Tips om goedkoper te eten

Bijna iedereen voelt tegenwoordig extra druk op de portemonnee. De hoge energieprijzen, de voedselprijzen, benzine veel duurder. Heel veel dingen worden duurder terwijl je inkomen niet of weinig stijgt. Voor veel mensen is het lastig om rond te komen of om nog wat geld opzij te leggen voor een vakantie of luxe aankoop. Overal kom je tips tegen om te besparen maar die komen meestal op hetzelfde neer. Vaker met de fiets in plaats van met de auto, op jacht gaan naar aanbiedingen in supermarkten of de thermostaat een graadje lager zetten. Allemaal belangrijke bespaartips natuurlijk, maar tegenwoordig vaak niet toereikend. Daarom dit artikel, met bespaartips uit de eigen doos. 

Lees verder na de afbeelding.

Tips om goedkoper te eten

Goedkoper eten

De tekstschrijver van dit artikel heeft verschillende periodes van relatieve armoede gekend. Ook toen er een gezin met vijf monden was te voeden. Hoe doe je dat met weinig geld en hoe maak je er dan toch iets leuks, lekkers en gezonds van? 

Eettip 1: Goulash en andere soepies

Een van mijn lekkerste en goedkoopste trucjes was het maken van hachee of goulash. Ik kocht gewoon een groot blik soep en bond dat met behulp van maïzena of aardappel zetmeel tot een dikkere substantie. Met aardappels en groente een heerlijke, super goedkope maaltijd. Je kunt dit met allerlei soepen doen en bijvoorbeeld ook over de pasta serveren. Als je iets meer te besteden hebt kan je er nog een extra ui of verse groenten in doen. Diepvries kan ook. 

Eettip 2: Diepvriesgroenten

Je hoort en leest overal dat je vooral veel verse groenten moet eten. Diepvriesgroenten zijn echter qua voedingsstoffen net zo gezond. En tegenwoordig ook lekker. Het grote voordeel van diepvriesgroenten is dat je veel beter kunt doseren waardoor je nooit over hebt en moet weggooien. Er zijn meer voordelen. Het kost minder (lees: geen) tijd en werk om de groenten schoon te maken, en ze zijn sneller klaar waardoor je bespaart op gas of elektra bij het koken. Door je diepvriesvak te vullen met verschillende groenten kan je meer variëren en de geschikte groente kiezen die bij de vlees-aanbieding van de dag past. Meestal zijn diepvriesgroenten ook nog eens voordeliger, zeker als je gebruik maakt van aanbiedingen. Ze bederven niet, dus je kunt ze altijd kopen op het moment dat de aanbieding er is. Stop je vriesvak vol met broccoli, bloemkool, erwtjes, sperziebonen en snijbonen, met spinazie en rode kool.
Trouwens, je kunt tegenwoordig ook veel diepvriesfruit kopen. Zelf vind ik het wat minder lekker maar het is wel handig. 

Eettip 3: Pannenkoeken

Kinderen zijn dol op pannenkoeken en ze zijn lekker goedkoop. Je kunt er van alles mee, en ze zijn ook leuk voor een (kinder)feestje. Wij aten ze toen de kinderen nog klein waren zeker eenmaal per week. Ze hoeven ook niet per se ongezond te zijn. Eigenlijk voldoen ze helemaal aan de eisen van de schijf van vijf. Melk, graan, ei. En dan nog iets er op! Je kunt er fruit op doen of kaas. Geraspte kaas is goedkoper en beter te verdelen over de pannenkoek waardoor je minder gebruikt. Voor een lekkere spekpannenkoek kan je een zak spekjes kopen en die uitbakken. Ook heerlijk door de sla trouwens. Zelf ben ik dol op pannenkoeken met kwark en kaneel.

Op internet zijn ook veel heerlijke recepten voor hartige pannenkoeken te vinden. Met courgette en een dipsausje, met paddenstoelen, feta en spinazie of met vis. Je hoeft als je een goede pan hebt ook de pan niet steeds rijk te begieten met vet. Een paar drupjes is al genoeg. 

Eettip 4: Koken zonder (zonnebloem)olie

Ook zoiets. Sinds de oorlog in Oekraïne is zonnebloemolie bijna niet meer verkrijgbaar en als het er wel is, is het heel duur. Alternatieven zoals olijfolie en kokosolie zijn ook duur. Wist je dat je het meeste vlees in de oven kunt zetten, zonder olie? Goedkoop, makkelijk en ook nog eens gezonder. Het geldt ook voor vis. Je doet het vlees of de vis in een ovenschaal, voegt naar wens kruiden toe, eventueel een drupje olie maar dat hoeft niet. En dan haal je het er een half uurtje later weer uit en kan je eten. Kip bijvoorbeeld, ook kipfilet, wordt zo heerlijk mals!

Wil je toch liever bakken dan kan je een grillpan kopen. Dan heb je ook geen vet nodig. 

Een laatste tip over olie: je hebt ook spuitbusjes met olie. Die zijn wel wat duurder in aanschaf maar je doet er heel lang mee. Je gebruikt veel minder vet en dat is niet alleen goedkoop maar ook gezond. 

Eettip 5: Geweldige salades

Met een salade kan je alle kanten op. Eigenlijk kan je alles door een salade doen. Van vlees en vis tot allerlei groenten (ook handig als je restjes hebt). Een zak sla, of een krop, kost niet zoveel en je maakt de garnering zo duur, of goedkoop, als je wilt. Ook op die manier kom je gemakkelijk aan de eisen van de schijf van vijf. Spekjes uitbakken voor je vleesbehoefte. Een blik zalm of andere vis die je in de aanbieding hebt gekocht. Een beetje pasta of koude aardappel in stukjes door de sla. Een appel is ook heerlijk en natuurlijk allerlei groenten. Een eitje op de sla mag ook niet ontbreken. 

Als je de salade serveert met brood uit de oven heb je ook nog iets warms. Of een kop soep vooraf. Ook lekker: hummus, kruidenboter of knoflooksaus voor bij het brood. 

Eettip 6: Mijn favoriet, fruitsalade!

Wij eten standaard een fruitsalade als we pannenkoeken eten. Dan voelt het gezonder. Maar fruit is duur dus zo’n salade kost misschien veel, denk je. Niet! Een blik fruit op siroop hoeft niet duur te zijn, een of twee euro hooguit. Daar doe je vers fruit bij, net wat in de aanbieding is. Altijd een banaan en een appel en verder wat op dat moment voorhanden is. Druiven, aardbeien, meloen of alleen bananen. Het kan allemaal. Je hebt zó een grote schaal vol. Extra lekker: slagroom erbij. Slagroom is niet duur, voor een euro heb je al een flinke bak vol geklopt. En het is super feestelijk! 

Nog een paar kleine eettipjes

Koop in plaats van die dure wokgroenten een zak soepgroenten. Net zo lekker en vaak meer dan de helft goedkoper. Prima door macaroni, nasi of voor pastagerechten, of als vulling voor tomaten of aubergines. 

Eieren zijn niet zo duur en je kunt er honderd verschillende gerechten mee maken. Ik gebruik ze vaak als vleesvervanger en maak dan bijvoorbeeld roerei met iets erdoor. Spek, zalm (als er bezoek komt), tomaten of kaas. Gewoon bij de warme maaltijd serveren, verrassend en heel lekker. Een gekookt eitje op de sla is al genoemd. Gevulde eitjes voor de visite of een omelet voor lunchbezoek. 

Een tosti is ook lekker en kan je prima maken zonder ham. Extra aantrekkelijk is een tosti met geraspte kaas die je even in de oven zet. Eventueel met ananas er onder! Ananas is niet duur en heeft veel smaak. 

Ben je een theeleut? Thee kan je zelf maken! Zelf ben ik gek op brandnetelthee en brandnetels kan je overal plukken. Als je ze droogt kan je het hele jaar door gratis thee drinken. Je kunt ook kruiden kweken om zelf thee te maken. Munt, rozenblad, rozenbottels, bramenblad. Op internet is veel te vinden over zelf thee kweken. 

Zomerse koude drank, bijna voor niets? Koop een doosje diepvriesfruit, ik neem altijd aardbeien. ’s Morgens neem ik één aardbei en doe die in een hoog glas, koud water erbij en klaar. In de loop van de dag vul ik steeds het water bij en meestal kan ik de héle dag toe met één aardbei! Zet een fles kraanwater en de koelkast, dan is deze drank extra verfrissend. 

Goedkoper eten kan natuurlijk ook een geweldig moment zijn om te gaan lijnen. Bijvoorbeeld met een plantaardig dieet. Minder eten is altijd goedkoper!

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *