Een online marketing specialist inhuren

Een marketingspecialist is iemand die je helpt je bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Maar wat doet een online marketingspecialist precies om je meer klanten, meer productbekendheid en een betere naam te geven? In dit blog kijken we naar de taken van een online marketingspecialist. We kunnen je nu al vertellen dat je tegenwoordig niet goed meer zonder kunt, althans als je jouw concurrentie een stap voor wilt blijven. 

Inhoudsopgave

    Wil je een online marketingspecialist inhuren of eerst eens sparren met een bedrijfsadviseur kijk dan naar de mogelijkheden bij Kennisdomein. Zo weet je zeker dat je de beste mensen voor jouw bedrijf aan het werk hebt!

    Wat is online marketing

    Liep adverteren vroeger doorgaans via kranten, tijdschriften en folders, tegenwoordig gebeurt dit voornamelijk online. Op het internet dus. Online marketing is adverteren op het internet, maar het is veel meer dan dat. Eerder schreven we al een blog over marketing specialisaties, ook heel interessant om te lezen. 

    Naast adverteren op het internet (SEA) kan er meer worden gerekend tot online marketing: onder meer het verbeteren van je website via tekst en afbeeldingen en door de beste functies te implementeren zodat de website snel is. 


    Wil je meer weten over de inzet van marketing? Download ons gratis e-book boordevol marketingtips.


    Lees verder na de afbeelding.

    Laptop met wat een online marketing specialist doet

    Wat kan een marketingspecialist voor jou betekenen

    Een marketingspecialist kan je helpen een bepaald product, een dienst of je hele bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Soms betekent dat adverteren op internet zodat je meer bezoekers op je website krijgt en daarmee meer kopers. Het kan ook betekenen dat je het imago van het bedrijf wilt verbeteren zodat je beter personeel kunt aantrekken. Misschien loopt alles prima, maar wil je je concurrenten een stap voor blijven. Ook dat kan met hulp van een marketingspecialist. Het behalen van een goede positie in de zoekresultaten in Google is namelijk niet eeuwig. Je zult steeds moeten blijven werken aan die positie, zeker als de concurrentie sterk is. 

    Een marketingspecialist doet dus meer dan alleen zijn ‘eigen ding’. Het is een meedenker, iemand die samen met jou kijkt waar kansen en bedreigingen liggen. 

    Soorten marketing

    Marketing is een breed begrip. Nog steeds valt daaronder ook het plaatsen van een advertentie in de krant of het drukken van een folder. Online marketing richt zich geheel op het internet. De ‘oude’ marketingstrategieën, offline dus, blijven echter nog steeds belangrijk en staan ook steeds in verbinding met het online deel. Je website en folder zullen bijvoorbeeld immers dezelfde uitstraling moeten hebben. 

    Een belangrijk onderdeel is ook neuromarketing. Het inzetten van tools die we niet direct herkennen als marketing maar dat zeker wel zijn. Kleurgebruik bijvoorbeeld. Een online marketingspecialist moet daarvan kennis hebben. Een website van een ziekenhuis zal bijvoorbeeld niet worden gemaakt met als hoofdkleur rood, dat doet teveel denken aan bloed. Wil je bezoekers trekken voor een spetterend evenement, een festival, dan is een folder + website in grijs niet de beste keus. Het wordt dan snel gezien als een saai feest. Oranje is ook niet de beste keuze (goedkoop, associaties met carnaval) en ook bruin is niet aantrekkelijk. Teveel roze trekt voornamelijk vrouwelijke bezoekers, of er wordt gedacht aan een festival specifiek voor lhbti+. Kortom, kleurkeuze, neuromarketing, is essentieel. 

    De taken van een online marketingspecialist

    Een online marketingspecialist zal voornamelijk gebruik maken van een aantal vaste tools:

    • Website
    • SEA
    • SEO
    • Social Media Advertising
    • Marktplaatsen

    Je website

    Voor bedrijven is de website een van de belangrijkste onderdelen van de communicatie naar buiten. De website moet goed zijn, op allerlei gebieden:

    • Passende vormgeving en kleurgebruik 
    • De site moet goed werken en goed zijn ingedeeld
    • Er moet heldere, duidelijke teksten op staan
    • Een goede hosting en prima snelheid
    • Onderhoud

    Een website is een ‘levend’ iets. Zeker als je hoog wilt scoren in Google en dat op de langere termijn ook wil blijven doen. Een online marketingspecialist heeft van alle onderdelen met betrekking tot je site verstand. Hij kan ervoor zorgen dat de website gebruikersvriendelijk is, een webshop in laten bouwen en zorgen voor de beste hosting. Voor goede teksten kan je via Kennisdomein een specialist inhuren

    SEA

    SEA is adverteren op internet (Search Engine Advertising). Bij Google heet dat Google Ads. Met die kleine advertenties in de zoekmachine scoor je direct hoog in de zoekresultaten en zul je snel meer bezoekers op je website hebben. Na een grondige analyse van je bedrijf weet de online marketingspecialist welke advertenties je waar het beste kunt plaatsen. Hij stelt, altijd in overleg met de opdrachtgever, een SEA-strategie op en kan de campagne vervolgens op de voet volgen en aanpassen waar nodig.

    SEO

    SEO betekent zoekmachineoptimalisatie. Hier gaat het niet om hoog scoren via adverteren maar hoog scoren omdat je bedrijf bekend is op internet. Afhankelijk van de gegeven zoekopdracht verschijnen organische zoekresultaten. In tegenstelling tot SEA, dat vrij duur kan zijn, kost SEO niets. De weg naar die mooie zoekresultaten via SEO kost echter wel iets. Vooral tijd, want je komt niet vanzelf op een goede positie. Daarnaast zul je kosten moeten maken voor je website, een tekstschrijver en webbouwer. Deze kosten verdienen zich op termijn echter dubbel en dwars terug. 

    Er zijn verschillende onderdelen binnen de SEO-strategie; denk aan technische SEO, copywriting, linkbuilding en Google Shopping. 

    Social Media Advertising

    Niet meer weg te denken: jezelf laten zien op social media. Er zijn allerlei platforms waaronder LinkedIn, Facebook, Instagram en Pinterest. Het is belangrijk te weten waar je jezelf laat zien, namelijk daar waar je doelgroep zich bevindt. Een online marketingspecialist helpt je daarbij. Ook de manier waarop je jezelf in de schijnwerpers zet is van belang: vooral afbeeldingen of juist geweldige blogs? Elke dag of af en toe? Adverteren of bloggen?

    Marktplaatsen

    Op marktplaatsen kan je jezelf ook laten zien en adverteren. Denk aan belangrijke platforms zoals Bol.com en Amazon. In overleg met de online marketingspecialist wordt bekeken of en zo ja welk platform voor jouw bedrijf geschikt is. De marketeer beschikt ook over tools om in één keer grote hoeveelheden producten te plaatsen. 

    Online marketing in huis of outsourcen

    Als je online marketing wilt inzetten voor je bedrijf kom je al snel voor de vraag te staan of je daarvoor iemand in dienst neemt of liever kiest voor outsourcen. In het laatste geval besteed je het werk uit aan een derde, die overigens wel binnen je bedrijf aan de slag kan gaan. Beide opties hebben voordelen en nadelen. 

    Wil je iemand aannemen voor je online marketing werkzaamheden dan kan dat best lastig zijn. Goed personeel is schaars. Heb je iemand gevonden dan moet je werknemer lekker in de groep liggen, loyaal zijn, geen 9-5 mentaliteit hebben en over alle benodigde kennis beschikken. Best lastig dus. Voordeel is dat je verkregen kennis in huis houdt en aan klantenbinding kunt doen. 

    Outsourcen betekent dat je direct een specialist hebt met alle benodigde kennis. Je hoeft geen kosten te maken voor opleiding van personeel, een eventueel afscheid is gemakkelijker en je bent veel flexibeler, bijvoorbeeld als de markt verandert. 

    Wil je meer weten over het inhuren van een marketing specialist, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 1 september 2023
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Scherm met data
    Over ondernemen
    In het tijdperk van digitalisering en technologische vooruitgang is data het middelpunt geworden voor orga...
    Zwangere vrouw met blond haar
    Over ondernemen
    Je hebt een eigen bedrijf en krijgt een kind. Betekent ZZP en zwanger dat je nu maandenlang zonder inkomen...
    Man met donkere haren en ledlampen
    Over ondernemen
    In een wereld die steeds meer gedreven wordt door commerciële belangen en concurrentie, is het merkenrecht...
    Zakenmensen die bij een diep gat staan
    Over ondernemen
    Het maken van een strategische planning is een must voor elk bedrijf. Zo’n planning gaat over alles wat me...
    Meer artikelen over Over ondernemen