Stewardess/steward zijn

Wil jij weten hoe het echt is om stewardess te zijn? Misschien twijfel je nog of het beroep van stewardess bij jou past. En wat gebeurt er eigenlijk zodra jij bent aangenomen bij een vliegtuigmaatschappij? In deze blog lees jij over wat een stewardess doet zodra zij is aangenomen bij een vliegtuigmaatschappij en haar uniform aantrekt.

Lees verder na de afbeelding.

Stewardess:steward zijn

Competenties van een stewardess

Wij weten nu dat een stewardess in het vliegtuig werkt. Een stewardess vliegt met haar collega´s en de passagiers korte en/of lange afstanden. Ook weten wij dat jij met verschillende mbo-opleidingen stewardess kan worden. Een vliegtuigmaatschappij wil dat jij in ieder geval beschikt over de volgende competenties:

  • Stressbestendig
  • Inlevingsvermogen
  • Samenwerken
  • Communicatie (je spreekt goed Nederlands en Engels én je bent oplossingsgericht en alert)
  • Representatief uiterlijk
  • Flexibel (je wilt overdag, ’s avonds, ’s nachts, in de weekenden en op feestdagen werken)

Enkele functie-eisen van een stewardess

Een vliegtuigmaatschappij noemt in haar vacature verschillende functie-eisen. Als jij voldoet aan deze functie-eisen, kan jij solliciteren voor de functie stewardess. Houdt er wel rekening mee dat de functie-eisen per vliegtuigmaatschappij verschillen.

  • werktijden: als je stewardess wilt worden, dan is het eerst goed om jezelf af te vragen of je onregelmatig wilt werken. Er wordt namelijk 24 uur per dag, zeven dagen per week gevlogen. Soms begin je overdag met werken en kom je ’s avonds laat op de bestemming aan. Soms begin je ’s avonds met werken en kom je in de ochtend op de bestemming aan. Een stewardess werkt door de weeks en in de weekenden. Ook ben je soms één of meerdere nachten van huis. 
  • vliegangst: als stewardess mag je geen vliegangst hebben. Er wordt van een stewardess verwacht dat zij de passagiers in het vliegtuig een vertrouwd en veilig gevoel geeft. 
  • zwemmen: er zijn vluchten waarbij het vliegtuig over water vliegt. Het is een must dat een stewardess kan zwemmen en niet bang is voor water. 
  • leeftijd en lengte: bij de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM) kan jij solliciteren als jij minimaal 21 jaar oud bent en tussen de 1.58 meter en 1.90 meter lang bent. Bij KLM Cityhopper kan jij solliciteren als jij tussen de 1.58 meter en 1.85 meter lang bent. Je moet natuurlijk wel groot genoeg zijn om in de keuken van het vliegtuig te werken en je moet weer niet te groot zijn, anders kan je in de cabine snel je hoofd stoten. 
  • uniform: iedere vliegtuigmaatschappij heeft voor haar personeel een uniform. Het uniform moet tijdens werktijd door het personeel worden gedragen. Vliegtuigmaatschappijen willen dat het uniform goed wordt gepresenteerd. Een vliegtuigmaatschappij mag eisen dat jij geen zichtbare tatoeages, piercings en tandversieringen draagt tijdens het dragen van het uniform. 
  • oproepdienst: een stewardess heeft ook oproepdienst. Op het rooster word je ook ingedeeld om stand-by te staan. Je kan dan tussen een bepaalde tijd worden opgeroepen voor een vlucht. Zo kan het gebeuren dat een stewardess -die in beginsel op die vlucht zou werken- ineens ziek wordt en niet kan werken. De plek van de zieke stewardess moet dan door een andere stewardess (de stewardess die stand-by staat) worden overgenomen. 
  • reistijd: een vliegtuigmaatschappij mag eisen dat jij op bijvoorbeeld maximaal één uur rijden van Schiphol-Centrum woont. Dit verschilt per vliegtuigmaatschappij. 

Interne opleiding stewardess

Nadat jij hebt gesolliciteerd en bent aangenomen bij een vliegtuigmaatschappij, ben je niet direct stewardess en kan je niet direct aan het werk als stewardess. 

Als jij bent aangenomen bij een vliegtuigmaatschappij, dan krijg je van de vliegtuigmaatschappij een interne opleiding aangeboden. Deze interne opleiding zorgt ervoor dat jij alles leert wat jij moet weten om als stewardess voor de vliegtuigmaatschappij te werken. Jij moet deze interne opleiding met een voldoende afronden. De interne opleiding bestaat uit theorie en praktijk. 

Theorie: leerstof en schriftelijke toetsen over de vliegtuigen, de cabine, EHBO, enzovoort;

Praktijk: rollenspellen met echte acteurs, leren een brandje te blussen, een noodlanding in het zwembad oefenen, deuren van het vliegtuig openen in een noodsituatie, gebruik van apparatuur in de cabine, enzovoort. 

Als jij bent geslaagd voor de theorie en de praktijk, dan krijg je een ‘wing’. Een ‘wing’ is een speldje en dat speldje mag jij op je uniform vastspelden. Uit deze ´wing´ blijkt dat je de interne opleiding bij de vliegtuigmaatschappij waar je voor werkt succesvol hebt afgerond. 

Doorgroeimogelijkheden

Er zijn doorgroeimogelijkheden van stewardess tot (senior) purser. De vliegtuigmaatschappij biedt een interne opleiding tot (senior) purser aan. Een purser is de leidinggevende in de cabine van het vliegtuig. De purser geeft soms wel leiding aan tien stewardessen/stewards in de cabine.

Hoe ziet een werkdag van een stewardess eruit 

De dagindeling van een stewardess verschilt per vliegtuigmaatschappij. De ene vliegtuigmaatschappij doet veel korte vluchten en vliegt veel in Europa, waardoor een stewardess vaak dezelfde dag weer terug op Schiphol is. Een stewardess vliegt bijvoorbeeld van Schiphol naar Athene en weer terug. 

Als een stewardess intercontinentaal (bijvoorbeeld van Schiphol naar Curaçao) vliegt, dan verblijft zij 24 uur of langer op de bestemming. Je verblijft dan met de bemanning (piloten, purser en stewardessen) in hetzelfde hotel. 

Bij intercontinentaal vliegen kan er ook sprake zijn van een jetlag. Jetlags komen door verstoring van jouw biologische klok. Jouw biologische klok komt dan niet goed overeen met de lokale tijd van de bestemming.

  1. Aanmelden voor de vlucht en de zogeheten briefing

Ongeveer anderhalf uur voordat het vliegtuig vertrekt zijn de stewardessen en purser aanwezig in een kamer van het gebouw van de vliegtuigmaatschappij waar de zogeheten briefing plaatsvindt. Je maakt kennis met je collega’s. Het komt namelijk geregeld voor dat je met collega’s gaat werken die je nog niet eerder hebt gezien. Een luchtvaartmaatschappij heeft vaak veel cabinepersoneel in dienst. Ook komt daar nog bij dat het verloop van het personeel vaak groot kan zijn. De purser bespreekt tijdens de briefing belangrijke zaken met de stewardessen:

  • vluchtgegevens: vluchtnummer, aantal passagiers, vluchttijd;
  • piloten: wie de piloten op de vlucht zijn;
  • bijzonderheden: passagiers met bijzonderheden, zoals passagiers met een lichamelijke handicap, blinde passagiers, dove passagiers, hoeveel baby’s er aan boord zijn, enzovoort;
  • werkpositie: De purser heeft altijd een vaste werkpositie en dat is vooraan in het vliegtuig. De purser bepaalt welke stewardess waar staat in de cabine. De purser maakt deze indeling. Als de stewardess is ingedeeld op een bepaalde werkpositie in het vliegtuig, dan ben je verantwoordelijk voor de deur en de werkzaamheden die bij die werkpositie horen;
  • vragen: De purser stelt vragen aan de stewardessen om te zien of de stewardessen nog over de juiste kennis beschikken zoals zij hebben geleerd tijdens de interne opleiding en nascholing. Als een stewardess de eerste vraag fout heeft, dan krijgt zij een tweede vraag. Als zij de tweede vraag ook fout beantwoordt, dan mag een purser die stewardess naar huis sturen. Nu komt dat in de praktijk zelden voor.
  1. In het vliegtuig

Na de briefing loop je naar het vliegtuig. De stewardess controleert in de cabine haar werkpositie:

  • of alle items aanwezig zijn, zoals brandblusser, zwemvesten, eten, drinken, enzovoort;
  • of er geen verdachte voorwerpen in de cabine aanwezig zijn, zoals bijvoorbeeld een bom of scherp voorwerp. Deze controle verschilt per vliegtuigmaatschappij;
  • De stewardessen trekken andere schoenen aan. Je mag niet op je hakken werken, wel op lagere hakken van 1 à 2 cm.
  1. Instappen van de passagiers

Als de piloten in de cockpit zitten en alles is gecontroleerd, kunnen de passagiers instappen.

  1. Na het instappen

Er wordt onder andere gecontroleerd:

  • of alle passagiers die de vlucht hebben geboekt, aanwezig zijn;
  • als er een passagier niet is gekomen, dan wordt zijn/haar bagage uit het ruim van het vliegtuig gehaald;
  • demonstratie wordt gegeven;
  • of de passagiers de riemen vast hebben, stoel rechtop en tafeltje hebben ingeklapt;
  • nooduitgangen moeten vrij zijn van bagage;
  • glijbanen activeren.
  1. Tijdens de vlucht
  • passagiers voorzien van eten en drinken;
  • belastingvrije artikelen verkopen;
  • samen met de piloten, purser en andere stewardessen zorg je ervoor dat de passagiers veilig van bestemming A naar bestemming B worden gebracht.
  1. Na de landing
  • De piloten geven vanuit de cockpit een ‘commando’ aan de purser en stewardessen dat de glijbanen moet worden gedeactiveerd. Pas dan kunnen de deuren van het vliegtuig worden geopend. Eerder niet omdat de glijbaan anders wordt geactiveerd!
  • Vervolgens een herhaling als een vliegtuig weer direct terug naar Schiphol gaat. Aan het einde van de vlucht vindt op Schiphol dan nog een zogeheten debriefing plaats. Tijdens de debriefing bespreek je hoe de vlucht is verlopen en wat er eventueel kan worden verbeterd. Als de bemanningsleden naar een hotel gaan, omdat het bijvoorbeeld een lange vlucht was naar Mexico, dan vindt de debriefing in het hotel plaats. Ook hiervoor geldt dat dit verschilt per vliegtuigmaatschappij.

Vrienden, kennissen en/of familieleden kunnen je misschien helpen

Ken jij vrienden, kennissen en/of familieleden die op Schiphol werken of misschien zelf stewardess/steward zijn? Vraag hen eens hoe zij het vinden om op Schiphol te werken. Ben je geïnteresseerd en wil je stewardess/steward worden? Lees meer over de opleiding tot stewardess in de blog stewardess of grondstewardess worden.

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]