Bedrijfstermen

Bedrijfstermen, vaak uit het Engels of weergegeven in een afkorting, zijn er in overvloed. Van stakeholder tot CEO, businessplan, outsourcing en roadmap. Je leest hier de exacte betekenis in goed leesbare blogs, geschreven door professionals.

Vakgebied

Onderwerp

Schrijver

Intranet
Intranet

Wat is intranet?

Intranet is een apart netwerk binnen een organisatie. Was het aanvankelijk uitsluitend bedoeld voor het delen van informatie binnen een organisatie, tegenwoordig biedt intranet veel meer mogelijkheden en voordelen. Het helpt werknemers bij het uitvoeren van hun werk. Zo kunnen bijvoorbeeld werkuren en verlofdagen worden geregistreerd en kan hierop algemene informatie over het bedrijf worden…

Lees verder
Werkprocessen beschrijven op papier
Werkprocessen beschrijven op papier

Wat is een organogram?

Een organogram is een afbeelding, model of schema van de organisatiestructuur van een onderneming. Deze wordt ook wel een organisatieschema of organigram genoemd. Het doel van een organogram is het duidelijk en overzichtelijk in kaart brengen van de structuur van een onderneming: welke afdelingen en divisies zijn er, wie staat aan het hoofd en wie…

Lees verder
Is een loyaliteitsprogramma interessant?
Is een loyaliteitsprogramma interessant?

Wat is een loyaliteitsprogramma?

Bij een loyaliteitsprogramma blijkt uit de naam al duidelijk waar het om gaat: de loyaliteit van de klant moet worden vergroot. Dit betekent dat de klant gestimuleerd moet worden om zo vaak mogelijk terug te komen. Een loyaliteitsprogramma is dan ook vooral op binding van de klant gericht. Er moet een prikkel van uitgaan die…

Lees verder
Simon Sinek Golden Circle model
Simon Sinek Golden Circle model

Golden Circle Simon Sinek

Golden circle van Simon Sinek is een simpel maar krachtig model dat inspirerend leiderschap stimuleert. Start met ‘why’! Het formuleren van het hogere doel voor een onderneming wordt door velen als ‘vaag’ gezien. Dit hoeft echter niet zo te zijn. Het Golden Circle model van Simon Sinek gaat over de manier van denken, communiceren en…

Lees verder
Awareness - Hoe herkent een consument jouw merk?
Awareness - Hoe herkent een consument jouw merk?

Wat is awareness?

Het Engelse woord ‘awareness’ betekent letterlijk ‘bewust zijn’. Wordt de term binnen de marketing gehanteerd, dan wordt er mee aangeduid hoe bekend een merk is bij de consument. Eigenlijk spreken we dan over ‘brand awareness’. Hoe nadrukkelijk je merk bij een potentiële klant op de voorgrond treedt, is vooral van belang voor het succes van…

Lees verder
ROI - Return On Investment
ROI - Return On Investment

Return on investment (ROI)

De afkorting ROI komt van de Engelse term Return On Investment. Het ROI geeft aan wat het rendement is op een investering. De berekening van het ROI kan betrekking hebben op een geheel bedrijf maar ook op een deel daarvan. Het return of investment wordt berekend door de opbrengt van een project (of bedrijf) te…

Lees verder