Marketingtermen

Marketing is een wereld in beweging en kent veel marketingtermen. Vaak uit het Engels en niet altijd eenvoudig te doorgronden. Lees hier de uitleg van heel veel marketingtermen! Kennisdomein stelt je in staat de begrippen te begrijpen én waar nodig optimaal toe te passen.

Vakgebied

Onderwerp

Schrijver

Barter deal sluiten
Barter deal sluiten

Barter deal sluiten

Een ‘barter deal sluiten’ staat eigenlijk voor ruilhandel. Barter deal is dan ook een Engelse term voor ruilhandel. Bartering is dan ook een vorm van zaken doen waarbij niet wordt betaald in geld maar een wederdienst wordt geleverd. We spreken dan ook wel van een barter deal of van countertrade. Bartering komt regelmatig voor in…

Lees verder
Zoekmachine marketing
Zoekmachine marketing

Wat is zoekmachine marketing?

Zoekmachine marketing is een verzamelnaam voor activiteiten die de vindbaarheid van websites binnen zoekmachines vergroten. De Engelse term voor zoekmachine marketing is Search Engine Marketing. Doel van zoekmachine marketing is webpagina’s beter vindbaar te maken in zoekmachines zoals Google zodat je website een prominente plaats inneemt. Het liefst zo hoog mogelijk op de eerste pagina.…

Lees verder
Social Media
Social Media

Wat is social media?

Social Media is een verzamelnaam voor online platforms waar mensen kennis, ervaringen en verhalen met elkaar delen. Het is een Engelse term die ook in het Nederlands gangbaar is. Hoofdkenmerk is de dialoog tussen de gebruikers waarbij geen of slechts beperkte redactie van derden is betrokken. Social Media was aanvankelijk echt bedoeld voor persoonlijk contact…

Lees verder
Affiliate marketing
Affiliate marketing

Wat is Affiliate marketing?

Affiliate marketing is het promoten van producten of diensten van een bedrijf door een derde, de affiliate. Met de opkomst van het internet is het voor bedrijven heel belangrijk goed zichtbaar te zijn in zoekmachines zoals Google. Deze zichtbaarheid kan op verschillende manieren worden bereikt en een van deze manieren is affiliate marketing. Bedrijven kiezen…

Lees verder
FOMO Fear of missing out
FOMO Fear of missing out

Wat is FOMO?

FOMO is een Engelse afkorting en staat voor ‘Fear Of Missing Out’. In marketingkringen is het een bekende term. Zet je hem om naar het Nederlands, dan kom je uit op de angst om iets mis te lopen. Vaak is zo’n angst gerelateerd aan de situatie van andere mensen. Daarom valt de angst om bij…

Lees verder
Wat is een marketing propositie?
Wat is een marketing propositie?

Wat is een marketing propositie?

Binnen het marketing vakgebied heeft het woord propositie de betekenis van “belofte met betrekking tot de waarde van een product of dienst”. In het Engels: value proposition.   Meer in het algemeen wordt met het woord propositie gedoeld op een bewering. Ook wordt met propositie wel gedoeld op het doen van een voorstel of een aanbod.…

Lees verder