In 10 stappen je merk in de markt zetten

Wanneer je een nieuw bedrijf probeert te promoten, ben je voornamelijk gefocust op branding. Je ontwerpt een nieuw logo en laat je bedrijfskleuren overal op je website zien. Het belangrijkste onderdeel van branding is om het publiek een goed gevoel te geven bij je bedrijf en een herkenningspunt te creëren voor in de toekomst. 

Lees verder na de afbeelding.

In 10 stappen je merk in de markt zetten

De meesten kopen geen producten of gebruiken geen diensten alleen voor de functies die ze hebben. Ze doen het ook om de status te laten zien. Apple is in dat opzicht een schoolvoorbeeld.

Als nieuwe onderneming probeer je het publiek jouw bedrijf te laten herkennen als een merk dat ze willen vertrouwen. Dit proces is niet eenvoudig, het kost veel tijd en moeite om vertrouwen te winnen.  

Gelukkig zijn er specifieke acties die je kunnen helpen het proces te versnellen en de effectiviteit van je marketingcampagne te vergroten. Hier zullen we de top 10 marketing- en merkstrategieën voor nieuwe bedrijven en startups delen.

Begrijp dat jij een geheel unieke zakelijke entiteit bent

De weg naar succes begint met het begrijpen van het unieke karakter van je bedrijf. Als het goed is verschilt het concept dat je hebt bedacht dusdanig van hetgeen de concurrentie aanbiedt, dat je je goed kunt onderscheiden. Wanneer je de perfecte strategie probeert te vinden, moet je begrijpen dat er geen magische formules zijn die in iedere situatie werken. Facebook-advertenties, SEO, betrokkenheid van het publiek… al die dingen zijn belangrijk. Echter komt het uiteindelijk aan op de unieke waarde van je bedrijf.

Maar hoe kom je er achter wat jouw bedrijf uniek maakt? Of hoe zorg je er voor dat je bedrijf  uniek is ten opzichte van de concurrentie? 

Allereerst is het goed om te bedenken waarom jouw doelgroep de concurrent boven jou zou verkiezen. Wat maakt hen aantrekkelijker dan jouw onderneming? Natuurlijk is het doel hier niet om de kwaliteiten van de concurrent over te nemen. Jij bent enkel op zoek naar de factoren waarmee je je bedrijf kunt onderscheiden van de concurrent. . 

Sta voor de dingen waarin je gelooft

Als je probeert om van je bedrijf een onderscheidend merk te maken, moet je de identiteit achterhalen. Doe je dit goed, dan weet je de consument de juiste richting op te sturen. Je merk dient authentiek te zijn en te verbinden met je doelgroep. Consumenten verbinden een merk aan hun zelfbeeld, hun doelen en in meer of mindere mate aan hun overtuigingen over werk, familie en vrienden. Wanneer je bedrijf haar uitdagingen relateert aan de dingen waarin je gelooft, richt je je op een bepaalde groep mensen die zich wil verbinden met jouw merk en dat graag wil uitdragen naar de buitenwereld.

Beantwoord de juiste vragen

Een paar factoren helpen je de identiteit van je merk te bepalen: de demografie van je doelgroep, het gebied waarop jij je richt, de manier waarop mensen zoeken naar producten of diensten in jouw niche, de aandachtsspanne van je doelgroep en natuurlijk de sociale netwerken waar de meeste van je beoogde klanten rondhangen.

Stel jezelf de juiste vragen en krijg meer duidelijkheid over de bovenstaande factoren. Houd de vragen altijd in gedachten. Het helpt in de toekomst bij het nemen van de juiste beslissingen. 

Wanneer je een nieuwe strategie in het werkproces probeert te implementeren, zoek dan een manier om deze geschikt te maken voor een specifiek bedrijf. Als je bijvoorbeeld podcasts als een manier van marketing gaat beschouwen, vraag jezelf dan af: luistert jouw doelgroep naar podcasts? Zullen ze deze podcasts online vinden? Hoe lang moet een podcast duren om hun aandacht vast te houden? Waar zal ik het promoten? En natuurlijk: over welk onderwerp willen de personen in jouw doelgroep meer te weten komen?

Meld je bedrijf aan voor evenementen

Evenementen zijn een geweldige kans voor nieuwe bedrijven om hun weg naar succesvolle branding te vinden. Via evenementen leg je eenvoudig contact met gelijke spelers in het veld en kan je goed onderzoek doen naar de markt. Daarnaast kan je op evenementen als spreker plaatsnemen waarbij je laat zien dat je de expertise en kennis over een specifiek onderwerp in huis hebt. Het straalt kwaliteit, innovatie en prestige uit. Je begint klein door een zakelijk evenement bij te wonen, maar met tijd en ervaring kun je met meer vertrouwen grotere evenementen bezoeken. 

Bouw langdurige relaties op met je klanten

Apple is een geweldig merk, niet alleen omdat het voortdurend nieuwe klanten aantrekt, maar ook omdat het ervoor zorgt dat ze blijven. Als iemand verliefd wordt op het merk, blijft hij of zij ernaar terugkomen. Dat komt omdat het bedrijf zich inspant om hen tevreden te houden en hun interesse te wekken met de nieuwe producten die zij promoten. 

Als je bijvoorbeeld een nieuwe schoonheidssalon probeert op te richten, wil je zeker weten dat de klanten bij je terugkomen. Die loyaliteit toont je status als een bedrijf dat kan worden vertrouwd. Hoe bouw je langdurige relaties op? Zorg ervoor dat je klanten tevreden zijn met wat ze krijgen. Als sommigen van hen klagen, los het probleem dan op, bied een vervanging van het product aan of geef hun geld terug. Het is belangrijk om te laten zien dat je de klanten waardeert die het bedrijf vooruit helpen. 

Ontwikkel een loyaliteitsprogramma. Wanneer je loyale klanten promotiekortingen geeft, hebben zij een trigger die hen inspireert om contact met je op te nemen. 

Herkenbare ontwerpkenmerken

Een van de eerste stappen in de branding van een nieuw bedrijf is het creëren van een bedrijfslogo. Als je hieraan begint moet je om te beginnen jouw doelgroep in gedachten hebben. Een geweldig logo moet namelijk eenvoudig en gedenkwaardig zijn, maar uniek genoeg om de merkidentiteit te onderscheiden. Je zult het stempel van uniciteit overal op de website dragen. Je gebruikt kleuren waaraan het publiek je herkent, en je ontwerpt de omslag- en profielfoto’s voor sociale mediasites met dezelfde kenmerken. Als iemand deze stempels ziet, moet hij of zij weten welk merk ze vertegenwoordigen.

Luister!

Als je niet open staat voor feedback, weet je niet hoe tevreden jouw klanten daadwerkelijk zijn. Vraag de klanten telkens wanneer je een dienst voltooid hebt om de ervaring te delen.

Als je bedrijf goed is, hoef je niet bang te zijn voor de beoordelingen. Bied kortingen wanneer jouw e-mailabonnees een enquête invullen en gebruik de resultaten van die enquête om erachter te komen hoe je je merk kunt verbeteren om beter aan hun behoeften te voldoen. Laat fans en volgers je bedrijf bijvoorbeeld beoordelen op Facebook. Verwijder de negatieve recensies niet, tenzij ze nep zijn. Doe je best om de problemen op te lossen en houd rekening met kritiek. Als je klanten ervan overtuigt dat je dergelijke negatieve ervaringen oplost, zullen ze meer vertrouwen in je merk krijgen. En natuurlijk hoeven we niet te melden hoe goed positieve recensies werken. 

Google-resultaten

Veel nieuwe bedrijven beginnen en eindigen hun merkstrategie met het bouwen van een website. Ze doen wat marketing op sociale media, en dat is het dan. De online aanwezigheid is veel meer dan dat. Wanneer iemand de naam van jouw bedrijf googelt, moet je er voor zorgen dat jouw merk bovenaan in de resultaten komt. Niet alleen ben je zo de concurrentie voor, je laat ook zien dat jij belangrijker bent dan alle zoekresultaten onder jou.

Zoekmachine optimalisatie

Wanneer je de juiste zoekwoorden gebruikt in hoogwaardige inhoud die jouw bedrijf vertegenwoordigt, vergroot je daarmee de kans om je merk bovenaan in de zoekresultaten van Google terug te vinden. Het kost veel tijd, maar zoekmachineoptimalisatie is een noodzakelijk onderdeel van elke merkstrategie. Bloggen is een effectieve manier om expertise te tonen. Je wilt dat jouw potentiële klanten bij jouw merk terechtkomen wanneer ze op zoek zijn naar passende oplossingen. Voor dat doel moet je hen laten zien wat je bedrijf in petto heeft en hoe je klanten geholpen worden wanneer ze voor jou kiezen. Je wilt niet teveel tekst op de homepage van jouw site plaatsen. Focus op de content van je detailpagina’s of blog artikelen. Hierin kan je alles vertellen wat je wil en heb je de ruimte om in detail uit te leggen wat je doet en waarom je er goed in bent.

Leg het merkimago bloot

Wat belangrijk is om te weten: je controleert je online aanwezigheid. Je bent in staat jouw merk onder de aandacht te brengen op social media websites, blogs, forums en alle andere kanalen. Maak een campagne die is gericht op de interesses van jouw publiek! Zoek uit waar dat publiek rondhangt en bied ze een goed geplande merkpromotie. Doe er alles aan om op de juiste plaatsen gezien te worden en het vertrouwen te winnen waardoor ze snel contact met je op willen nemen.

Blijf jezelf opnieuw uitvinden

Het merk dat je voor ogen hebt is in geen enkel geval een eindstation. Je merk groeit, evalueert en past zich aan de huidige situaties binnen de markt aan. Het hedendaags onderwerp: Black Lives Matter is een goed voorbeeld. Meer dan ooit is vrijheid en gelijkheid een belangrijk onderwerp binnen de maatschappij. De kernwaarden van je bedrijf zullen altijd gelijk zijn, maar je dient flexibel te zijn en je aan te passen wanneer dat nodig blijkt te zijn. Blijf luisteren naar je klanten, sta open voor feedback, ga het gesprek aan om iedere dag de beste versie van je merk uit te kunnen dragen. Branding is een moeizaam en langdurig proces maar met de juiste aanpak heb je echter een grote kans van slagen! Er staat een lange reis te wachten voor nieuwe bedrijven, maar deze reis is een van meest waardevolle processen die je kunt doormaken. 

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.