De toekomst van influencers

Op social media kan je haast niet meer om ze heen: influencers. Hoewel velen influencer marketing als negatief beoordelen, is het een zeer effectief marketingmiddel voor bedrijven. Daarnaast heeft de Stichting Reclame Code in 2019 een nieuwe wetgeving ontwikkeld die het gebruik van influencer marketing betrouwbaarder moet maken. Die wetgeving heeft mogelijk effect op de toekomst van influencers. In dit artikel lees je daar meer over.

Lees verder na de afbeelding.

De toekomst van influencers

Wat zijn influencers? 

Influencers zijn personen die anderen, met name consumenten, beïnvloeden in hun koopgedrag. Ze promoten producten of diensten op social media, wat hen een bepaald voordeel oplevert. Ze krijgen deze producten bijvoorbeeld gratis of worden betaald voor het maken van de content over het product. 

Een influencer heeft natuurlijk niet zomaar zoveel invloed en zoveel volgers die hij of zij kan beïnvloeden. Vaak zijn het mensen die al bekend zijn, zoals artiesten, acteurs en sportprofessionals. Andere, minder bekende, mensen hebben er jarenlang over gedaan om zorgvuldig hun grote bereik op te bouwen. Dat zijn bijvoorbeeld bloggers en content creators die interessante blogs en content delen voor hun doelgroep. De invloed die influencers uitoefenen, is dus gebaseerd op hun kennis, autoriteit, positie of band met hun volgers. 

De afgelopen jaren heeft de influencer marketing zich sterk ontwikkeld. Inmiddels is het marketingmiddel volwassen geworden en zijn de meeste influencers erg zorgvuldig. Ze gaan voorzichtig te werk bij het promoten van producten en diensten. Zo promoten ze meestal enkel producten of diensten waar ze echt achter staan, die ze zelf ook zouden gebruiken en waar hun doelgroep iets aan of mee heeft. Het behouden van hun publiek en aantal volgers is voor hen cruciaal. Promoten ze een product waar de doelgroep niet achter staat, dan kan hen dat volgers kosten. 

Influencers en de reclamewet 

De ontwikkeling van social media is de afgelopen tijd razendsnel gegaan en op allerlei sociale media is influencer marketing een veelgebruikt middel geworden. In 2014 ging de Reclamecode Social Media in werking, waarin onder andere is opgenomen dat het altijd duidelijk moet zijn dat er sprake is van reclame. Vanwege de razendsnelle ontwikkelingen in de jaren die volgden, ontstond de noodzaak om deze wetgeving te updaten. 

Uit de update is de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing ontstaan die sinds 2019 van kracht is. In deze herziene reclamecode zijn de twee belangrijkste regels: reclame moet herkenbaar zijn als reclame en influencers moeten het duidelijk vermelden als ze een vergoeding krijgen voor de reclame. 

Heeft een influencer het over een merk of toont het een product wat hem of haar een bepaald voordeel oplevert, dan moet de influencer daar transparant over zijn. Op Instagram wordt dit bijvoorbeeld gedaan door #ad, #spon of #collab op de foto of in de caption te plaatsen. Op YouTube moet, zonder dat je op ‘meer weergeven’ moet drukken, te zien zijn dat een video reclame bevat. Je kunt het bijvoorbeeld aan het begin van de beschrijving vermelden, bij de start van de video in beeld laten komen of op het moment dat de reclame in beeld komt, het tekstueel vermelden. 

De Reclamecode Social Media & Influencer Marketing geldt voor alle sociale media. De meest bekende media waar influencers actief op zijn, zijn Instagram en YouTube, maar ook op Facebook, Twitter en TikTok en in podcasts gelden deze influencer wetgeving. 

Naleving van de reclame wet

Als een influencer de regels van de reclame wet niet naleeft, kan een klacht worden ingediend bij de Stichting Reclame Code. De onafhankelijke Reclame Code Commissie controleert vervolgens of de betreffende reclame-uiting wel aan de wetgeving voldoet. Is de reclame wet inderdaad niet nageleefd, dan neemt de commissie contact op met de adverteerder en/of met de influencer waarmee is samengewerkt. De reclame-uiting moet dan worden aangepast of ingetrokken en de commissie geeft de adverteerder en/of influencer een zogeheten ‘aanbeveling’ om niet meer op die manier reclame te maken. Op dit moment kan er (nog) geen boete opgelegd worden voor het niet naleven van deze regels. 

De huidige populariteit van influencers

Influencer marketing is de afgelopen jaren zo gegroeid dat inmiddels zo’n 86% van de marketeers het inzet voor de promotie van hun producten of diensten. In eerste instantie waren dit vooral mode- en beautybedrijven, maar inmiddels maar inmiddels is dat veel breder. Van speelgoed tot een bankrekening. In 2019 werd er maar liefst zo’n 260 miljard euro aan uitgegeven.

Dat de inzet van influencer marketing zo populair is, is niet gek. Bijna de helft van de wereldbevolking maakt namelijk gebruik van social media, de plek waar influencers de reclame maken. Dat maakt het zeer belangrijke marketingkanalen voor bedrijven om hun doelgroep te kunnen bereiken. 

Wat de populariteit van influencers ook veroorzaakt, is dat influencers een duidelijke doelgroep hebben. Door influencer marketing in te zetten, kan een bedrijf dus erg gericht in contact komen met de doelgroep. Men gaat er inmiddels zelfs vanuit dat influencer marketing meer rendement oplevert dan traditionele media. 

Daarnaast heeft de populariteit van influencers te maken met het feit dat mensen zich graag met anderen identificeren. Volgers identificeren zich met een influencer. Het kan daardoor voelen alsof een goede vriend je een tip geeft voor een goed product. Daarnaast is het bij een reclame op de televisie of radio duidelijk dat deze bedacht en geproduceerd is door bedrijven zelf. Een influencer is een eigen persoon die vertelt wat hij of zij van een product vindt. Natuurlijk heeft hij of zij er belange bij en levert het hem of haar voordeel op, maar meestal zeggen influencers niet iets waar ze niet achter staan. Men neemt daarom sneller iets aan van een influencer dan van een reclame die door een bedrijf zelf is ontwikkeld. 

Wat is de toekomst van influencers?

Waar influencer marketing startte als een hype, is het inmiddels een volwassen marketingmiddel geworden. Het wordt nu gezien als een normaal en effectief onderdeel van de marketingmix. De media die het meest geschikt zijn voor influencer marketing variëren wel regelmatig en is afhankelijk van de doelgroep. TikTok is een sociaal medium dat de afgelopen twee jaar sterk is gegroeid. Vooral jongeren gebruiken dit medium en maken bijna geen gebruik meer van Facebook. Instagram is het grootste sociale medium waar influencer marketing voor een brede doelgroep erg effectief is. Ook YouTube blijft een belangrijk medium. 

Het volwassen karakter van influencer marketing komt ook doordat influencers steeds kritischer kijken naar of een merk of product echt bij hem of haar past, maar ook doordat bedrijven – andersom – steeds beter kijken of een influencer wel echt bij het merk en het product past. Influencer marketing is prestatiegerichter geworden. Het gaat daardoor niet meer om het hoeveel volgers een influencer heeft, maar om een goed bereik. Dat is eenvoudig te meten door het aantal reacties, views en clicks naar de website van het merk. Soms delen influencers ook een kortingscode, waarmee mensen korting kunnen krijgen bij het merk waar ze reclame voor maken. Bedrijven kunnen controleren hoe vaak de kortingscode is gebruikt en daarmee wat het bereik van deze influencer is. Ze kunnen daarmee het bereik en de doelgroep van verschillende influencers met elkaar vergelijken. 

Daarnaast is in 2021 de virtuele influencer marketing als trend opgekomen. Bij deze vorm van influencer marketing bevinden influencers zich in een virtuele wereld of is de influencer zelf virtueel.

Het verdienmodel van influencers

Tot slot kan de strengere wetgeving voor influencers invloed hebben op het verdienmodel van influencer marketing. Eerder werd, vooral door Youtubers, veel gebruik gemaakt van productplaatsing. Daarbij krijgen zij betaald voor het in beeld brengen of noemen van een product in de context waarin je geen reclame verwacht. Doordat, vanwege de nieuwe wetgeving, duidelijk moet zijn dat er reclame wordt gemaakt, is deze manier van reclame niet meer aantrekkelijk voor bedrijven. De inkomsten daarvan lopen deze Youtubers mis.

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.