Wat is FOMO?

FOMO is een Engelse afkorting en staat voor ‘Fear Of Missing Out’. In marketingkringen is het een bekende term. Zet je hem om naar het Nederlands, dan kom je uit op de angst om iets mis te lopen. Vaak is zo’n angst gerelateerd aan de situatie van andere mensen. Daarom valt de angst om bij hen een achterstand op te lopen hier ook onder. De angst die zich vooral doet gelden, is de vrees om hierdoor minder gelukkig te zijn. Een uitstekend uitgangspunt om reclame-uitingen op te baseren.

FOMO Fear of missing out

FOMO bij gebruik van sociale media

FOMO rukt met hoge snelheid op binnen het sociale mediagebruik. Mensen checken de hele dag door hun social media kanalen als Facebook, Instagram en Twitter. Ze willen voorkomen dat ze iets missen, zoals een feestje, verjaardag of ander evenement. Dit kan soms verslavend zijn. Voor sommige mensen kan FOMO op sociaal gebied inmiddels al leiden tot een probleem. Je zult begrijpen dat het als marketingtool enorme mogelijkheden biedt. Met name het inspelen op de angst om een voordeel te missen, kan flink omzet verhogend werken.

FOMO gebruiken als marketingtool

Nu is het niet zo dat je zomaar even een FOMO-uiting op internet zet. FOMO-marketing moet helder en goed doordacht zijn. Je hebt immers te maken met een kritisch publiek dat elke inconsequentie direct afstraft. Je wilt het vertrouwen in jouw merk of bedrijf natuurlijk niet beschadigen.

Zo moet het instellen van een tijdlimiet altijd consequent worden gehandhaafd. Je weet vast wel dat zo’n tijdlimiet een heel effectief instrument is om potentiële kopers over de streep te trekken. Verleng je die tijdlimiet keer op keer, dan voelen potentiële klanten zich al gauw bedrogen.

Influencers

Ook de influencers op Instagram spelen bij FOMO-marketing een belangrijke rol. Wordt jouw product door hen aangeprezen, dan zal de gemiddelde volger dit product niet willen missen. Zorg in dat geval wél dat je zelf ook je uitstraling op Instagram op orde hebt. Anders verpest je al snel het spannende celebrity-effect dat van jouw FOMO-campagne uitgaat.

FOMO inzetten voor jouw bedrijf

Ben je in staat om jouw product gebundeld met andere producten aan te bieden, dan kan dat ook een uitstekende FOMO-strategie zijn. Jouw klanten zullen het voordeel dat met het afnemen van een bundel gepaard gaat, voor geen geld willen missen. Vergelijk dit met het aanbieden van een populair voordeelpakket als ‘Internet, tv en bellen in één’.

Lees ook deze blogs

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.