Barter deal sluiten

Een ‘barter deal sluiten’ staat eigenlijk voor ruilhandel. Barter deal is dan ook een Engelse term voor ruilhandel. Bartering is dan ook een vorm van zaken doen waarbij niet wordt betaald in geld maar een wederdienst wordt geleverd. We spreken dan ook wel van een barter deal of van countertrade. Bartering komt regelmatig voor in de wereld van de marketing en ook in andere business-to-business overeenkomsten is regelmatig sprake van barter deals. In feite is het de oudste vorm van handel drijven die we kennen. 

Lees verder na de afbeelding.

Barter deal sluiten

Wanneer is sprake van een barter deal sluiten

Er is sprake van een barter deal als producten rechtstreeks worden geruild voor producten. Producten kunnen in dit geval ook diensten inhouden. Het staat haaks op de moderne manier van economisch handelen waarbij geld het meest gebruikte ruilmiddel is. 

Wanneer de ene partij producten ruilt tegen producten van de andere partij is sprake van een barter deal. Voorwaarde hierbij is wel dat er een goed gedocumenteerde overeenkomst is opgesteld. 

Korting geven valt niet onder bartering. Sommige barter deals leggen de prestatie van een van beide partijen in de toekomst, in de vorm van bijvoorbeeld een voucher. Hier kan men zich afvragen of nog wel sprake is van bartering en een voucher of andere tegoedbon niet gewoon de rol van geld inneemt. Binnen de online marketing komt bartering voor door bijvoorbeeld advertentieruimte beschikbaar te stellen tegen het leveren van producten van de adverteerder. Ook het uitschrijven van prijsvragen of wedstrijden wordt gerekend tot bartering. 

Interessante belastingaspecten

Het is bij een barter deal verplicht dat beide partijen een factuur uitreiken aan de andere partij. In de factuur staat de waarde van de geleverde prestatie of van de geleverde producten of diensten. Het aftrekken van voorbelasting is dan mogelijk en kan een interessant belastingaspect opleveren. 

Sponsoring kan ook belastingtechnisch interessant zijn en is overigens ook een vorm van bartering. Een sponsor kan in natura bijdragen door bijvoorbeeld kleding beschikbaar te stellen voor een sportclub. De sportclub stelt advertentieruimte beschikbaar voor de sponsor. Beide partijen sturen een factuur met BTW voor de waarde van de tegenprestatie. 

Indien geen van beide partijen geen kosten wil maken voor de barter deal, dan is het belangrijk dat de factuurbedragen van beide partijen gelijk zijn. Ook moeten de wederzijdse diensten zakelijk zijn. 

Zo kan de ene partij foto’s leveren voor een website en de andere partij de website bouwen. Dit zijn beide zakelijke diensten. Levert de ene partij de foto’s en de andere een ontspannende massage, dan zijn niet beide diensten zakelijk en daarmee niet zakelijk aftrekbaar.

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.