Een app laten maken voor je bedrijf

Een app laten maken voor je bedrijf is erg populair. De vraag is echter of het de moeite en de kosten waard is. In dit artikel zetten we voordelen en nadelen van een app laten maken op een rij. Feit is dat steeds meer mensen gebruik maken van mobiele apparaten. De smartphone en tablet zijn niet meer weg te denken. Steeds meer mensen gebruiken deze apparaten ook voor acties zoals het doen van aankopen. Een eigen bedrijfsapp lijkt onmisbaar maar in veel gevallen kan je beter kiezen voor een goede mobiele website. 

Lees verder na de afbeelding.

Een app laten maken voor je bedrijf

Een app laten maken voor je bedrijf of liever een mobiele website?

Voor sommige bedrijven is een app onmisbaar. Allereerst natuurlijk voor de bekende social media zoals Instagram en Facebook. Eigenlijk is de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen of mensen je bedrijf vaak bezoeken. Online dan welteverstaan. Heb je voornamelijk te maken met klanten die jou alleen af en toe nodig hebben, dan is een app geen goede keuze. Een app heeft een hoge startdrempel. Immers, een klant moet gericht actie ondernemen, namelijk de app downloaden. Dit is een belangrijke hobbel die moet worden genomen om je app rendabel te maken. Verwacht je dat klanten (massaal) je app zullen installeren op hun telefoon en/of tablet?

Indien je bovenstaande vragen ontkennend hebt beantwoord dan kan je beter kiezen voor het laten maken van een goede mobiele website. Klanten die jou vinden via de zoekmachines op hun telefoon, kunnen dan goed gebruik maken van de mogelijkheden van je website. Bijvoorbeeld door in te schrijven op je nieuwsbrief of een aankoop te doen. 

Waarvoor dient een app

Klanten die een app installeren verwachten daarmee bepaalde problemen te kunnen oplossen. Dit kan bijvoorbeeld het regelmatig vinden van informatie zijn, regelmatig doen van aankopen of het eenvoudig openen van de deur van een vakantiehuis.  

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Verbetert de gebruikersvriendelijkheid door een app aan te bieden?
  • Hoe vaak zal een gebruiker mijn app daadwerkelijk nodig hebben?
  • Moet content ook beschikbaar zijn als er geen internetverbinding is?
  • Hebben gebruikers functionaliteiten van de telefoon nodig om mijn product te gebruiken? Denk hier aan pushberichten, GPS, NFC, bluetooth, media of de camera van de telefoon. 

Heb je een of meer van deze vragen met “ja” beantwoord, dan kan een app laten maken voor je bedrijf zeker zinvol zijn. 

Een app hoeft niet alleen voor vast klanten te zijn

Over het algemeen zullen nieuwe klanten niet snel een bedrijfsapp installeren van een bedrijf. Het zijn de klanten die jou al kennen die besluiten een app van je bedrijf te downloaden. Toch zijn er uitzonderingen. Zo kun je als bedrijf nieuwe klanten min of meer dwingen om een app te downloaden. De app moet dan wel een bepaalde meerwaarde bieden t.o.v. de website of social media kanalen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het openen van de deur van je vakantiehuis of het gedetailleerd kunnen volgen van het logistieke proces van een besteld product met de app. 

Nieuwe klanten vind je vaak via je website en het is daarom aan te raden om altijd een goede mobiele versie van je website te hebben. Was dat een paar jaar geleden nog niet echt een must, tegenwoordig wel. Steeds meer mensen gebruiken de telefoon om aankopen te doen en steeds minder mensen hun pc of laptop. Tegenwoordig worden er ook steeds meer dure aankopen gedaan via de mobiele telefoon.

Voordelen en nadelen van een app voor je bedrijf

Een groot voordeel van een app is dat je klanten je zien. Zodra zij op hun telefoon of tablet bezig zijn, zien zij het icoontje van jouw bedrijfsapp. Mits ze die hebben geïnstalleerd. Klanten zijn maar één tik van je verwijderd. 

Een tweede voordeel van een app is dat je meer mogelijkheden hebt dan met een (mobiele) website. Je kunt van alles laten inbouwen in de app. Denk bijvoorbeeld aan het sturen van een pushbericht over tijdelijke aanbiedingen of het gebruik maken van de NFC, GPS of bluetooth technologie in de telefoon.

Als laatste voordeel noemen we je klanten. Gebruikers van een app en de bijbehorende data zijn waardevol. Zij hebben al laten zien geïnteresseerd te zijn in je product of dienst en zijn betrokken bij je bedrijf. 

Dan een paar nadelen van een bedrijfsapp. Een app wordt veel minder vaak geïnstalleerd dan dat er bezoekers op je website komen. De drempel is hoog om de app te downloaden. Je moet dus goed weten of de investering voor een bedrijfsapp zinvol is. 

Een tweede nadeel: gebruikers van je app doen dit lang niet altijd langdurig. Vaak wordt de app na enige tijd niet meer gebruikt of verwijderd. Je moet dus zorgen dat de app steeds interessant blijft. 

Een derde nadeel: voor elk platform (Android, iOS) moet je een aparte app laten ontwikkelen. Dit is uiteraard kostbaar. 

De kosten van een app laten maken voor je bedrijf

Het is logisch dat de kosten van een bedrijfsapp variëren. Bedenk dat de concurrentie in app-land moordend is. Een goedkope, niet opvallende app, zal tegenwoordig nauwelijks scoren. In 2017 waren er al zo’n 3 miljoen apps te krijgen in de Google Play Store en dik 2 miljoen in de Apple Store. Het valt dan ook niet mee om de aandacht van gebruikers te trekken. Tenzij je natuurlijk een uniek product hebt. Je zult in ieder geval je bedrijfsapp moeten promoten om klanten ertoe te bewegen je app te downloaden. 

Een goede bedrijfsapp kost tussen de €10.000 en €20.000. Veel goedkoper en veel duurder kan ook. Wanneer is een goedkopere bedrijfsapp zinvol?

Een goedkope bedrijfsapp, minder dan €2000

Een goedkope bedrijfsapp laten maken heeft nadelen, maar ook voordelen. Wanneer kan je kiezen voor zo’n goedkopere versie? Je kan volstaan met een goedkope bedrijfsapp als het aantal functionaliteit(en) van de app niet heel groot is. Een app voor het downloaden van een folder of programma, een app voor een online magazine of voor de productcatalogus bijvoorbeeld. 

Goedkope bedrijfsapps zijn vaak gestandaardiseerde apps. Dit heeft ook weer voordelen en nadelen. De leverancier van de app heeft vaak geïnvesteerd in een goed werkend product. Dit product zal ook nog steeds worden verbeterd. Hoewel dus standaard en gelimiteerd, wel een goede app. Vaak kan je lichte aanpassingen doen aan de functionaliteiten en het kleurgebruik binnen de app.

Ander voordeel van een goedkopere app: je kunt het uitproberen. Hoe bevalt het om een bedrijfsapp te hebben, welke problemen kom je tegen? Door eerst eens een goedkope bedrijfsapp te nemen kan je leren hoe het werkt en beter besluiten of een grotere investering rendabel is. 

De nadelen van een ‘goedkope’ app zijn

  • Weinig tot geen creatieve mogelijkheden 
  • Weinig tot geen mogelijkheden voor uitbreiding
  • Minder kans op downloads van je app in verband met concurrentie
  • Grotere kans op een slechte app die niet mooi is en niet goed werkt. Dit maakt dat je meer kans hebt op ontevreden gebruikers hetgeen weer slecht is voor je bedrijf
  • Kans dat je app wordt geweigerd in de store. 

De kans dat een goedkope app meer tegen je werkt dan voor je, is groot. Denk dus goed na voordat je besluit een goedkope app te laten maken. 

Een duurdere bedrijfsapp laten maken

Zoals gezegd ben je voor een unieke bedrijfsapp op maat tussen de €10.000 en €20.000 kwijt (2019). Dat is veel geld dus het is zaak om vooraf goed na te gaan of het de moeite is. Heb je een uniek idee voor een app, schakel dan een expert in om te sparren over je idee. Meerdere offertes aanvragen is ook een goed idee. Ga de financieringsmogelijkheden na en bekijk of een “app op afbetaling” mogelijk is. Vaak is het mogelijk klein te beginnen en de app steeds verder uit te breiden. Dit geeft ook de mogelijkheid tot gespreide betaling. Ook belangrijk: zorg dat je een dure app, voordat je hem op de markt brengt, eerst goed laat testen. 

Tot slot; vergeet de user stories niet voordat je van start gaat

Nu je weet welke voordelen en nadelen er kleven aan een eigen app is het goed om te weten dat de eerste stap niet het uitnodigen van leveranciers is of het opvragen van een aantal offertes. Start eerst met het formuleren van een aantal user stories. Zo creëer je duidelijkheid voor de interne organisatie en potentiële leveranciers. Daarnaast is het belangrijkst dat je hiermee jouw klant centraal stelt bij het maken van de app. 

Een user story is een korte zin met een omschrijving van wat de klant precies wil. Een goede user story is concreet beschreven en omvat de wie, wat en waarom vraag. Tot slot koppel je hier een aantal criteria aan. Zo weet je zeker dat potentiële leveranciers exact weten wat je waarom wilt en welke middelen er nodig zijn om de functionaliteit te ontwikkelen in de app.

Voorbeeld user story
Als klant wil je realtime kunnen volgen hoe het logistieke proces van het bestelde product eruit ziet om de beleving in het aankooptraject te verbeteren en meer klantenbinding te creëren met het merk.

Voorbeeld Criteria bij user story

  • Koppeling nodig met ERP systeem
  • API koppeling met bezorgdienst om ook het bezorgtraject na de productie weer te kunnen geven
  • Gegevens in de app moeten actueel zijn. Minimaal iedere 4 uur een update.

Met goed beschreven user stories ga je efficiënter te werk, krijg je gerichtere offertes en voorkom je dat de kosten onverwacht de pan uit rijzen.

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.