Bedrijfstermen

Bedrijfstermen, vaak uit het Engels of weergegeven in een afkorting, zijn er in overvloed. Van stakeholder tot CEO, businessplan, outsourcing en roadmap. Je leest hier de exacte betekenis in goed leesbare blogs, geschreven door professionals.

Vakgebied

Onderwerp

Schrijver

Zelf een bedrijfsplan schrijven
Zelf een bedrijfsplan schrijven

Zelf een bedrijfsplan schrijven

Startende ondernemers willen vaak zelf een bedrijfsplan schrijven. Het bedrijfsplan, ook wel businessplan, is een van de belangrijkste documenten voor elke startende ondernemer. Ook voor bestaande bedrijven is een bedrijfsplan een must, bijvoorbeeld als er nieuwe producten of diensten worden aangeboden of er plannen zijn voor een overname. Daarbij moet een bedrijfsplan worden gezien als…

Lees verder
KPI - key performance indicator
KPI - key performance indicator

Wat is een KPI?

KPI is de afkorting van Key Performance Indicator. In het Nederlands: kritieke prestatie-indicatoren. Deze wordt ingezet om de prestaties van een bedrijf, merk of product te analyseren. Door middel van een objectieve meting kan bijvoorbeeld het succes van een bepaalde campagne worden gemeten. Ook succes op de lange termijn kan met behulp van KPI inzichtelijk…

Lees verder
Agile methodiek - Waarom zou ik op deze manier werken?
Agile methodiek - Waarom zou ik op deze manier werken?

Wat is Agile werken?

De letterlijke vertaling van Agile is “behendig” of “lenig”. Wanneer men start met Agile werken binnen het bedrijf, dan staat behendigheid bij de uitvoering van een project centraal. Een team dat hiervoor heeft gekozen voor de uitvoering van een project, kan gebruik maken van de deze behendigheid. Deze teams weten dat gedurende de looptijd van…

Lees verder
KISS principe toepassen
KISS principe toepassen

KISS principe toepassen

Hoe kun je het KISS principe toepassen? Laten we eerst kijken naar de betekenis ervan. Het KISS principe is afkomstig uit de programmeurs-wereld en is een Engelse afkorting. Waar de letters precies voor staan wisselt nog wel eens: Keep it Short and SimpleKeep it Simple & StraightforwardKeep it Simple, StupidKeep it Smart & SimpleKeep it…

Lees verder
HRM - Human resource management
HRM - Human resource management

Wat is HRM?

HRM is de afkorting van de Engelse term Human Resources Management. In het Nederlands: (strategisch) personeelsmanagement. HRM wordt op Wikipedia vertaald als ‘beheer van menselijke productiemiddelen’. Ook de termen personeelszaken en P&O worden vaak gebruikt in het kader van HRM. Echter, wanneer de term HRM wordt gebruikt wordt veelal gedoeld op een meer specifieke invulling…

Lees verder
Projectmanagement
Projectmanagement

Wat is projectmanagement?

Projectmanagement betekent kortweg het beheersen van projecten, doorgaans binnen een bedrijf. Het projectmanagement zelf bestaat uit verschillende hoofdfasen: De organisatie van het projectbepaling omvang van het projectVoorbereiding  van het projectDe planningeventueel opdeling van het project in fasen en deelprojectenDe uitvoeringdoorgaans bestaande uit meerdere fasenDe afronding en oplevering van het project. Het project wordt geleid door…

Lees verder