Voordelen van op kantoor werken

Hoewel thuiswerken de afgelopen jaren aan populariteit heeft gewonnen, zijn de voordelen van op kantoor werken nog steeds aanzienlijk. Die voordelen hebben betrekking op verschillende aspecten waaronder samenwerking, sociale interactie, productiviteit en het gevoel van welzijn.

Inhoudsopgave

    Communicatie en samenwerking

    Een van de belangrijkste voordelen van werken op kantoor is de mogelijkheid tot directe samenwerking en communicatie met collega’s. In een kantooromgeving kunnen collega’s en teams gemakkelijk ideeën uitwisselen, problemen oplossen en beslissingen nemen door simpelweg samen te komen in vergaderruimtes of rond een bureau. Hoewel je als je thuis werkt ook vergaderingen kunt houden, online, is de spontaniteit daartoe veel minder groot. 

    Ook de meer informele gesprekken bij de koffieautomaat, kunnen leiden tot creatieve oplossingen en een sterkere teamdynamiek.

    Lees verder na de afbeelding.

    Groep mensen die op kantoor samenwerkt

    Minder afleiding (of niet?)

    De professionele omgeving van kantoor leidt bij veel werknemer tot meer concentratie en focus. Thuis kunnen er allerlei afleidingen zijn, variërend van huishoudelijke taken tot familieleden of huisdieren die aandacht vragen. Op kantoor daarentegen kunnen werknemers zich beter afsluiten van externe afleidingen en zich volledig richten op hun taken. Anderzijds: ook op kantoor kunnen er veel afleidingen zijn met als belangrijkste de ‘praatgrage collega’ of het werken in een ruimte die je deelt met (veel) andere collega’s. In zo’n geval kan thuiswerken juist meer rust geven. 

    Scheiding werk en privé

    Een ander voordeel van werken op kantoor is de scheiding tussen werk en privé. Thuiswerken kan leiden tot een vermenging van werk en privé waardoor het soms lastig kan zijn een goede balans te houden. Op kantoor kan je je beter afsluiten voor de gebeurtenissen thuis. Een ander voordeel is dat wanneer je op kantoor werkt, je thuis echt als ‘thuis’ ervaart en beter kunt ontspannen en opladen. 

    Ontwikkeling werknemer

    Ook een voordeel van op kantoor werken: het bevordert de professionele ontwikkeling en groei van werknemers. Op kantoor hebben werknemers vaak toegang tot kennis en begeleiding van ervaren collega’s en soms tot training en workshops in het bedrijf. Die leerkansen kunnen in belangrijke mate bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe vaardigheden en het verbeteren van de prestaties op de werkplek.

    Opbouwen van professionele relaties

    Een ander aspect van werken op kantoor is de mogelijkheid tot netwerken. Door regelmatig persoonlijk contact met collega’s en leidinggevenden kunnen werknemers waardevolle professionele relaties opbouwen. Daarnaast is het kunnen meedoen sociale activiteiten op kantoor belangrijk voor het versterken van de teamcohesie en het gevoel van verbondenheid met collega’s. 

    Meer toegang tot middelen

    Over het algemeen biedt de kantooromgeving meer toegang tot faciliteiten en middelen. Het kan gaan om geavanceerde technologische apparatuur maar bijvoorbeeld ook tot werkruimtes zoals vergaderzalen of laboratoria. Of simpelweg een snellere printer. Deze middelen kunnen de efficiëntie en effectiviteit van werknemers verbeteren en bijdragen aan het succes van het bedrijf.

    Mentale gezondheid

    Sommige mensen gedijen het best als ze alleen zijn en in alle rust, zonder al te veel afleiding en communicatie met anderen, kunnen werken. Veel mensen echter ervaren dan juist een gevoel van isolatie en eenzaamheid. Op kantoor kan je met anderen van gedachten wisselen en hulp vragen als dat nodig is. Een gezamenlijke wandeling tijdens de lunchpauze, bij de koffieautomaat vertellen over je vakantie, wordt door veel mensen als prettig ervaren en leidt tot minder stress en een positieve werkcultuur.

    Eerste publicatie op: 21 maart 2024
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Effectief vergaderen met optimaal resultaat
    Organiseren
    Vergaderen is veel meer dan alleen maar met een groep mensen (
    Welke outfit trek je aan voor een videosollicitatie?
    Organiseren
    Tijdens een sollicitatiegesprek wil je goed voor de dag komen. De eerste indruk kun je immers niet overdoe...
    10 tips voor digitaal vergaderen
    Organiseren
    In de nieuwe werkelijkheid die het coronavirus ons heeft gebracht, heeft digitaal vergaderen een belangrij...
    Tips voor thuiswerken
    Organiseren
    Sinds de wereldwijde Coronacrisis moeten heel veel mensen er aan geloven: thuiswerken. De meeste mensen zi...
    Meer artikelen over Organiseren