘laatste kamers beschikbaar op onze site’, of ‘er kijken 15 mensen naar deze kamer’ voorbij kwam. De kamers zijn gewild, ik moet snel boeken! Maar toen we aankwamen in ons hotel was ik compleet verbaasd. Daar stond ons hotel, verstopt in het mooie landschap, met plaats voor zeker wel 150 kamers. In de entree stonden twee mensen van de receptie die vrolijk zeiden: ‘Hello, mister Zuidgeest!’

Wat? Kenden ze mijn naam nu gewoon?

Natuurlijk, die Japanners staan bekend om hun gastvrijheid. Maar dat ze zelfs de namen van hun gasten uit hun hoofd leren, dat had ik niet verwacht. Zeker als je bedenkt hoeveel mensen er wel niet in het hotel konden verblijven. Het was tenslotte een gewild hotel. (Toch? Laatste kamers beschikbaar, er kijken op dit moment 15 mensen naar dit hotel…). Wat bleek? We waren de enige gasten in het hotel! Wat bizar.

Zo zie je dus, ik ben ook gevoelig voor deze tactieken. Ik ben ook maar een mens. Tijdens het schrijven van het whitepaper kwam ik erachter wat er nu precies was gebeurd. Ik ben gestonken in een simpele psychologische ‘bias’; de base rate neglect. Lees mee om te weten te komen wat dat is, en hoe je dat zelf zou kunnen toepassen!

PDF van Booking.com - psychologisch ontrafeld

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.