Afvallen met een plantaardig dieet

Wie wil afvallen, kan het beste afvallen met een plantaardig dieet. Een plantaardig dieet is niet alleen heel gezond, maar het is ook nog eens lekker en met een plantaardig dieet kun je blijven eten tot je vol zit. Wanneer je met een plantaardig dieet wil afvallen hoef je dus nooit met een hongergevoel rond te lopen of naar bed te gaan. Dit heeft alles te maken met het eten van onbewerkt plantaardig voedsel in combinatie met het eten van ‘bulk’.

Lees verder na de afbeelding.

Afvallen met een plantaardig dieet

Whole food plant based – WFPB

Plantaardig eten wordt ook wel aangeduid als WFPB. Deze vier letters staan voor de woorden ‘whole food plant based’. In de basis komt ‘whole food plant based’ neer op het gebruik van onbewerkt plantaardige voeding. Afvallen met een plantaardig dieet is dan ook het meest effectief wanneer je bij de bereiding van je eten zoveel mogelijk onbewerkte producten van plantaardige afkomst gebruikt. Bewerkte producten bevatten vaak toegevoegde suikers en vetten. Dit zijn precies de ingrediënten die ervoor zorgen dat je je doel minder snel of helemaal niet zult bereiken. Dus die wil je niet in je maaltijd hebben.

Wanneer is afvallen belangrijk

Afvallen is erg belangrijk en gezond wanneer je overgewicht hebt. Afvallen doe je niet wanneer je al een goed gewicht hebt. Wanneer je jezelf niet strak genoeg vindt, dan moet je je spieren trainen maar niet gaan afvallen. Voordat je wil gaan afvallen is het dan ook belangrijk om na te gaan of je daadwerkelijk overgewicht hebt of niet. Ook is het belangrijk dat wanneer je het streefgewicht bereikt hebt, je stopt met verder afvallen. Met een plantaardig dieet hoef je hier niet bang voor te zijn. Omdat je kunt blijven eten vindt je lichaam uiteindelijk een gezonde balans qua gewicht waarop je zal blijven steken. Veel afvalprogramma’s houden hier geen rekening mee zodat je ongemerkt veel meer kunt afvallen dan eigenlijk de bedoeling is. Dit is erg ongezond en hiermee kun je jouw lichaam schade toebrengen. Ook zijn er afvalprogramma’s die niet vol te houden zijn waarna je weer terugvalt in je oude patroon en weer in gewicht zal toenemen. Ook dit is niet gezond. 

Niemand zou moeten betalen om af te vallen

In de tijd zijn veel mensen heel rijk geworden met het schrijven van diverse afvalprogramma’s. Iedereen claimt dat zijn of haar manier de beste is, terwijl geld eigenlijk de enige drijfveer is om het afvalprogramma op de markt te brengen. Bij de een eet je alleen maar koolhydraten, terwijl je bij de ander absoluut geen koolhydraten binnen mag krijgen. Bij de volgende gaat het om heel weinig eten en veel water drinken terwijl je bij de ander alleen maar hetzelfde mag eten. Natuurlijk begrijp je als verstandig mens dat geen van die verzonnen diëten echt werken voor de lange termijn. Wanneer ze eerlijk waren geweest hadden deze afvalgoeroes gezegd: “Eet gezonde producten en zorg ervoor dat je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je verbrandt en beweeg er een beetje bij”. Niemand zou moeten betalen om af te vallen.

Waarom een plantaardig dieet

Allereerst is het sowieso slim om zoveel mogelijk onbewerkt en plantaardig te consumeren. Het is namelijk wetenschappelijk bewezen dat onbewerkt plantaardig voedsel eten de gezondste manier van eten is. Je lichaam krijgt alle voedingsstoffen binnen die het nodig heeft wanneer je enkel plantaardig eet. Verder verminder je met het eten van onbewerkt plantaardig voedsel de kans op bepaalde soorten van kanker, diabetes type II, hart- en vaatziekten, depressies en artritis. Ook blijf je met onbewerkt plantaardig eten zeer gemakkelijk op een goed gewicht. Waarom een plantaardig dieet nog meer voordelig is, is omdat je geen calorieën hoeft te tellen en gewoon kan eten tot je geen honger meer hebt. Je kunt dus gewoon onbeperkt groente, fruit, peulvruchten, granen en noten eten. Hoe dat zit heeft dus alles te maken met het eten van ‘bulk’. 

Lees ook onze blog over veganisme en het oplossen van het stikstofprobleem.

Wat is bulk

Bulk kun je het gemakkelijkste onthouden door het te vervangen met de woorden voedingsdichtheid en hoeveelheid. Stel je voor dat je twee grote potten van allebei een liter hebt. Deze potten stellen jouw maag voor en die worden gevuld met calorieën. Stel dat je in de ene pot 5 appels kwijt kunt. Deze 5 appels vullen de hele pot en de dop kan er nog maar net op. In dat geval zit je dus, nadat je vijf appels hebt opgegeten lekker vol. Wanneer je weet dat een appel 52 calorieën in zich heeft, dan heb je op het moment dat je vol zit dus 5 x 52 = 260 calorieën binnen gekregen waarbij je een lekker vol gevoel hebt. Wanneer je in de andere pot de 5 appels zou bewerken en er bijvoorbeeld sap van zou maken met een fruitpers, dan heb je ineens maar een heel klein laagje sap en nog heel veel ruimte over voor andere zaken. Wellicht pers je er nog wel een paar appels bij omdat je geen vol gevoel hebt totdat je ineens 20 appels in de pot hebt zitten. Jouw maag is dan dus gevuld met het sap van 20 appels. Dat is dus 20 x 52 calorieën = 1040 calorieën. Dit is niet het enige nadelig effect van persen. Met het persen van fruit haal je ook de vezels uit het fruit. Deze vezels zorgen mede voor een gelijkmatige afgifte van de suikers aan je bloedbaan. Zonder vezels zorgt de sap ervoor dat je bloedsuikerspiegel in een keer omhoog schiet en daarna weer helemaal inklapt. 

Nog een voorbeeld

Stel dat er 7 wat kleinere aardappels in de grote pot passen waarna deze vol zit. 7 onbewerkte aardappels geven jou dus een vol en voldaan gevoel. Maar bewerk je de aardappels door er patat van te maken en ze te frituren in plantaardig frituurvet, dan kun je je vast voorstellen dat je na dat patatje van 7 aardappels misschien wel een beetje vol zit, maar dat je ook veel meer calorieën binnen hebt gekregen dan wanneer je de aardappels niet gefrituurd zou hebben. Zeker wanneer je de patatjes met bewerkte plantaardige mayonaise en curry zou hebben opgegeten. Hiermee wordt duidelijk dat je het beste onbewerkt kunt eten. En wanneer je tijdens je plantaardige dieet toch patatjes wilt eten, dan kan dat natuurlijk. Dan kun je beter eerst de aardappels koken om ze vervolgens in patatjes te snijden en daarna in de oven af te bakken zonder olie. Laat de schil om de aardappel zitten omdat daar veel extra voedingsstoffen en smaak in zit. 

Pas op met vette noten en vruchten

Wanneer je plantaardig eet hoef je er in principe alleen maar op te letten dat je afwisselend eet. Op die manier krijg je alle voedingsstoffen in voldoende mate binnen. Wanneer je plantaardig eet omdat je wil afvallen is het belangrijk om te weten dat ook bepaalde plantaardige voedingsbronnen vettig zijn en je doel om af te vallen kunnen vertragen. Te denken valt aan cashewnoten. Dit zijn kleine nootjes waarvan je er nooit maar eentje opeet. Weet wel dat 100 gram van deze nootjes 553 calorieën met zich meebrengt. Een zakje cashewnootjes is dan wel plantaardig, maar niet een juiste keuze wanneer je af wil vallen. Het vult ook niet echt natuurlijk. Ook het koken met olie, ongeacht welke olie is een bron aan calorieën die je beter uit je dieet kunt laten wanneer je wil afvallen. Olie is namelijk vet en vet is precies wat je probeert kwijt te raken. 

Is een plantaardig dieet hetzelfde als veganisme

Afvallen met een plantaardig dieet is in de basis veganistisch. Alleen zit er wel verschil tussen een plantaardig dieet en veganisme. Wanneer iemand wil afvallen met een plantaardig dieet, dan is de drijfveer ‘gezondheid’. De persoon die een plantaardig dieet volgt kan nog wel een leren jas of leren bank kopen, zonder dat hij of zij zich daar slecht over voelt. Een veganist eet ook plantaardig, echter is die intrinsieke motivatie gedreven op dierenwelzijn en compassie. Een veganist zal dan ook niet de leren jas of leren bank kopen omdat juist dat in de ogen van de veganist moreel onaanvaardbaar is. De intentie maakt in dit geval het verschil waardoor een plantaardig dieet dus niet hetzelfde is als veganisme. Het gebeurt echter niet zelden dat iemand die volledig plantaardig eet, zich meer zal verdiepen in voeding en er achter zal komen dat er veel leed schuilgaat in de dierlijke voedingsmiddelenindustrie. Veelal zullen die mensen na verloop van tijd er een veganistische levensstijl op na gaan houden. 

Val je sneller af met een plantaardig dieet

Dat een plantaardig dieet het meest gezonde dieet is, betekent nog niet dat je er sneller mee af valt dan met een ander dieet. Goed om te weten is dat je beter geleidelijk kunt afvallen dan in een keer heel veel. Wat ook in het voordeel werkt van het plantaardige dieet, is dat je veel onbewerkte producten eet. Met het plantaardige dieet krijg je dus geen toegevoegde suikers en vetten binnen die je anders wel binnen zou krijgen. Ook de slechte vetten waarvan je een verhoogd cholesterol krijgt die in het algemeen in alle dierlijke producten zitten, krijg je niet binnen. Ook bevatten dierlijke producten geen vezels waardoor vlees niet snel een vol gevoel geeft. Wat krijg je met een plantaardig dieet dan wel binnen? Eiwitten, vezels, vitamines, antioxidanten en goede vetten. 

Lees ook onze blog over de gevolgen van het eten van vlees.

Hoe zit het dan met vitamine B12

Tegenstanders van 100% plantaardige voeding geven vaak aan dat je als mens vitamine B12 nodig hebt en dat alleen in dierlijke voeding zit. Dit is niet waar en is achterhaald. Het feit is dat B12 een organisme is wat vroeger in de grond voor kwam en de mens dit gewoon binnen kregen doordat ze hun groente en fruit niet goed schoon maakten. Tegenwoordig is de grond zo bewerkt dat het eerder genoemde organisme niet meer in de grond zit. De dieren die vitamine B12 binnenkregen door ook van de aarde te eten krijgen nu in grote mate kobalt en B12 bijgevoerd. Op die manier komt het in het dier wat daarna gedood wordt en opgegeten wordt. Dit is tegenwoordig een zeer omslachtige manier omdat er ook gewoon B12 tabletjes zijn die je kunt nemen. Dan hoef je niet het tabletje eerst aan het dier te geven en daarna het dier te doden, maar stop je het tabletje direct zelf in je mond. 

10 Tips om af te vallen met een plantaardig dieet

  • Gebruik geen of in ieder geval zo min mogelijk olie
  • Zorg voor zoveel mogelijk afwisseling en verschillende kleuren op je bord 
  • Heb je tussendoor trek, pak een of meerdere bananen of appels
  • Drink voldoende water, soms krijg je een gevoel van honger omdat het lichaam vocht nodig heeft
  • Eet voor je hoofdmaaltijd een plantaardig soepje of een salade, hiermee verminder je direct het hongergevoel
  • Eet altijd tot ongeveer 80% van je zou kunnen eten
  • Let op met vette noten
  • Schaf een kookboek aan over WFPB voor veel inspiratie en goede tips
  • Beweeg voldoende, maar overdrijf dat niet
  • Laat je niet van de wijs brengen door mensen die het beter denken te weten.

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.