Samenwerken met een affiliate netwerk

Samenwerken met een affiliate netwerk is niet nieuw maar wel hot. In tegenstelling tot bijvoorbeeld SEA (zoekmachine adverteren) hoef je bij affiliate marketing vooraf niet of weinig te investeren om je producten of diensten te verkopen. Bij deze manier van adverteren zijn altijd twee partijen betrokken: de adverteerder en de publisher. Een derde partij die vaak bij affiliate marketing is betrokken is het affiliate netwerk. We vertellen in dit artikel wat affiliate marketing precies is, wat de rol is van de betrokken partijen en wat de voordelen van samenwerken met een affiliate netwerk zijn. 

Inhoudsopgave

    Uitleg over affiliate marketing

    Als bedrijf doe je er alles aan jezelf goed in de markt te zetten: een concurrerende prijs-kwaliteitverhouding van je product of dienst, een technisch goed werkende website en snelle service. Dit levert je echter niet direct klanten op, of bezoekers op je website. Je zult jezelf en je producten moeten promoten. Hiervoor zijn tal van manieren: advertenties en berichten op social media, online adverteren in zoekmachines en andere reclame-uitingen. Dit kost echter veel geld en het is altijd onzeker wat het zal opleveren. Je betaalt per klik en het is volstrekt onzeker of die klik ook een potentiële klant of koper zal opleveren. Natuurlijk kan je in bepaalde mate berekenen wat je moet investeren om break even te draaien met je campagne of er aan te verdienen.
    Affiliate marketing werkt heel anders. Je hoeft vooraf heel weinig te investeren want je betaalt pas als er een conversie heeft plaatsgevonden: een verkoop van je product of dienst, een lead of een inschrijving op een nieuwsbrief bijvoorbeeld. Waarvoor en hoeveel je betaalt bepaal je zelf. Samenwerken met een affiliate netwerk kost je weinig en levert veel op. 

    Lees verder na de afbeelding.

    Samenwerken met een affiliate netwerk

    De partijen bij affiliate marketing

    Zoals gezegd zijn er minimaal twee partijen betrokken bij affiliate marketing: de adverteerder en de publisher. De adverteerder is het bedrijf dat producten of diensten wil verkopen, de publisher is degene die zich inspant om dat te realiseren. Samenwerken met een affiliate netwerk is vaak onontbeerlijk want het netwerk neemt een groot aantal taken op zich zodat adverteerder en publisher daadwerkelijk goed kunnen samenwerken. 

    Het begint al bij het vinden van geschikte partners: adverteerder en publisher vinden elkaar bij het affiliate netwerk. Beide partijen melden zich aan bij het netwerk en kunnen op de “marktplaats” van het netwerk vervolgens zaken doen. 

    De adverteerder zorgt voor goed promotiemateriaal: banners, productfeeds en bijvoorbeeld kortingscodes. De publisher mag hiervan gebruik maken op zijn website. De publisher heeft een of meer websites om producten van een of meer adverteerders te promoten. Hij spant zich hiervoor graag in want voor elke verkoop krijgt de publisher een vooraf afgesproken commissie. 


    Wil je meer weten over samenwerken met affiliates, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book boordevol marketingtips.


    De rol van het affiliate netwerk 

    Allereerst is de rol van het affiliate netwerk dus het vinden van geschikte partners. Hier vind je publishers die zich willen inspannen jouw producten en diensten aan de man te brengen. Samenwerken met een affiliate netwerk betekent nog veel meer. Het digitale verkeer tussen adverteerder en publisher moet 24/7 worden bijgehouden. Dat doet het affiliate netwerk. De commissies moeten worden berekend en uitgekeerd aan de publishers, ook een taak van het netwerk. Een gespecialiseerd accountmanager van het netwerk neemt contact met je op voor begeleiding en support over tracking, commissies en promotiemateriaal zodat je snel een succesvolle campagne kunt starten. Via het online platform van het netwerk kan je de campagne real time volgen en managen en je ziet steeds hoeveel kliks, leads en impressies de publishers hebben gerealiseerd. Je kunt uitgebreide rapportages bekijken, afspraken maken en de resultaten van de campagne verder optimaliseren. 

    Goede publishers vinden

    Samenwerken met een affiliate netwerk ontslaat je niet van zelf blijven denken en handelen. Het is belangrijk dat je publishers goed zijn en er zijn natuurlijk ook publishers die minder presteren. Je kunt gelukkig altijd switchen en zelf beslissen met wie je in zee gaat en met wie niet. Goede content wordt steeds belangrijker. Publishers die daarvoor zorgen hebben dus de voorkeur. Publishers kunnen allerlei kanalen inzetten naast hun affiliate website: bloggen en vloggen en berichten plaatsen op social media zoals Instagram en Facebook. Probeer verschillende publishers uit om de beste er uit te pikken. Natuurlijk moet de commissie die je aanbiedt aantrekkelijk genoeg zijn om de betere publishers aan te trekken. 

    Affiliate netwerken en kosten

    Er zijn verschillende grotere affiliate netwerken actief in Nederland: Daisycon, Awin en TradeTracker. In grote lijnen werken ze hetzelfde en ze werken inmiddels ook allemaal internationaal. De een wat meer dan de ander. Over het algemeen kunnen publishers zich gratis aanmelden en moeten adverteerders iets betalen voor lidmaatschap en hulp. Hier staat tegenover dat je geen kosten hoeft te maken voor online advertentiecampagnes die je geld kosten en waarvan onzeker is of, en zo ja hoeveel, ze je opleveren. De commissies die je aan publishers betaalt zijn het resultaat van gegenereerde verkopen of leads.

    Affiliate marketing zonder samenwerking met een netwerk

    Affiliate marketing zonder samenwerking met een netwerk kan ook en heet een partnerprogramma. De grotere bedrijven zoals Bol.com, Wehkamp en Coolblue hebben zo’n partnerprogramma. Je hoeft dan geen kosten te maken voor het affiliate netwerk en hebt zelf alles in de hand. Publishers melden zich direct bij jouw partnerprogramma aan en je hebt dus volledig zicht op de publishers waarmee je samenwerkt. Er is vaak ook meer contact tussen jou en je publisher. Het opzetten en onderhouden van zo’n partnerprogramma kost echter nogal wat aan investeringen. Je zult de technische kant moeten organiseren zoals tracking en het berekenen en uitkeren van de commissies. Daarvoor is speciale software en gespecialiseerd personeel nodig. De meeste bedrijven kiezen dan ook vooralsnog voor samenwerken met een affiliate netwerk. 

    Wil je meer weten over samenwerken met affiliates, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 2 september 2019
    Geschreven door: Sonja Schwedersky
    Van De Schrijverije
    Sonja Schwedersky is de oprichter van Tekstbureau De Schrijverije (2005). Vanaf haar jonge jaren volgde zij een tweeledig pad: een zakelijk en een creatief. Een rechtenstudie en een conservatorium opleiding. Zowel als schrijver en als componist is haar carrière succesv...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Marketing medewerker met veel ideeen
    Marketing tips en uitleg
    Ontdek de kracht van online marketing specialisaties. In dit blog onthullen we de geheimen achter verschil...
    Geschiedenis van boeken
    Marketing tips en uitleg
    De geschiedenis van het boek gaat terug tot de Oude Romeinen. Als we kijken naar het fenomeen schrijven ze...
    Een boek laten schrijven
    Advertorial
    Veel mensen hebben een verhaal; uit het leven gegrepen of gebaseerd op pure fantasie. Een boek laten schri...
    Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling-Deel3
    Marketing tips en uitleg
    Het afgelopen decennium is de inzet van marketing in een stroomversnelling geraakt. Marketeers hebben afko...
    Meer artikelen over Marketing tips en uitleg