Bedrijfstermen

Bedrijfstermen, vaak uit het Engels of weergegeven in een afkorting, zijn er in overvloed. Van stakeholder tot CEO, businessplan, outsourcing en roadmap. Je leest hier de exacte betekenis in goed leesbare blogs, geschreven door professionals.

Vakgebied

Onderwerp

Schrijver

Functieprofiel - Wat hoort erin te staan
Functieprofiel - Wat hoort erin te staan

Wat hoort er in een functieprofiel te staan

Wat hoort er in een functieprofiel te staan? Breiden jouw werkzaamheden zich zodanig uit dat je extra capaciteit nodig hebt? Dan krijg je te maken met het functieprofiel. Hoe valt dit woord het best te omschrijven? Eigenlijk is een functieprofiel een nauwkeurige omschrijving van een takenpakket. In dit geval zal het dus gaan om het…

Lees verder
Outsourcing
Outsourcing

Wat is outsourcing?

Outsourcing betekent uitbesteden. Soms kan een organisatie vanuit strategisch oogpunt besluiten om bepaalde bedrijfsactiviteiten uit te besteden aan een andere onderneming (de dienstverlener). Het kan gaan om nieuwe of bestaande activiteiten. In het laatste geval geeft de organisatie er de voorkeur aan een deel van de eigen organisatiemiddelen niet langer in te zetten maar om…

Lees verder
Roadmap
Roadmap

Wat is een roadmap?

Strikt vertaald betekent roadmap “routekaart”. Vertalen we roadmap naar het bedrijfsleven, dan wordt er een schema mee bedoeld. Een schema in deze vorm wordt veel gebruikt bij de planning van (complexe) projecten. Dit, omdat een roadmap meer overzicht van de samenhang tussen verschillende deelprocessen biedt dan bijvoorbeeld een balkenplanning. Een goede planning is essentieel om…

Lees verder
Werkprocessen beschrijven op papier
Werkprocessen beschrijven op papier

Het belang van werkprocessen

Wat is het belang van werkprocessen? Als ondernemer weet je dat alles om efficiency draait. Hoe beter jouw werkprocessen zijn ingedeeld, hoe hoger de productiviteit is die je kunt behalen. Het belang van goede werkprocessen is dus groot. Heb je een kleine onderneming dan merk je dit bijvoorbeeld al bij het standaardiseren van je administratie.…

Lees verder
OGSM model
OGSM model

Wat is OGSM?

OGSM is een bewezen managementmethodiek die gebruikt wordt door onder andere veel Fortune 500 organisaties. Organisaties als Coca Cola, Mars en Jeep gebruiken het als tool voor het creëren van een strategische planning. Deze is een stuk gedetailleerder dan de organisatie roadmap. De methodiek is ontstaan vanuit de Management by Objectives theorie van Peter Drucker.…

Lees verder
Scrum methodiek toepassen voor mijn team
Scrum methodiek toepassen voor mijn team

Wat is Scrum?

De inzet van Scrum methodiek leidt tot een effectievere en flexibelere manier van werken. Scrum is een Agile aanpak die het voor een team mogelijk maakt om op een productievere wijze projecten op te leveren en om eventuele problemen snel op te kunnen lossen. Uitgangspunt bij Scrum is een multidisciplinair en zelfsturend team. Het project…

Lees verder