Bedrijfstermen

Bedrijfstermen, vaak uit het Engels of weergegeven in een afkorting, zijn er in overvloed. Van stakeholder tot CEO, businessplan, outsourcing en roadmap. Je leest hier de exacte betekenis in goed leesbare blogs, geschreven door professionals.

Wat doet een bedrijfsadviseur

Wat doet een bedrijfsadviseur? Ontdek de taken en tools van een professional die je helpt bij bedrijfskundige vraagstukken. Of je nu een MKB-ondernemer bent of een ZZP’er, deze blog geeft antwoord op wie er baat heeft bij een bedrijfsadviseur en hoe deze expert je bedrijf kan adviseren. Lees ve...

Een missie formuleren

Een missie formuleren kan enorm lastig zijn. Terwijl het toch vaak maar om een korte tekst gaat die  soms uit één, soms uit een paar zinnen bestaat. In ons blog ‘Het verschil tussen een missie en een visie’ hebben we al uitgelegd wat de begrippen precies betekenen. In dit blog proberen we ...

De inzet van marketing (deel 3)

Het afgelopen decennium is de inzet van marketing in een stroomversnelling geraakt. Marketeers hebben afkortingen gecreëerd die de consument niet meer begrijpt. Heb jij bijvoorbeeld al eens gehoord van de termen; CPM, CPL, DMP, CTR, KPI, PPC, SEO en SEA? Ben je geen marketeer dan is de kans groot da...

Het nut van een businessplan (deel 2)

Wat is nu de juiste manier om te starten en wat is het nut van een businessplan? Waar sommigen zonder plan een bedrijf opstarten denken anderen na over de oprichting totdat ze een ons wegen en komt het bedrijf nooit van de grond. Kun je zonder businessplan van start gaan of loont het om een […...

Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling (deel 1)

In deze blogreeks lees je meer over de vraag waarom het belangrijk is om vooraf na te denken over de bestaansreden, missie, visie en kernwaarden van jouw bedrijf. Daarnaast vertel ik over het nut van een (business)plan en de waarde van mensen voor je bedrijf. Voor zowel de werknemer als de klant is h...

Het belang van employer branding

Voordat we vertellen wat het belang van employer branding is vertellen we eerst wat employer branding precies betekent. Als we deze twee woorden naar het Nederlands vertalen dan krijgen we werkgever en merk. Samengevat: werkgeversmerk. We doelen hier nu niet op zoiets als een logo maar op een veel ru...

Tools ter voorbereiding op een OGSM: BCG-matrix

Een OGSM helpt je om een strategisch plan te maken en vervolgens de voortgang te monitoren. Het allermoeilijkste daarbij is om je doel te bepalen en je strategie, oftewel: hoe je daar wil komen. Er zijn tools die je helpen analyseren waar je nu bent en tools om strategische opties in kaart te brengen...

Tools om te helpen bij de voorbereiding op een OGSM

Een OGSM helpt je om een strategisch plan te maken en vervolgens de voortgang te monitoren. Het aller moeilijkste daarbij is om je doel te bepalen en je strategie, ofwel: hoe je daar wil komen. Er zijn tools die je helpen analyseren waar je nu staat, en tools om strategische opties in kaart te brenge...

De nieuwe kleineondernemersregeling

Sinds 1,5 jaar (per 1 januari 2020) is de nieuwe kleineondernemersregeling van toepassing. Deze regeling wordt afgekort tot KOR. Er is best het een en ander veranderd ten opzichte van de oude kleineondernemersregeling. Hoe werkt de nieuwe KOR precies en wat zijn de voordelen en nadelen van deze nieuw...

Een rechtsvorm kiezen voor je bedrijf – deel 2

Een eigen bedrijf beginnen betekent ook een rechtsvorm kiezen voor je bedrijf. Je kunt kiezen uit heel wat verschillende rechtsvormen waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen rechtsvormen met en rechtsvormen zonder rechtspersoonlijkheid. Bij Kennisdomein vind je een aparte blog over het fenomeen ...